DOI QR코드

DOI QR Code

Validation of the Korean Version of the Perfectionism Inventory (PI) for Gifted Students

한국판 PI(Perfectionism Inventory)의 타당화 연구: 영재학생을 대상으로

  • Received : 2015.10.06
  • Accepted : 2015.10.30
  • Published : 2015.10.31

Abstract

This study is aimed at validation of the Korean Version of the Perfectionism Inventory which was developed by Hill et al.(2004). To do so, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis with 167 science high school and 161 middle school gifted students were conducted. It appeared 6 factor structure consisting of 'Self-Evaluative Perfection Strivings', 'Parental Pressure', 'Planfulness', 'Striving for Excellence', 'High Standards for Others', and 'Organization', which does not support 8 factor of the original scale. As a result, Cronbach's ${\alpha}$ ranged from .78 to .92 for subscale of PI and .93 for the total scale. The fit of measurement model was found to be ${\chi}^2=1257.618$ (df=792, p=.00), TLI=.903, CFI=.911, RMSEA=.047, indicating most of fit indexes were acceptable. Also, the validity of the scale was examined by the correlations between the PI and MPS. PI Korean version is significant to confirm the factor structure and validity of perfectionism which was influenced by characteristics of gifted students and Korean culture. These results show that the PI is quite reliable and valid tool for measuring perfectionism for gifted students.

본 연구의 목적은 Hill 등(2004)에 의해 개발된 PI(Perfectionism Inventory)의 한국판 타당화를 실시하는 것이다. 이를 위해 경기, 인천지역 소재 과학고등학교 학생 167명과 동일 지역 교육 지원청 부설 영재교육원의 교육대상자인 중학생 161명을 대상으로 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석을 실시한 결과 '자기평가적 완벽추구', '지각된 부모의 압력', '계획성', '뛰어나려는 노력', '타인에 대한 높은 기대', '조직화'의 6요인 구조가 산출되었는데, 이는 원척도의 8개 하위요인 구조를 지지하지 않는 결과이다. 연구결과, 각 하위요인의 내적합치도는 .78~.92 사이로 양호한 편이었고, 전체 척도의 내적합치도 역시 .93으로 신뢰로운 결과를 얻을 수 있었다. 측정모형의 적합도는 ${\chi}^2=1257.618$ (df=792, p=.00), TLI=.903, CFI=.911, RMSEA=.047로 나타나 적합도가 양호한 것으로 확인되었다. 또한, 공인타당도를 검증한 결과 다차원적 완벽주의 척도와 비교적 높은 상관관계를 나타내었다. 한국판 PI는 영재학생들을 대상으로 하여 영재의 특성과 한국문화를 반영한 완벽주의의 요인구조를 확인하여 이를 타당화하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 완벽주의 성향은 영재들이 나타내는 가장 대표적인 특성 중의 하나임을 고려할 때 PI가 향후 영재들에게 보다 적합하고 타당한 완벽주의 측정 도구로서 활용될 수 있는 가능성을 본 연구는 시사하고 있다.

