DOI QR코드

DOI QR Code

The Future Direction of Information Education in University according to Computerization

컴퓨터화에 따른 대학 정보화 교육의 방향

  • Kim, Dong-Joo (College of Liberal Arts, Anyang University) ;
  • Ha, Eun-Yong (Dept. of Computer Engineering, Anyang University)
  • 김동주 (안양대학교 교양대학) ;
  • 하은용 (안양대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2015.08.24
  • Accepted : 2015.10.20
  • Published : 2015.10.28

Abstract

Today the computerization in overall civil life is globally progressing, and software plays a central role in all interdisciplinary areas of society. These changes of information environments lead to the change of values and paradigm shift, and the change of Korean educational policies is also happening. As human-machine interaction is becoming ubiquitous, code literacy is going to play an important role before long. Despite these transitions, information education in universities in Korea focuses on just driving application programs. In this paper, we explore overall educational system and curriculum of universities in Korea. And we present educational factors corresponding to educational levels and contents. Presented five factors coupling three educational contents and three educational levels may be dedicated to design curriculum.

오늘날 전 세계적으로 사회 전 분야에서 컴퓨터화가 진행 중이며, 소프트웨어는 모든 융복합 분야에서 중심 역할을 수행하고 있다. 이러한 정보 환경의 변화는 가치관의 변화와 패러다임의 전환을 주도하고 있으며, 이와 더불어 국내 교육정책 또한 변화하고 있다. 머지않아 인간과 컴퓨터의 상호작용이 일상화됨에 따라 기본적인 소양으로서 코드 리터러시는 중요한 역할을 수행할 것이다. 이러한 변화에도 불구하고 국내 대학 정보화 교육은 시대적 변화를 반영하지 못한 채 사무용 응용프로그램의 단순 활용 능력의 배양에만 그치고 있는 실정이다. 본 논문에서는 현재 국내 대학교육에서 디지털리터러시의 배양을 위해 운영 중인 제도적 수단과 교육과정을 종합적으로 살펴본다. 이를 바탕으로 시대적 요구에 부합하는 교육 과정의 토대를 마련하기 위해 교육 수준과 교육 내용에 따른 교육적 요소를 제시한다. 제시하는 교육적 요소는 3가지 교육 내용과 3단계 교육 수준을 결합하여 다섯 가지로 설정하였으며 이를 바탕으로 교육과정의 설계에 활용할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. Progress and Transition on Policies of Educational Information, In White Paper on ICT in Education Korea 2003, the Ministry of Education and Korea Education & Research Information Service, pp. 451, 2003.
  2. P. Gilster, Digital Literacy, John Wiley & Sons, Inc. New York, NY, 1997.
  3. L. Larsson, Digital Literacy Checklist, Health Services, University of Washington, 2000.
  4. J. H. Yang, Effects of High School ICT Activities on Students' Digital Literacy in Korea, Journal of Educational Technology, Vol. 28, No. 2, pp. 347-369, 2012. https://doi.org/10.17232/KSET.28.2.347
  5. J. S. Hahn, J. S. Oh, A Study on Developing Literacy Competency Index, Korea Education & Research Information Service, Research Report CR 2006-13, 2006.
  6. S. G. Baek, D. Kim, M. R. Kim, H. S. Kim, Y. L. Yu, S. H. Park, S. W. Kim, M. R. Kim, The Development of Standardized ICT Literacy Assessment for Secondary School Student, Asian Journal of Education, Vol. 10, No. 1, pp. 175-198, 2009. https://doi.org/10.15753/aje.2009.10.1.008
  7. H. H. Lee, The Development and Application of the ICT Literacy Diagnostic Tool for Middle School Student, Ph.D Thesis, Chungbuk National University, 2013.
  8. H. S. Jeong, Conceptualising Digital Literacy in Korean Language Education, Korean language education research, Vol. 21, pp. 5-42, 2004.
  9. K. M. Kim, H. S. Kim, A Case Study on Necessity of Computer Programming for Interdisciplinary Education, Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 11, pp. 339-348, 2014. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.11.339
  10. C. B. Frey and M. A. Osborne, The Future of Employment: How Susceptible are Jobs to Computerization, OMS working paper, Oxford University, 2013.
  11. D. H. Lee, Software Oriented Society and Future of Employment, Monthly Software Oriented Society, Software Policy & Research Institute, pp. 12-13, Aug., 2015.
  12. W. M. Jeannette, Computational Thinking, Communications of the ACM, Vol. 49, No. 3, pp. 33-35, 2006. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  13. A. Vee, Understanding Computer Programming as a Literacy, Literacy in Composition Studies, Vol. 1, No. 2, pp. 42-64, 2013.
  14. T. Dufva, Code Literacy: Understanding the Programmed World, M.S. Thesis, Aalto University, 2013.
  15. D. R. Krathwohl, A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview, Theory Into Practice, Vol. 41, No. 4, pp. 212-218, 2002. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2