DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Service Habit on Customer Purchase in a Coffee Shop: Focused on Female University Students

커피 전문점에서 서비스 습관이 구매에 미치는 영향: 여대생을 중심으로

  • Received : 2015.05.27
  • Accepted : 2015.07.06
  • Published : 2015.11.28

Abstract

In the highly competitive coffee market, it is important to understand consumer purchase mechanism. Although consumers repeat decision-making about coffee purchase, most studies on service management do not consider habit construct. This study identifies repurchase intention and service habit as key drivers of comsumer purchase. Moreover, thus study investigates the effects of consumer satisfaction, perceived service quality, and brand awareness on consumer's purchase behavior. Data collected from 233 female university students were empirically tested against a research model using partial least squares. The analysis results showed that service habit significantly influences comsumer purchase, whereas purchase intention does not affect it. Both consumer satisfaction and brand awareness play an important role on the formation of service habit. Moreover, the results found that perceived service quality significantly affects consumer satisfaction.

치열해지고 있는 커피 시장에서 고객들의 커피 구매 메커니즘을 이해하는 것은 점점 중요해지고 있다. 고객들의 커피 구매 결정이 빈번하게 발생하지만, 대부분 서비스 경영 연구들에서 서비스 습관이 중요한 역할을 함에도 불구하고 고려되고 있지 않다. 본 연구에서는 이런 한계를 극복하고자 재구매 의도와 서비스 습관을 커피 구매의 핵심 선행 요인으로 고려하였다. 그리고 고객 만족, 서비스 품질, 브랜드 인지도가 고객들의 커피 구매 행태에 미치는 영향을 살펴보았다. 제안한 연구 모형은 여대생 233명을 통해 검증하였으며, PLS를 활용하였다. 연구 분석 결과 고객들의 커피 구매는 서비스 습관만 커피 구매에 유의한 영향을 미쳤고, 재구매 의도는 유의한 영향을 미치지 못했다. 고객 만족과 브랜드 인지도는 서비스 습관 형성에 핵심적인 역할을 담당하였다. 또한 서비스 품질은 고객 만족에만 유의한 영향을 미쳤다.

Keywords

References

  1. '커피 라이프' 이제 시작이다, 중앙일보, 2013.04.25.
  2. 권동극, "커피 전문점 서비스품질 만족이 재 이용 및 추천의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회지논문, 제11권, 제5호, pp.44-465, 2011.
  3. 정현영, "환대서비스의 물리적 환경이 감정을 통해 구매의도에 미치는 영향 -국내 커피 전문점을 중심으로-," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.437-446, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.437
  4. M. Fishbein and I. Ajzen, Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Boston, MA, USA: Addison-Wesley, 1975.
  5. I. Ajzen, "The Theory of Planned Behavior," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.50, No.2, pp.179-211, 1991. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  6. C. M. Chiu, M. H. Hsu, H. Lai, and C. M. Chang, "Re-Examining the Influence of Trust on Online Repeat Purchase Intention: The Moderating Role of Habit and its Antecedents," Decision Support Systems, Vol.53, No.4, pp.835-845, 2012. https://doi.org/10.1016/j.dss.2012.05.021
  7. M. Limayem, S. G. Hirt, and C. M. K. Cheung, "How Habit Limits the Predictive Power of Intention: The Case of Information Systems Continuance," MIS Quarterly, Vol.31, No.4, pp.705-738, 2007. https://doi.org/10.2307/25148817
  8. 정현영, "커피전문점의 광고실행 유형이 고객의 상표태도 및 구매의도 형성과정에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.866-876, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.866
  9. 하홍열, 김해룡, 여준상, 윤승재, "서비스 브랜드 인지도와 선호도 간의 관계: 종단분석," 서비스마케팅저널, 제6권, 제1호, pp.59-65, 2013.
  10. 오재신, 김대업, "프랜차이즈 커피 전문점의 물리적 환경요인이 브랜드이미지, 고객 만족, 브랜드충성도에 미치는 영향," 유통경영학회지, 제16권, 제3호, pp.105-119, 2013.
  11. 박경희, 윤지현, "CoffeeSERV: 커피 전문점의 서비스품질 측정을 위한 다문항 척도," 외식경영연구, 제9권, 제3호, pp.7-26, 2006.
  12. 김병수, 윤지미, 문신영, "여대생들의 커피 전문점 서비스 품질 인식이 고객 만족, 브랜드 이미지, 고객 충성도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12호, pp.428-438, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.428
  13. H. C. Triandis, Attitude and attitude change, New York, NY, USA: John Wiley & Sons, 1971.
  14. 김용옥, "테이크아웃 커피 전문점의 선택속성과 고객 만족에 관한 연구," Korean Journal of Culinary Research, 제9권, 제3호, pp.141-154, 2003.
  15. D. A. Aaker, Building Strong Brands, New York: Thre Free Press, 1996.
  16. 김지응, 조원영, "대학생들의 커피전문점 브랜드 인지도가 전환의도, 구매행동, 재방문의도에 미치는 영향," 한국식생활문화학회지, 제29권, 제5호, pp.406-411. https://doi.org/10.7318/KJFC/2014.29.5.406
  17. 김병수, "커피 전문점 고객 만족과 전환 비용이 고객 충성도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제2호, pp.433-443, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.02.433
  18. B. Kim, "The Diffusion of Mobile Data Services and Applications: Exploring the Role of Habit and its Antecedents," Telecommunication Policy, Vol.26, No.1, pp.69-81, 2012, https://doi.org/10.1016/S0308-5961(01)00054-4
  19. A. Parasuraman, L. L. Berry, and V. A. Zeithaml, "More on Improving Service Quality Measurement," Journal of Retailing, Vol.69, No.1, pp.140-147, 1993. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(05)80007-7
  20. B. J. Knutson, P. Stevens, and M. Patton, "Measuring Service Quality in Quick Service, Casual/Theme, and Fine Dining Restaurants," Journal of Hospitality & Leisure Marketing, Vol.3, No.2, pp.35-44, 1996. https://doi.org/10.1300/J150v03n02_04
  21. 전지영, 이애주, "프랜차이즈 브랜드 이미지 구성요소 현지화 적용이 브랜드 유사성 인식과 구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구," 외식경영연구, 제11권, 제2호, pp.171-195, 2008,
  22. W. W. Chin, The partial least squares approach to structural equation modeling. In G. A. Marcoulides (Ed.). Modern methods for business research, Lawrence Erlbaum.
  23. C. Fornell and D. F. Larcker, "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1, pp.39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312
  24. J. Hair, R. Anderson and R. B. Tatham, Multivariate data analysis, Prentice Hall, 1998.