A Study of Japanese Performers in 1915' KEIJO ENGEIKAN : Theater, Performance, and Nakalai ToSui

1915년 경성 연예관의 일본공연단 연구 - 극장, 퍼포먼스, 나카라이 도수이(半井桃水)

  • Received : 2015.08.10
  • Accepted : 2015.09.08
  • Published : 2015.09.30

Abstract

In the early 20th century, Japan built theaters to take possession of colonial culture while establishing the Imperial University, libraries, and museums to accumulate and spread the knowledge of "imperial" Japan. Many different genres made a hit in theaters including theatrical troupes, theatrical companies, and motion pictures. One of the various features of expositions was "spectacles" or unusual events. They were integrated with a national festival in celebration of "5th anniversary of political commencement." In 1915, the longest hit series in Keijo (Seoul) was the dance performance by professional Japanese beauties and entertainers, whose songs delivered the legitimacy of governance. This study focused on the performance in the space of "cultural" spread called theaters, thus examining the "imperial" cultural waves they were in charge of. The study also focused on the tensional relations of Hierarchie along those cultural borders. The performance at the theater Engeikan(演芸館) in 1915 was especially an epoch-making event in the Japanese theatrical community of Keijo (Seoul): first, it marked the emergence of large-scale performance hall called Engeikan(演芸館); secondly, the performance kept its ongoing, stable streak for about 50 days; and it led to the appearance of leading troupes including Geijutuza(芸術座), which put on a show in Keijo (Seoul) in November, 1915. The study examined the issues of theater Engeikan(演芸館) performance in 1915 involving the art company, performance genre, and audience composition, showed that there was the coexistence of entertainment and governance through cultural ruling while securing amusement and entertainment, and found it was accompanied by the organized operation of "Keijo Sponsorship Council(京城協贊會)" which brought together the cultural capabilities of Japanese people living in Joseon. The performance at theater Engeikan(演芸館) in Keijo (Seoul) in 1915 fully reflected the issues involving the tensional relations between different artistic genres, the competing relations between the subjects of performance, and the cultural power.

20세기 초 '제국'일본의 지(知)를 축적하고 전파하기 위하여 제국대학, 도서관, 박물관 등이 있었다면, 식민지 문화의 영유(領有)를 위해서는 극장이 설립되었다. 극장에서는 연극단과 흥행단, 활동사진 등 다양한 장르의 흥행이 이루어졌다. 그리고 박람회가 가지는 다양한 성격 가운데 '박람회는 구경거리', 즉 일상적이지 않은 이벤트이면서 '시정(始政)5년 기념'이라는 국가제전과 융합되었다. 1915년 경성 최장기 흥행은 일본 예기들에 의한 무용 공연이었으며 그들의 노래[패(唄)]는 지배의 정통성을 전한다. 본고는 극장이라는 '문화' 전파의 공간에서 펼쳐진 퍼포먼스에 주목함으로써 그들이 담당한 '제국'의 문화적 파장을 조명하고, 이러한 문화 접경지대에 나타나는 히에라르키의 긴장관계를 주목하였다. 특히 1915년 연예관 공연은 경성의 일본인 연극계에서 획기적인 사건이었다. 첫째는 연예관이라는 대형 공연장의 출연, 둘째, 50 여 일간의 지속적이고 안정적인 공연이 이루어졌다는 점 등에서 그러하다. 또 시기적으로 뒤를 이어 1915년 11월 예술좌의 경성공연 등 거물급 극단의 출연 등을 들 수 있다. 이상, 본고에서 검토한 1915년 경성 연예관 공연의 예술단, 공연장르의 문제, 관객구성의 문제 등을 살펴보고 흥행성과 오락성을 담보하면서 문화지배를 통한 오락과 통치가 공존한다는 사실을 확인할 수 있었으며 재조선 일본인의 문화역량을 결집시킨 '경성협찬회'라는 조직적 운영이 동반되었다는 점을 밝혔다. 결국 1915년 경성 연예관 공연은 예술장르 간의 긴장관계, 공연주체 간 경합관계, 문화권력의 문제를 고스란히 담고 있었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단