Keywords

References

  1. 김윤희, 서수균 (2008). 완벽주의에 대한 고찰: 평가와 치료. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(3), 581-613.
  2. 김혜진, 김옥분 (2009). Rasch 측정모형의 적용을 통한 대학생용 단축형 완벽주의 척도 구성. 교육평가연구, 22(3), 757-781.
  3. 서정연 (2009). 중.고등학생용 완벽주의 척도의 타당화. 석사학위논문. 숙명여자대학교.
  4. 성희경, 한기순 (2011). 영재의 고민과 상담요구에 대한 개념도 분석. 청소년학연구, 18(9),309-336.
  5. 우종필 (2012). 구조방정식모델 개념과 이해. 서울: 한나래출판사.
  6. 윤여홍 (2000). 영재의 심리적 특성과 정서발달을 위한 상담. 한국심리학회지, 19(1),79-101.
  7. 윤초희, 윤여홍, 김홍원 (2004). 지적으로 우수한 영재아의 심리학적 적응. 한국심리학회지:발달, 17(2), 117-196.
  8. 이기종, 김은주 (2007). 완벽주의 척도의 타당화 재검증. 교육평가연구, 20(1), 45-71.
  9. 하정희 (2010). 한국판 완벽주의적 자기제시척도(PSPS)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 일반, 29(2), 221-239.
  10. 한기순 (2006). 과학영재교육원을 통해서 본 영재교육의 가능성과 한계. 교육인류학연구, 9(1), 123-151.
  11. 한기순 (2013). 피로사회 속 영재와 영재교육에 관한 담론. 영재교육연구, 23(6), 965-979. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.6.965
  12. 한기순, 황은하 (2010). 영재학생과 일반학생의 완벽주의와 학교적응간의 관계: 자기효능감의 매개효과. 열린교육연구, 18(3), 27-45.
  13. 한기연 (1993). 다차원적 완벽성: 개념, 측정 및 부적응. 박사학위논문. 고려대학교.
  14. 홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  15. 황혜리 (2002). 적응적 완벽주의와 부적응적 완벽주의의 심리적 특성 비교. 석사학위논문. 고려대학교.
  16. Andersson, P., & Perris, C. (2000). Attachment styles and dysfunctional assumptions in adults. Clinical Psychology & Psychotherapy, 7(1), 47-53. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0879(200002)7:1<47::AID-CPP225>3.0.CO;2-F
  17. Brislin, R. W. (1970). Back-translation for cross-cultural research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 185-216. https://doi.org/10.1177/135910457000100301
  18. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. Sage Focus Editions, 154, 136-136.
  19. Burns, D. D. (1980). The Perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, November, 34-52.
  20. Cahoon, N. (1996). History of the Western mind. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  21. Colvin, C. R., Block, J., & Funder, D. C. (1995). Overly positive self-evaluations and personality: Negative implications for mental health. Journal of Personality and Social Psychology, 68(6), 1152-1162. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.6.1152
  22. Davis, G. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the gifted and talented. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  23. Farh, J. L., Dobbins, G. H., & Cheng, B. S. (1991). Cultural relativity in action: A comparison of self-ratings made by Chinese and US workers. Personnel Psychology, 44(1), 129-147. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00693.x
  24. Flett, G. L., Coulter, L. M., Hewitt, P. L., & Nepon, T. (2011). Perfectionism, rumination, worry, and depressive symptoms in early adolescents. Canadian Journal of School Psychology, 26(3), 159-176. https://doi.org/10.1177/0829573511422039
  25. Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2006). Positive versus negative perfectionism in psychopathology a comment on Slade and Owens's Dual Process Model. Behavior Modification, 30(4), 472-495. https://doi.org/10.1177/0145445506288026
  26. Flett, G. L., Madorsky, D., Hewitt, P. L., & Heisel, M. J. (2002). Perfectionism cognitions, rumination, and psychological distress. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 20(1), 33-47. https://doi.org/10.1023/A:1015128904007
  27. Floyd, F. J., & Widaman, K. F. (1995). Factor analysis in the development and refinement of clinical assessment instruments. Psychological Assessment, 7(3), 286-299. https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.3.286
  28. Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Mattia, J. I., & Neubauer, A. L. (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Differences, 14, 119-126. https://doi.org/10.1016/0191-8869(93)90181-2
  29. Frost, R. O., Marten, P. A., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Resarch, 14, 449-468. https://doi.org/10.1007/BF01172967
  30. Harmacheck, D. E. (1978). Psycholodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15, 27-33.
  31. Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.3.456
  32. Hill, R. W., Huelsman, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B., & Kennedy, C. (2004). A new measure of perfectionism: The perfectionism inventory. Journal of Personality Assessment, 82(1), 80-91. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8201_13
  33. Luthar, S. S., Zigler, E., & Goldstein, D. (1992). Psychosocial adjustment among intellectually gifted adolescents: The role of cognitive-developmental and experiential factors. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 33(2), 361-375. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1992.tb00872.x
  34. LoCicero, K. A., & Ashby, J. S. (2000). Multidimensional perfectionism in middle school age gifted students: A comparison to peers from the general cohort. Roeper Review, 22(3), 182-185. https://doi.org/10.1080/02783190009554030
  35. Martin, L. L., & Tesser, A. (1996). Clarifying our thoughts. Ruminative thought: Advances in Social Cognition, 9, 189-209.
  36. Parker, W. D. (2000). Healthy perfectionism in the gifted. Prufrock Journal, 11(4), 173-182.
  37. Parker, W. D., & Mills, C. J. (1996). The incidence of perfectionism in gifted students. Gifted Child Quarterly, 40(4), 194-199. https://doi.org/10.1177/001698629604000404
  38. Pacht, A. R. (1984). Reflections on perfection. American Psychologist, 39, 386-390. https://doi.org/10.1037/0003-066X.39.4.386
  39. Rice, K. G., & Slaney, R. B. (2002). Clusters of perfectionists: Two studies of emotional adjustment and academic achievement. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 35(1), 35-48.
  40. Shafran, R., Cooper, Z., & Fairburn, C. G. (2002). Clinical perfectionism: A cognitive-behavioural analysis. Behaviour Research and Therapy, 40(7), 773-791. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(01)00059-6
  41. Silverman, L. K. (2008). 영재상담 [이미순 역]. 서울: 박학사. (원본출간년도: 1993).