Abstract
The purpose of this study was to analyze the effects of the parent's self-esteem and parenting stress in accordance with the Childhood Education Center satisfaction. The survey was conducted and the subjects of study were selected for Childhood education center Parent 700 people in the city, Gyeongsangnam-do OOcity from September 20, 2014 to October 10.Analysis methodology using the program AMOS 18.0 was carried out and verified at the significance level of 5% by performing frequency analysis, factor analysis and the multiple regression analysis. Results are as follows. First, the satisfaction for the children education institute did not have a direct effect on parenting stress of the parent. Second, the satisfaction for the children education institute not directly affected the parent parenting stress but self-esteem can be seen that has a significant effect on parenting stress. The higher the satisfaction for the children education institute and self-esteem of the parents, the lower Parenting Stress. The implications of this study are considered to be a material based onself-esteem and improve parenting stress of their parents.
본 연구의 목적은 유아교육기관 만족도에 따른 부모의 자아존중감과 양육스트레스에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 연구대상은 경상남도 OO시의 유아교육기관 학부모 700명을 대상으로 2014년 9월 20일부터 10월 10일 까지 설문조사를 실시하였다. 분석방법은 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 다중회귀분석을 실시하여 유의수준 5%에서 검증하였다. 연구결과는 첫째, 부모의 유아교육기관에 대한 만족도가 부모의 양육스트레스에 직접적인 영향을 미치지 않았다. 둘째, 유아교육기관 만족도는 부모의 양육스트레스에는 직접적인 영향을 미치지는 않으나, 자아존중감은 양육스트레스에 영향이 있는 것으로 나타났다. 부모의 자아존중감이 높고, 유아교육기관에 대한 만족도가 높으면 양육스트레스는 낮게 나타났다. 본 연구의 시사점은 부모의 자아존중감과 양육스트레스 개선에 기초자료가 될 것으로 사료 된다.