DOI QR코드

DOI QR Code

오클루전 맵(Occlusion Map)을 활용한 3D애니메이션 합성 기법 연구

A Study on Synthetic Techniques Utilizing Map of 3D Animation - A Case of Occlusion Properties

  • 박성원 (청강문화산업대학교 애니메이션학과)
  • 투고 : 2015.08.06
  • 심사 : 2015.09.12
  • 발행 : 2015.09.30

초록

본 연구는 3D애니메이션 합성기술에 있어서 그 효율성을 위해 반드시 활용되어야 하는 렌더패스 합성기법에 대해 기술하고 있다. 렌더패스는 각 속성별로 분리하여 렌더링한 후 합성하기 때문에 정교하고 신속한 합성이 가능하다. 그 중에서도 오클루전 패스는 소프트 라이트 쉐이딩을 한 듯한 화면을 연출하며 깊이감과 경계의 부드러움 등을 표현해 준다. 3D공간에서 만들어진 애니메이션 오브젝트들을 패스 렌더링 과정을 통해 2D이미지로 전환되며, 합성 소프트웨어에서 비로소 완성되게 된다. 즉, 3D애니메이션은 후반 합성과정인 컴포지팅(compositing)을 통해 애초에 계획하였던 작품의 완성도가 실현된다. 심도 있는 이미지를 완성하기 위해 3D소프트웨어에서 제작된 씬을 레이어별, 속성별 패스로 렌더링을 하여 합성 프로그램으로 불러들일 수 있기 때문이다. 오클루전 패스는 3D 그래픽스의 결과물의 GI렌더링을 하지 않고도 깊이감을 표현할 수 있기에 최근들어 포스트 프러덕션 과정에서 빠지지 않는 중요한 합성 맵이다. 그러나 그 중요성에 비해 그 속성의 특성과 원리 및 활용법을 정리, 분석한 연구 및 저서가 부족하다. 따라서 본 연구에서는 오클루전 맵의 원리와 활용법을 정리하고 합성결과의 실재감의 차이에 대해 분석하도록 하겠다. 또한 렌더러를 지정하고 속성의 특징을 활용한 맵의 지정과정과 합성 소프트웨어 활용기법을 정리하였다. 앞으로도 기법의 개발이 다양해지고 있는 추세에 맞춰 그래픽적 표현 한계를 뛰어넘어 보다 효율적이고 다양한 표현방식 후반 기법들이 연구되는 계기가 되길 바란다.

This research describes render pass synthetic techniques required to use for the effectiveness of them in 3D animation synthetic technology. As the render pass is divided by property and synthesized after rendering, elaborate, rapid synthesis can be achieved. In particular, occlusion pass creates a screen as if it had a soft, light shading, expressing a sense of depth and boundary softness. It is converted into 2D image through a process of pass rendering of animation projects created in 3D space, then completed in synthetic software. Namely, 3D animation realizes the completeness of work originally planned through compositing, a synthetic process in the last half. To complete in-depth image, a scene manufactured in 3D software can be sent as a synthetic program by rendering the scene by layer and property. As recently the occlusion pass can express depth notwithstanding conducting GI rendering of 3D graphic outputs, it is an important synthetic map not omitted in the post-production process. Nonetheless, for the importance of it, currently the occlusion pass leaves much to be desired for research support and books summarizing and analyzing the characteristics of properties, and the principles and usages of them. Hence, this research was aimed to summarize the principles and usages of occlusion map, and analyze differences in the results of synthesis. Furthermore, it also summarized a process designating renderers and the map utilizing the properties, and synthetic software usages. For the future, it is hoped that effective and diverse latter expression techniques will be studied beyond the limitation of graphic expression based on trends diversifying technique development.

키워드

참고문헌

  1. 박성호, Stop-Motion Animation 제작을 위한 디지털 합성 연구 : 본인작품 <퍼플맨>외 다수의 작품들에 적용된 공간과 촬영기법의 한계 극복을 위한 디지털 합성 중심으로, 중앙대학교 첨단영상대학원, 2012.
  2. 박재욱, 김윤정, Ambient Occlusion을 이용한 Global Illumination 대체기법 연구, 한국만화애니메이션학회, 2014, p.493-510.
  3. 손장완, 3D 컴퓨터 그래픽스에서 리얼리티 구현요소에 관한연구, 조선대학교 대학원, 2001.
  4. 최지선, 영상합성을 이용한 디지털 실험영상에 대한 작품 연구, 중앙대학교 첨단영상대학원, 2006.
  5. 차재원, 아날로그사진과 디지털사진에 관한연구, 동신대학교 대학원, 2010.
  6. 민경원, 시각특수효과와 영상합성의 이해, 책과길, 2011.
  7. 박성원, 애니메이션 편집&합성, 애드컨텐츠휴피아, 2015.
  8. 제레미번, 디지털 라이팅 & 렌더링, 성안당, 2014.
  9. 마영전- Nvidia Inspector로 Ambirnt Occlusion을 적용하자 http://gustjd360.blog.me/220118217151, 2014.9.10.
  10. Ambient occlusion이란, http://cafe.naver.com/maxkill/68830, 2008.11.5.
  11. Ambient Occlusion with Mental Ray for 3DS MAX, http://blog.naver.com/ciese/100055928929, 2008,10,18