The Relationship between Social Support of Teachers and Academic Engagement of Specialized Vocational High School Students

특성화고등학교 학생의 수업몰입과 교사의 사회적지지의 관계

  • Received : 2015.08.10
  • Accepted : 2015.09.17
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this study is to provide necessary information to understand characteristics of vocational high school students and to enhance academic engagement through social support of teachers, leading to help research of teaching and learning strategy. A survey was conducted on 990 engineering major students attending 11 vocational high schools in Seoul metropolitan, Chungcheong, Jeolla, Kyeongsang and Kangwon regions. A questionnaire consists of measurement tools for the academic engagement (21 questions) and the social support of teachers (25 questions). The findings of this study are as follows: First, it is found that the level of students' academic engagement was high. But it appears that the students showed low engagement of emotion compared with that of behavior and cognition. There was no level difference according to gender, but there was a considerable difference according to a school year. The first year students' level of engagement was higher than the second and the third year students' in terms of cognition and emotion. Second, it shows that the level of the teachers' social support was normal, which was in the order of appraisal support, instrumental support, informational support, and emotional support. Especially, the level of appraisal support and instrumental support was most. Third, there were correlation and explanation between students' academic engagement and teachers' social support. Moreover, the result that teachers' emotional support has high correlation and explanation in qualitative terms of academic engagement support the importance. Therefore, it is concluded that the social support of teachers can make an positive influence on improving the academic engagement of students and provide students with adaptability and satisfaction with their school life, which may give students a positive effect in emotional development, self-formation, and complement.

이 연구의 목적은 특성화고등학교 학생의 특성을 이해하는데 필요한 정보를 제공하고, 교사의 사회적지지를 통해 학생들의 수업몰입도를 높이며, 담임교사의 생활지도 및 전략적 학급경영 방법에 대한 정보를 제공하는데 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 학생의 수업몰입 측정도구(21문항)와 교사의 사회적지지 측정도구(25문항)로 구성된 설문지를 통해 전국 5개 권역 11개교의 공업계열 특성화고등학교 학생 990명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 학생의 수업몰입 수준은 높은 수준으로 나타났다. 그러나 행동몰입, 인지몰입에 비해 감정몰입 수준이 낮게 나타난 결과는 질적인 측면의 개선이 요구된다. 성별에 따른 수업몰입 수준에는 차이가 없었으나 학년에 따라서는 유의미한 차이가 있었다. 인지몰입 요인과 감정몰입 요인에서 1학년 학생이 2, 3학년 학생 보다 몰입 수준이 높은 것으로 나타났다. 특히 평가적 지지와 도구적 지지가 높은 수준으로 나타났다. 성별에 따른 수업몰입 수준에는 차이가 없었으나 학년에 따라서는 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 특성화고등학교 교사의 사회적지지는 보통 수준이며, 평가적지지, 도구적지지, 정보적지지, 정서적지지 순으로 학생들에게 제공되고 있었다. 셋째, 특성화고등학교 교사의 사회적지지가 학생의 수업몰입에 주는 정적인 영향과 높은 상관관계, 그 설명력 모두 높은 결과를 얻었다. 더욱이 수업몰입의 질적인 측면에 있어 교사의 정서적지지가 높은 상관도와 설명력을 보였다. 따라서 교사의 사회적지지는 학생의 수업몰입 수준 향상에 도움을 주고 학교생활에 대한 적응력과 만족감을 갖게 하여, 정서발달과 자아형성에 긍정적인 효과를 기대할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 구자은(2000). 자아탄력성, 긍정적 정서 및 사회적지지와 청소년의 가정생활적응 및 학교생 활적응과의 관계. 부산대학교 일반대학원 석사학위논문.
  2. 김상호, 김기정(1985). 인간주의 교육과 행동주의 교육. 서울: 문음사.
  3. 김슬애, 하정(2014) 청소년의 대상관계수준과 공감능력간의 관계에서 자기위로능력과 지각된 사회적지지의 매개효과. 한국심리학회지, 상담 및 심리치료, 26(2), 503-524.
  4. 김혜나(2014). 전문계 고등학생의 학습된 무기력과 진로태도성숙을 위한 집단미술치료-인지 행동을 중심으로-. 명지대학교 사회교육대학원 석사학위논문.
  5. 박금녀(2012). 특성화고등학교 학생의 학교폭력성향 감소를 위한 집단상담 프로그램 개발. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문. 미간행.
  6. 박지언, 이은희(2008). 청소년의 불안정 애착과 문제행동: 공감능력의 조절역할. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(1), 83-101.
  7. 박지원(1985). 사회적지지척도 개발을 위한 일 연구, 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 변지현(2002). 사회적지지의 효과-청소년의 학교적응, 공감 및 가치관을 중심으로. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 배상기(2013). 특성화고등학교 학생의 수업몰입과 학습심리변인 및 교사 수업행동의 관계. 서울대학교 박사학위논문.
  10. 성영혜(1993). 부모의 사회적지지체계가 아동의 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 신경일(1997). 폭력 청소년의 공격성 감소를 공감훈련 프로그램의 효과. 대학상담연구, 8(1), 63-92.
  12. 신혜정(2014). 상업계 특성화고 학생이 지각하는 교사의 사회적지지와 자아탄력성이 진로성숙도에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 심미희(2002). 대안학교 고등학생의 사회적지지 지각과 자아정체감간의 관계연구. 중앙대학교 행정대학원 석사학위논문.
  14. 유이수(2011). 담임교사의 사회적지지 유형과 학급응집력 및 학업성취와의 관계. 한신대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이수희(2005). 초등학교 학교사회복지에 관한 연구. 서강대학교 공공정책대학원 석사학위논문.
  16. 이희경(2007). 일반게재: 중학생의 희망과 공감 하위집단에 따른 심리적 안녕감의 차이. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(3), 751-766.
  17. 전미애, 임세영(2010) 전문계 고등학생의 학습된 무기력과 스트레스 대처전략의 관계. 대한공업교육학회지, 35(1), 1-19.
  18. 전미애, 임세영(2012). 특성화고 학습된 무기력 학생들의 방과 후 일상 활동 연구. 대한공업교육학회지, 37(2), 77-98.
  19. 주환숙(2007). 사회적지지가 청소년의 학교생활만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 원광대학교 행정대학원 석사학위논문.
  20. 한기화(2009). 도시와 농촌 중학생의 사회적지지와 학습된 무기력 비교 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 홍석일(2012). 특성화 고등학교 남학생의 일탈행동에 영향을 미치는 변인 분석. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 황윤경(1995). 청소년 또래집단의 지각된 사회적지지와 심리사회적 성숙도와의 관계. 이화여자대학교 교육대학원. 석사학위논문.
  23. Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38(5), 300-14. https://doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003
  24. Marks, H.M. (2000). Student engagement in instructional activity: patterns in the elementary, middle and high school years. American Educational Research Journal, 37(1), 153-184. https://doi.org/10.3102/00028312037001153
  25. Mosholder, R. S. (2007). Evaluating engagement with, and determining the direct effects of, a curriculum teaching students learning and motivation strategies. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University, Ohio.
  26. Schilling, J. C. (2009). A Quantitative and Qualitative Investigation of Variability and Contextual Sources Related to the Academic Engagement of Minority and Economically Disadvantaged Adolescents. Unpublished doctoral dissertation, University of Virginia, Virginia.