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Effect of Motivations and Satisfaction using Kakaotalk's Gift on the Frequency of Purchasing Kakaotalk's Gift

카카오톡선물의 이용동기와 이용만족이 구매빈도에 미치는 영향

  • 조승호 (숭실대학교 글로벌통상학과) ;
  • 조상훈 (숭실대학교 정보통계보험수리학과)
  • Received : 2015.08.03
  • Accepted : 2015.09.02
  • Published : 2015.09.28

Abstract

In this study, we examined the motivations of using Kakaotalk's gift that is one of services provided by Kakaotalk, the most popular mobile-based messenger. We also investigated possible effects of these motivations on the satisfaction of the Kakaotalk's service and a potential association of these motivations with the frequency of purchasing gifts using the service. In order to answer the research questions, we conducted a survey that recruited 220 users ranging from teenagers to in forties. As the main results of analysis, we identified four different types of user's motivations for Kakaotalk's gift: beneficial motivation, convenient motivation, improvised buying motivation, and entertaining motivation. Both the beneficial motivation and the entertaining motivation were significantly associated with the gratification of using Kakaotalk's gift, which was in turn significantly associated with the frequency of purchasing gifts through the service.

본 연구는 국내 모바일 메신저 중 최대 이용자를 보유하고 있는 카카오톡이 제공하는 서비스인 카카오톡 선물의 이용동기를 살펴보고 이용동기가 이용만족도 및 선물구매빈도에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구문제에 답하기 위해서 서울에 주거하는 시민을 대상으로 설문을 실시하였다. 총 220명이 설문에 참여하였고 연령은 카카오톡 주요 이용자인 10대에서 40대를 대상으로 실시하였다. 연구결과 카카오톡선물 주요 이용동기는 혜택적 동기, 편의적 동기, 즉흥적 구매동기, 오락적 동기였다. 카카오톡선물 이용동기 중에 혜택적 동기와 오락적 동기는 이용만족도에 유의한 영향을 미쳤으며, 이용만족도는 카카오톡 선물구매와 긍정적인 관계가 있는 것으로 나타났다. 그러나 카카오톡선물 이용동기가 직접적으로 카카오톡선물구매에 유의한 영향을 미치지는 않았다.

Keywords

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