DOI QR코드

DOI QR Code

공예문화산업의 현황과 발전방안 연구

Status and Development Study of the craft industry

  • 김성민 (공주대학교 예술대학 세라믹디자인)
  • 투고 : 2015.08.27
  • 심사 : 2015.10.20
  • 발행 : 2015.10.28

초록

공예산업은 예술적, 문화적 특징의 복합적인 성격을 지니고 있다. 예술적 특징은 창의적 아이디어를 구체화하는 지적 조형 활동으로 예술적 성격의 강한 미술의 한 분야로 본다. 공예문화산업의 문화적 특징은 "만들어 낸다."라는 인간의 본질적 욕구를 충족시키는 분야이며 문화, 산업 등 상품부분에 활용되고 있다. 문화산업적 측면에서 공예문화상품은 전통적 문화와 민족 고유성을 표현하는 창의성이 가미된 공예산업은 생산은 현대인의 소득수준 및 문화생활을 조사하여 그 수요가 급증에 대한 부분을 연구하려한다. 본 연구에서는 공예문화상품에 대한 산업의 현황에 대해 알아보고자 한다. 이를 토대로 공예산업의 가능성과 문제점은 무엇인지를 연구하고 융 복합적인 연구방안을 제안하고자 한다.

There are crafts industry has a complex nature of the artistic and cultural features. Artistic features are deemed to be areas of strong artistic personalities of the artistic and intellectually formative activities that embody creative ideas. Crafts and cultural features of the culture industry "creates" are as that meet the essential needs of human being sand has been used on part of cultural goods industry. Cultural industry crafts cultural products in terms of culture and traditional craft industry is tinge creativity to express ethnic uniqueness production is intended to study the part of the surge in demand by examining income levels and cultural life of modern man. In this study, we investigate the status of the craft industry for cultural goods. Based on this study of what is likely a problem with the craft industry and research, we propose away to melt complex ways.

키워드

참고문헌

  1. Hwang dong yeol /Craft industry and cultural products marketing, pp.22-147, 2012
  2. Yitooh Yasuo/Arts Management and Cultural Policy pp.21-47, 2012
  3. Korea Craft Promotion Foundation / 2012 Craft Industry Survey, pp. 59, 2012
  4. Korea Craft Promotion Foundation / 2012 Craft Status Report, pp. 40, 2012
  5. Korea Craft Promotion Foundation / 2007 Status Joe Craft Industry Corporation, pp. 3-24, 2011
  6. Yasuo Ito, Lee, Heung /JaeMe Arts Management and Cultural Policy. pp.11-45, 1995
  7. Yasuo Ito, low yiheungjae, arts management and cultural policy, pp.95, 2002
  8. Alice Jack Trout me, bakgilbu translation, marketing immutable laws, November Publishing, pp. 30-48, 1994
  9. DOI:https://www.kcdf.kr/kcdf/ae/material/material_4/pub/publishList.do?pcode=3
  10. DOI:https://www.kcdf.kr/kcdf/ae/material/material_1/pub/publishList.do?pcode=1
  11. DOI:http://www.kofice.or.kr/
  12. DOI:http://www.kofice.or.kr/b20_industry/b20_industry_03_list.asp?genre=문화
  13. DOI:http://www.kohand.or.kr/kohand_2013/
  14. DOI:http://www.law.go.kr/lsInfoP.do?lsiSeq=171102&efYd=20151119#0000
  15. DOI:https://ko.wikisource.org/wiki/%EB%8C%80%ED%95%9C%EB%AF%BC%EA%B5%AD_%EB%AC%B8%ED%99%94%EC%82%B0%EC%97%85%EC%A7%84%ED%9D%A5_%EA%B8%B0%EB%B3%B8%EB%B2%95

피인용 문헌

  1. Study on Changes and Characteristics in the convergence era furniture design vol.14, pp.9, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.9.437