Changes of the Reflection Level of Elementary School Teachers Experienced a Self-review in Science Class

과학수업 자기비평 과정에서 나타난 초등교사의 반성 수준의 변화

  • Received : 2015.10.06
  • Accepted : 2015.11.20
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The goal of this study were to look into the elementary school teacher's experience in the self-review of science class and analyze the changes of reflection level revealed in it. This study was a qualitative example research where two elementary school teachers participated and performed self-review via reflective writings regarding their science classes. Both teachers showed changes in aspect and frequency of review to a certain extend by reflective writings based on their class experience and the educational settings they are at. They all revealed a high level of changes on reflection by the feedback from the class reviews. Affirmative changes of cognition on science class and the perception of factors affecting the practice of the class such as understanding students, class observation of the peer teachers et al. contributed to the elevation of reflection level by continuously adjusting and complementing the practical knowledge through the reflection during or after the class.

이 연구의 목적은 과학수업 자기비평 과정에서 초등 교사의 경험을 탐색하고, 그 경험에서 드러난 반성 수준의 변화를 분석하는 것이었다. 이 연구는 질적 사례 연구로써, 2인의 초등 교사가 참여하였으며, 자신의 과학수업에 대한 반성적 글쓰기를 통하여 자기비평 과정을 거쳤다. 연구에 참여한 두 초등교사는 반성적 글쓰기를 통한 수업비평을 경험하면서 비평의 관점과 빈도에서 어느 정도의 변화를 보였는데, 그러한 변화는 각 교사의 수업 경험과 자신이 처한 교육적 상황에 따라 차이가 나타났다. 수업비평에 따른 피드백에 의해 나타나는 반성의 수준은 두 교사 모두에게서 높은 수준으로의 큰 변화를 보였는데, 수업에 대한 인식의 긍정적 변화나 학생에 대한 이해, 동료 교사의 수업 관찰과 같이 수업의 실천에 영향을 주는 요인에 대한 인식은 수업 중 반성 혹은 수업 후의 반성을 통해 실천적 지식을 지속적으로 수정 보완하여 결과적으로 반성의 수준을 높이는데 기여하였다.

Keywords

References

  1. 강현석(2007). 교사의 실천적 지식으로서의 내러티브에 의한 수업비평의 지평과 가치 탐색. 교육과정연구, 25(2), 1-35
  2. 강현석, 이자현(2006). 내러티브를 통한 교육과정 개발자로서의 교사 전문성의 재개념화. 교육과정연구, 24(1), 153-180
  3. 곽덕주, 진석언, 조덕주(2007). 우리나라 예비교사 들의 '실천적 경험에 대한 반성'의 특징. 교육학연구, 45(4), 195-223
  4. 곽영순(2003). 질적연구로서 과학수업비평-수업비평의 이론과 실제. 서울: 교육과학사
  5. 류현종(2004). 초등학교 연사 수업에서 만난 두 '아우라'. 사회과 교육, 43(1), 113-148
  6. 이정숙(2005). 문화현상으로서의 국어수업비평. 한국초등국어교육. 29, 277-313
  7. 이혁규(2007). 수업 비평의 필요성과 방법에 대한 탐색적 논의. 교육인류학연구, 10(1), 155-185
  8. 조덕주, 곽덕주, 진석언(2008). 예비 교사의 반성적 사고 수준 향상을 위한 실제적 맥락 안에서의 저널 쓰기 연구. 교육학 연구, 46(1), 231-259
  9. Eisner, E. W. (1983). The art and craft of teaching. Educational Leadership, January, 4-13.
  10. Hatton, N. & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: towards definition and implementation. Teaching & Teacher Education, 11(1), 22-49
  11. Schon, D. A. (1991). The reflective pratitioner;How professional think in action. AHGATE