DOI QR코드

DOI QR Code

Urban Characteristics Affecting Obesity of Elementary, Middle and High School Students

초, 중, 고등학생들의 비만에 영향을 미치는 도시 특성

  • 이영성 (서울대학교 환경대학원) ;
  • 정해영 (서울대학교 환경대학원) ;
  • 유현지 (서울대학교 환경대학원) ;
  • 김경민 (서울대학교 환경대학원)
  • Received : 2015.08.12
  • Accepted : 2015.09.21
  • Published : 2015.09.30

Abstract

This study is to identify urban characteristics affecting obesity of elementary, middle and high school students. Most of previous studies in Korea discussed healthy city focusing on adults. We list up possible urban characteristic factors that are considered to affect adolescent obesity from previous studies, and then conduct regression analysis to find policy implications in urban planning. Based on the physical examination data of adolescent students in Seoul from the Ministry of Education, we set the rate of obese students by school as a dependent variable. Urban characteristic variables are set as explanatory variables, and measured by buffer analysis within 500m, 1000m and 1500m. The result of regression analysis shows that the obese rate of students increases with adults' lower education level, higher rate of non-apartment houses, older age of houses and more homogeneous land use. However, the result does not indicate that population density, accessibility to public transportation and the urban park are significant factors for adolescent obesity. Based on this result, urban planning policy for promoting adolescent health should be discussed further.

성인을 중심으로 건강도시를 논의한 기존 연구와 달리, 본 연구는 청소년 비만에 영향을 미치는 도시 특성을 규명하고자 했다. 도시특성이 청소년 비만에 영향을 미치는 기제(mechanism)에 대한 엄격한 의학적 이론이 드물기 때문에 본 연구는 선행연구 검토를 통해 청소년 비만에 영향을 미칠 것으로 판단되는 도시특성을 도출하고, 이를 토대로 회귀분석을 했다. 교육부의 학생 신체검사 자료를 이용하여 서울 시내 각 학교별 비만학생 비율을 종속변수로 설정했다. 선행연구를 통해 파악한 도시특성을 각 학교를 중심으로 하는 일정 반경(500m, 1000m, 1500m) 내에서 버퍼분석(buffer analysis)으로 측정한 뒤, 독립변수로 설정했다. 회귀분석한 결과, 성인교육수준이 낮을수록, 단독 연립 다세대 다가구 주택이 많을수록, 노후 주택이 많을수록, 토지이용혼합도가 낮을수록 비만청소년이 많았다. 인구밀도, 대중교통 접근성, 도시공원 등은 유의하지 않았다. 이러한 결과를 토대로 청소년 비만율을 낮추거나 관리하기 위한 도시계획 방안이 앞으로 더욱 논의되어야 할 것으로 보인다.

Keywords