DOI QR코드

DOI QR Code

Multi-Source/Multi-Use Model of Storytelling Related to Patent

특허 연계 스토리텔링의 멀티소스/멀티유즈 모델

  • Received : 2014.12.30
  • Accepted : 2015.08.20
  • Published : 2015.10.28

Abstract

In this paper a new model of storytelling related to patent in the field of business as a sort of Intellectual Property(IP) was proposed. The patent related storytelling is investigated in the view points of variety of customers, purposes and applications which is different from the conventional OSMU, transmedia or crossmedia storytelling. In business there are several stages related to patent such as the initial conceptualization and development of technology, apply for and registration of patent, legal conflict like patent invalidation trial and action for infringement of patent and damages, and the commercialization stage like development of product based on patent, advertisement and marketing. Multiple sources optimized to the purpose in each stage of patent related business as well as to multiple convergence application of a patent. Similarly, multi-use refers to the fact that storytelling can be applied in each stage of patent oriented business. The effectiveness and usefulness of proposed MSMU model is also investigated.

본 연구에서는 지식재산의 일종인 특허와 관련된 비즈니스 영역에서 스토리텔링을 융합한 특허 연계 스토리텔링의 모델을 새롭게 제안하였다. 특허와 관련된 스토리텔링의 대상고객, 목적, 응용분야의 다양성이라는 관점에서 기존의 OSMU 모델, 트랜스미디어스토리텔링 및 크로스미디어 스토레텔링과의 차이를 살펴보았다. 비즈니스에서는 특허 기술의 발명에서부터 특허 출원과 등록, 무효소송과 침해소송 및 손해배상소송 등의 법적분쟁, 특허를 이용한 상품화, 홍보 및 마케팅 등의 다양한 과정이 존재한다. 또한 하나의 특허가 다양한 응용분야에 융복합적으로 활용되는 점과 각각의 과정에서 요구되는 목적에 따라 갖가지 스토리의 원천이 다양하게 존재할 수 있고 설득하고자 하는 대상과 목적에 따라 스토리텔링을 다양하게 활용할 수 있다. 이러한 관점에서 다중출처-다중활용 또는 멀티소스-멀티유즈(MSMU, Multi-Source Multi-Use)의 특징을 가지는 특허 연계 스토리텔링의 모델을 새롭게 제안하였다. 또한 특허 연계 스토리텔링 사례를 통해 MSMU 모델의 효용성과 유용성을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김광욱, "스토리텔링의 개념", 겨레어문학, 제41집, 겨레어문학회, pp.257-265, 2008.
  2. 김기국, "스토리텔링의 이론적 배경 연구", 2007 춘계학술발회, 한국프랑스학회, pp.151-152, 2007.
  3. Hamilton Fype, 김재홍 역, "아리스토텔레스의 시학", 고려대학교출판부, 2009.
  4. 이인화 외 7명, 디지털 스토리텔링, 황금가지, 2008.
  5. 박기수, "해리포터, 스토리텔링 성공전략 분석", 한국콘텐츠진흥원포커스, 10-03(통권 제3호), 한국콘텐츠진흥원, 2010(7).
  6. 리처드 맥스웰(Richard Maxwell), 로버트 딕만 (Robert Dickman), 전행선 역, "5가지만 알면 나도 스토리텔링 전문가", 지식노마드, 2012.
  7. 클라우스 포그(Klaus Fog) 외 2명, 황신운 역, 스토리텔링의 기술, 멘토르, 2013.
  8. 폴 스미스(Paul Smith), 김용성 역, "스토리로 리드하라", IGM세계경영연구원, 2013.
  9. 마이클 티아노(Michael Tierno), 김윤철 역, 스토리텔링의 비밀, 아우라출판, 2008.
  10. 롤프 옌센(Rolf Jensen), 서정환 역, 드림 소사이어티, 리드리드출판, 2014.
  11. 김철호 외 2명, "지식재산전략", 발명진흥회, 2011.
  12. 고정식, "지식재산 경영의 미래", 한국경제신문, 2011.
  13. 신동희, 김희경, "트랜스미디어 콘텐츠 연구: 스토리텔링과 개념화", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.10, No.10, 2010.
  14. 서승은, "크로스미디어 스토리텔링의 온라인 구전 양상", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.11, No.1, 2011.
  15. Kurt Buehler, "GIS Technology Designed for user Benefit", ESRI White Paper, Feb 2005.
  16. Bernhard Gruber and Stephan Winter", Locationn Based Services using a Database Federation", 5th AGILE Conference on Geographic Information Science-Palma, April 2002.
  17. KATS, "Dynamic position identification scheme for ubiquitous space (u-position)", ISO/TC211 NWIP 211N2225, 1 April 2007.
  18. 이상지, "범세계적으로 고유한 분산객체식별 아이디를 이용한 다수의 분산된 가상세계 간 상호 연동 시스템 및 그 방법", 특허등록 제1013716590000호 (출원인:주식회사 지지21), 2014.