초록
현재 철도전용 무선통신망은 운행구간에 따라 각기 다른 무선통신방식을 사용하고 있어 차상 내에서 관제국과의 통신을 위해서는 각 구간별로 별도의 통신장치가 필요하다. 철도통신에서 데이터 전송율을 향상시키고 다양한 서비스 제공을 위해 차세대 철도전용 무선통신망으로 LTE-R(Long Term Evolution-Railway)에 대한 연구가 진행되고 있다. 차상 내에서 기존의 통신방식과 LTE-R방식을 사용하기 위해서는 다양한 통신방식을 수용할 수 있는 연동 방안이 필요하다. 본 논문에서는 기존 철도통신방식의 현황 및 LTE-R방식의 필요성에 대해 알아보고, 차상 내에서 하나의 단말기를 사용하여 다양한 통신방식을 연동하기 위한 방안에 대해 소개한다. 또한 무선통신망 연동을 실제시스템에 적용하기 위해 고려해야 할 사항에 대해서도 분석한다.
The current railway wireless network uses various communication scheme depending on the section of railway. Therefore, in the train, it is required a specific communication device for the corresponding communication scheme to communicate and exchange data with the control center. To enhance data rate and support various services, LTE-R scheme has been developed for the next generation railway communications. To use both the existing communication and LTE-R schemes, it is required an integration method for encompassing all communication schemes. In this paper, we overview existing railway communications and LTE-R scheme. Then, we develop a network integration method which can be applied by using one terminal in the train. In addition, implementation issues for the integration are also considered.