The effectiveness of the change in perspective of the nature of science depending on subjects of the history of science-role play -The atomic model transition and the Mendeleev's periodic table -

과학사 주제에 따른 과학사-역할놀이가 대학생의 과학의 본성의 변화에 미치는 효과 -원자모형의 변천과 멘델레프의 주기율표의 변천 주제를 중심으로-

  • Received : 2015.01.28
  • Accepted : 2015.04.09
  • Published : 2015.04.30

Abstract

This study investigated whether there was a difference of the change in perspective of the nature of science depending on subjects of the history of science, after designing for two kinds of topics of role play programs based on the history of science to be transformed into a modern perspective. Before the history of science-role plays, the degree of the modern perspective was statistically no difference between group I(the atomic model transition-role play) and group II(the Mendeleev's periodic table-role play). However after treatment of the history of science-role plays for the each group, the degree of group I was higher than the degree of group II in the modern perspective. The results of this study indicate that the degree of changes into modern perspective of the nature of science by performing a history of science-role play may be depend on the subject of the history of science combined with the role play, and suggest the possibility that may be more effective to change the nature of science into the modern perspective, in case of performing of role play based on the history of science that includes the scientific knowledge established by a number of scientists with time series.

본 연구에서는 과학의 본성을 현대적 관점으로 변화시킬 수 있는 프로그램으로서 2 종류의 과학사-역할놀이 프로그램을 고안하여 그 프로그램의 적용 효과와 과학사 주제별 과학의 본성의 인식의 변화에서 차이가 있는 지를 알아보았다. 과학사 주제에 따른 역할놀이 활동 전후의 과학의 본성 인식변화 효과의 차이를 분석한 결과 I 그룹(원자모형의 변천-역할놀이 활동)과 II 그룹(멘델레프 주기율 표-역할놀이 활동)을 수행한 그룹 사이에 과학의 본성 인식 정도가 통계적으로 차이가 없는 동질한 그룹이었으나, 각각의 주제로 과학사-역할놀이 처치를 한 후 시행한 사후검사에서 I 그룹이 II 그룹보다 그 인식의 정도가 통계적으로 유의미한 차이로 높게 나타났다. 이는 과학사-역할놀이 활동을 처치한 후에 과학의 본성에 대한 인식의 변화 정도는 각각의 역할놀이와 결합시키는 과학사의 주제에 따라 그 효과가 차이가 있을 수 있음을 의미하는 것이다. 본 연구결과는 주제의 흥미도와 난이도를 고려하기 보다는 시계열적 과정을 거쳐 다수의 과학자들이 과학적 이론을 정립해 가는 과정이 포함된 과학사 주제를 선택하여 과학사-역할놀이 활동을 할 경우 과학의 본성의 변화에 더 효과적일 수 있다는 가능성을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강석진, 김영희, 노태희 (2004). 과학사를 이용한 소집단 토론수업이 학생들의 과학 본성에 대한 이해에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 24(5), 996-1007.
  2. 강유미, 신영준 (2011). 과학사를 활용한 다양한 수업 활동이 초등학생의 과학 학습 동기에 미치는 효과. 초등과학교육, 30(3), 330-339.
  3. 김경순, 노정아, 서인호, 노태희 (2008). 중학교 과학 "물질의 구성" 단원에서 과학사 소재를 활용한 명시적, 반성적 과학의 본성 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 28(1), 89-99.
  4. 김도욱(2012). 돌턴의 원자설 산출과정에 대한 고윈의 뷔 작성 활동의 효과연구. 현장과학교육, 6(1), 80-89.
  5. 김도욱(2012). 아보가드로 '분자설'의 이해를 증진시키기 위한 과학사-역할놀이의 적용효과. 현장과학교육, 6(2), 124-134.
  6. 김도욱, 류진숙, 서정쌍 (1995). 과학의 본성에 대한 인식조사 및 인식변화에 미치는 과학사프로그램의 효과. 화학교육, 22(2), 64-74.
  7. 김은경, 양승훈(1996). 과학사적 수업이 관성 개념의 지속에 미치는 효과. 과학교육연구지, 20, 139-157.
  8. 교육인적자원부 (2007). 과학과 교육과정.
  9. 송진웅, 권성기 (1992). 과학철학을 수강하는 대학원생의 과학의 본성에 대한 인식의 변화. 한국과학교육학회지, 12(1), 1-10.
  10. Abell, S. K., & Smith, D. C. (1994). 'What is science? Preservice Elementary Teachers' Conceptions of nature of science'. International Journal of Science Education, 16(4), 475-487. https://doi.org/10.1080/0950069940160407
  11. Aikenhead, G. S. & Ryan, A. G. (1992). The Development of a New Instrument : "Views On Science-Technology-Society"(VOSTS). Science Education, 76(5), 477-491. https://doi.org/10.1002/sce.3730760503
  12. Hodson, D. (1985). Philosophy of Science, Science and Science Education. