DOI QR코드

DOI QR Code

The Impact of Instructors' Capacity on Technology Integrated Education in Interior Design Studios

스튜디오 수업에서 교사의 역량이 기술통합교육에 미치는 영향

  • 조명은 (경희대학교 주거환경학과) ;
  • 김미정 (경희대학교 주거환경학과)
  • Received : 2015.07.29
  • Accepted : 2015.09.11
  • Published : 2015.10.31

Abstract

현재 기술과 정보통신의 발전은 학생들의 학습과정에 커다란 변화를 가져왔다. 그러나 현재까지의 연구들은 주로 수업에 활용 가능한 기술개발에 치중되어 있었으며, 교사들이 수업을 위해 활용하게 되는 다양한 기술과 교수법에 대한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 수업을 진행하고 있는 교사들을 대상으로 교사의 기술사용과 가치, 기술 숙련도를 이해하고 이것이 학생들의 기술통합교육에 어떠한 영향을 주고 있는지를 파악하고자 하였다. 연구자는 특히 디자인툴들이 빈번히 사용되는 디자인 교육에 있어서의 선생님의 기술통합교육의 중요성을 조사하고자 하였다. 연구방법으로는 디자인 툴을 이용하여 스튜디오 수업을 진행하고 있는 국내 7개 대학의 스튜디오 수업 담당 교사들을 대상으로 3주에 걸쳐 설문과 면접을 실시하였다. 추가적으로 조사 대상 교사의 수업을 듣는 학생들을 대상으로 교수법에 대한 설문을 병행하였다. 스튜디오 수업의 디자인 과정에서 학생들이 기술툴들을 다양하게 활용하기 위해서는 교사의 학습법이 매우 중요한 요소였으며, 교사들이 디자인툴의 사용에 익숙하고 그것의 활용도를 폭넓게 이해하고 있을 때 학생들의 기술통합수업이 가능하였다.

Keywords

References

  1. OECD, Inspired by technology, driven by pedagogy, OECD, 2010
  2. Simplicio, Joseph S. C., Teaching classroom educators how to be more effective and creative teachers, Education, 120, 2000
  3. Dede, C., Reinventing the role of information and communications technologies in education, In L. Smolin, K. Lawless, & N. C. Burbules (Eds.), Information and communication technologies: Considerations of current practice for teachers and teacher educators, Blackwell, 2007
  4. Smolin, L., & Lawless, K., Technologies in schools: Stimulating a dialogue, In L. Smolin, K. Lawless, & N. C. Burbules (Eds.), Information and communication technologies: Considerations of current practice for teachers and teacher educators, Blackwell, 2007
  5. Penuel, W. R., Implementation and effects of one-to-one computing initiatives: A research synthesis, Journal of Research on Technology in Education, 38, 2006
  6. Smerdon, B., Cronen, S., Lanahan, L., Anderson, J., Iannotti, N., & Nicholas, A. Teachers' tools for the 21 century: A report on teachers' use of technology, National Center for Education Statistics, 2000
  7. Barron, A. E., Kemker, K., Harmes, C. & Kalaydjian, K., Large-scale study on technology in k-12 schools: Journal of research on technology in education, 35(4), 2014
  8. Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S., What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers, Journal of american educational research, 38, 2001
  9. Penuel, W. R., Fishman, B. J., Yamaguchi, R., & Gallagher, L. P., What makes professional development effective? Strategies that foster curriculum implementation. Journal of american educational research, 44, 2007
  10. Zhao, Y., & Frank, K. A., Factors affecting technology uses in schools: An ecological perspective. Journal of american educational research, 40, 2003
  11. Chastain, T., & Elliott, A., Cultivating design competence: Online support for beginning design studio. Automation in Construction, 9(1), 2000
  12. Boulanger, S., & Smith, I., Multi-strategy workspace navigation for design education. Design Studies, 22(2), 2001
  13. Sandholtz, J., Ringstaff, C., & Dwyer, D., Teaching with technology: Creating student-centered classrooms, Teachers College Press. 1997
  14. Apple Computer, Inc., Changing the conversation about teaching, learning, and technology: A report on 10 years of ACOT research, Apple Computer, Inc., 1995
  15. Hart, H. M, Allensworth, E., Lauen, D. L., & Gladden, R. M., Educational technology: Availability and use in Chicago's public schools, Chicago: Consortium on Chicago School Research, 2002