Develop of Instructional Process Plan and Performance Assessment Instrument for 'Energy and Transportation Technology' Unit at the Subject 'Technology-Home Economics' in Middle School

중학교 기술·가정과 '에너지와 수송 기술' 단원의 수업과정안 및 수행평가 도구 개발

  • Received : 2015.08.10
  • Accepted : 2015.09.25
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this study was to develop the instructional process plan and performance assessment instrument to do problem-solving activity for 'Energy and Transportation Technology' unit at the subject 'Technology-Home Economics' in middle school. This study was conducted by the following these stage. First, it was documents research and analysis of the 'Energy and Transportation Technology' unit. Second, topics for transportation technology hands-on and problem-solving activity were selected, and the organized for designed instructional process plan and performance assessment instrument related transportation technology in the development step. Third, developed instructional process plan and performance assessment instrument were conducted in order to amend and improved by expert and have gone through the field test for further improvement. The theme of transportation technology for hand-on and problem-solving activity was 'Created a hovercraft', and were consist of instructional process plan for 8 class period and performance assessment instrument in 4 type of observation, assessment finished, portfolios and student self-assessment.

이 연구의 목적은 중학교 기술 가정과 '에너지와 수송 기술' 단원의 수송 기술 체험과 문제해결활동을 위한 수업과정안 및 수행평가 도구를 개발하는데 있다. 이 연구는 다음과 같은 단계로 수행되었다. 첫째, 에너지와 수송 기술 단원을 고찰하고, 관련 문헌을 분석하였다. 둘째, 수송 기술 체험과 관련된 문제해결활동 주제를 선정하고, 수업과정안과 수행평가 도구를 개발하였다. 셋째, 개발된 수업과정안과 수행평가 도구에 대한 전문가 검토를 받고 수정 보완하였으며, 수정된 수업과정안과 수행평가 도구를 중학교 3학년 학생들을 대상으로 현장시험을 실시한 후 의견을 종합하여 개선하였다. 이상의 단계에 따라 수송 기술 체험과 문제해결활동 주제로 호버크래프트 만들기를 선정하였으며, 중학생들의 기술적 문제해결체험활동 경험과 성취 수준을 고려하여 반구조화된 문제로 개발하였다. 수업과정안은 문제기반학습 및 협동학습을 위한 8차시의 수업으로 구성되었으며, 문제해결활동 과정에 따라 과제 제시 및 문제의 이해, 아이디어의 탐색과 개발, 실현, 평가가 이루어지도록 하였다. 평가 방법으로 교사에 의한 학생 관찰, 완제품 평가, 포트폴리오, 학생에 의한 자기 평가 4가지를 선정하였으며, 총 14개 영역, 25개 항목, 각 항목별 4단계 척도로 평가할 수 있는 도구를 개발하였다. 개발된 수업과정안은 수송 기술 문제해결체험활동 수업을 위한 예시 안으로 학교 교육과정에 의한 수업 시수, 학급당 학생 인원, 학습자 수준 등을 고려하여 차시를 가감할 수 있으며, 수행평가 방법 및 도구는 2~4개를 선택적으로 사용할 수 있다.

Keywords

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