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Influence of Mobile Bookstore Application Service Quality on User Satisfaction and Reuse Intention

모바일 서점 애플리케이션 서비스 품질이 고객만족과 재사용 의도에 미치는 영향

  • 김선영 (경기대학교 전자출판콘텐츠학과) ;
  • 오경수 (경기대학교 언론미디어학과)
  • Received : 2015.09.07
  • Accepted : 2015.09.23
  • Published : 2015.10.28

Abstract

Using mobile bookstore application is increasing in accordance with the proliferation of internet and mobile devices. In this circumstances, the purpose of this study is to explore the factors regarding to mobile bookstore application quality evaluation are effecting to customer satisfaction and reuse intention. Thus information, transaction, design, communication, ubiquitous access, personalization, safety are set as a quality evaluation factor. And it is analyzed the effect of these factors to customer satisfaction and reuse intention with path analysis method. As the result, transaction, ubiquitous access, personalization, safety factors effected customer satisfaction and customer satisfaction effected reuse intention. These results show that user mainly access mobile bookstore application for purchasing book. Thus it is important for mobile bookstore operator to keep the application accessed anytime, and serve personalized information, and simplify transaction process, and intensify security for protecting personal or transaction information.

인터넷의 발전과 모바일 기기의 확산에 따라 언제 어디서나 도서를 구매할 수 있는 모바일 서점 애플리케이션 이용이 증가하고 있다. 이에 본 연구는 모바일 서점 애플리케이션 서비스 품질이 고객만족과 재사용 의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이를 위해 정보, 거래, 디자인, 의사소통, 유비쿼터스 접속성, 개인화, 안전성을 서비스 품질 평가 요인으로 설정하고, 이들 요인이 고객만족에 미치는 영향, 고객만족이 재사용 의도에 미치는 영향을 경로분석 방법으로 검증하였다. 그 결과 거래, 유비쿼터스 접속성, 개인화, 안전성 품질이 고객만족에 고객만족은 재사용 의도에 유의미한 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 이용자가 모바일 서점 애플리케이션을 주로 도서 구매 수단으로 활용하고 있음을 시사한다. 따라서 모바일 도서 유통사는 이용자가 언제 어디서나 애플리케이션에 접근하여 맞춤형 정보를 제공받을 수 있고, 도서검색, 주문내역 확인 및 수정, 반품이나 교환, 대금환급 등 거래의 편의성을 높이고, 거래과정에서 개인정보, 거래정보 등이 안전하게 보호되고 있다는 인식을 이용자에게 심어주는 것이 중요하다.

Keywords

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