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The Influence of Brand Experience and Positive Emotion on Consumer-brand Relationship -Focusing on smartphone brand

브랜드경험과 긍정적 감정이 소비자-브랜드관계에 미치는 영향 -스마트폰 브랜드를 중심으로

  • Received : 2015.08.27
  • Accepted : 2015.09.10
  • Published : 2015.10.28

Abstract

This study attempts to reveal that the connection between consumers' self enhancement and consumer-brand relationship can be formed from brand experiences not only through a direct use of products or brands but also through companies' marketing activities including advertising or promotion, in that consumers' sensual, affective, cognitive, and behavioral response to brands are included in brand experiences. After experiencing the Samsung Galaxy S brand with manipulated stimulus, 248 respondents' positive emotion and self-enhancement were increased. Also the positive emotion induced by brand experience increase self-enhancement. This study also shows that brand experience and self-enhancement can significantly affect consumer-brand relationship which in turn affects brand loyalty such as satisfaction, recommendation intention, and repurchase intention. Experiencing strong, favorable, and attractive brand personalities may help consumers to increase positive emotions with self-enhancement and help companies to have brand loyalty through consumer-brand relationship.

본 연구는 소비자가 실제 제품이나 브랜드 사용 이외에 광고나 판매촉진 등 기업의 마케팅활동에 의해서도 브랜드를 경험할 수 있고 이러한 경험을 통하여 자아인식과 소비자-브랜드관계가 향상될 수 있음을 밝히고자 하였다. 총 248명을 대상으로 갤럭시S 스마트폰 브랜드에 대한 조작물로 브랜드를 경험하게 한 결과 브랜드경험 이후 긍정적 감정과 자아인식이 향상되었고, 긍정적 감정 또한 자아인식을 향상시킬 수 있는 것으로 나타났다. 이는 실제 브랜드를 이용하여 브랜드경험이 자아인식에 미치는 효과를 검증하였다는 점에서 중요하다. 또한 브랜드경험과 이를 통한 자아인식의 향상은 소비자-브랜드관계에 유의한 영향을 미치게 되며 궁극적으로 만족도, 추천의도 및 재구매 의도 등을 포함하는 브랜드 애호도까지 영향을 미치게 된다. 따라서 강력하고 매력적인 브랜드를 경험하는 것은 소비자에게 긍정적 감정의 형성이라는 혜택을 줄 수 있으며, 기업차원에는 소비자-브랜드관계를 통하여 구매의도 및 추가지불의도에까지 영향을 미칠 수 있는 관계를 밝혀낸 점이 주목할 만하다.

Keywords

References

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