A Comparative Study of the Feminist View of the World Between Na Hye-Sok and George Sand - Focusing on Conscious Vocation of the Artist -

나혜석과 조르주 상드의 여성주의 세계관 비교연구 - 예술가의 소명의식을 중심으로 -

  • Received : 2015.10.23
  • Accepted : 2015.12.09
  • Published : 2015.12.30

Abstract

This paper is to make a comparative study between George Sand and Na Hye-sok through their lives and works. The research found that George Sand and Na Hye-sok had similar views about the institution and social system of their age. Both women were aware of importance and necessity of education and the arts but showed a clear distinction between their beliefs in education and the arts. George Sand found that education was an indispensable part of women's lives but found that educationforwomentotheageofSandwasuseless. For this reason she continued to assert a substantial reform concerning women's education. In addition, she argued that everyone should have been given the same opportunities regardless of gender or class. Na Hye-sok, meanwhile, looked at women's education in a more realistic perspective, that is to say to make money. The two women showed remarkable differences in the view of art. This is evident from the presence of a responsibility and a sense of purpose as an artist. George Sand was imbued with a sense of purpose and clarified her own belief at the beginning of her activities as a writer. She wanted to inform the suffering of the weak through her writing and to contribute to build a Utopia where everyone could be happy to live beyond the boundaries of gender. However, Na Hye-sok did not reveal her own clear sense of purpose to her art activities. Art is not just a job - it's a vocation. Na Hye-sok was enthusiastic but didn't have a sense of purpose. She should have had a vocation and a sense of purpose. Na Hye-sok was lacking of responsibilities and obligations as a pioneer of Western painting. If there were a distinct vocation and a sense of purpose to Na Hye-sok as an artist, she would have left a trail as valuable as that of George Sand.

본 논문은 조르주 상드와 나혜석의 예술가로서의 삶과 작품 세계를 비교해 보고, 예술가에게 있어서 소명의식과 책임감의 유무가 어떠한 차이와 결과를 가져오는지에 대해 살펴보고자 하는 것이다. 두 여성은 교육과 예술의 중요성과 필요성에 대해서는 인식하고 있었지만, 그 두 가지 문제에 대한 관점과 소신에 있어서는 많은 차이를 보인다. 특히 예술관에 있어서 두 여성은 더욱 현격한 견해차를 보여주는데, 이는 예술에 관한 작가로서의 책임감, 목적의식의 유무로 드러난다. 조르주 상드의 경우 뚜렷한 예술관을 지니고 있었고, 작가 활동초반부터 이에 대한 자신의 소신을 밝힌바 있다. 즉 자신의 글쓰기를 통해 약자들의 고통을 알리고, 결국에는 젠더의 한계를 넘어서서 모두가 행복하게 살 수 있는 유토피아를 건설하는데 있어 자신의 작가로서의 활동이 조금이나마 사회에 기여하기를 바라는 작가적 소명의식을 알렸다. 그러나 나혜석의 경우, 그녀의 글에서도, 혹은 그림 작품을 통해서도 그러한 목적의식을 찾아 볼 수 없었다. 나혜석에게는 당대 주목받은 여성화가, 더구나 선구자로서의 책임과 의무, 목적의식이 결여되었다. 만일 누구보다 열정적이었던 나혜석에게 예술가로서의 뚜렷한 소명의식만 있었다면, 조르주 상드와 마찬가지로 여성의 세계는 물론, 예술가로 가치 있는 흔적을 남겼을 것이다.

Keywords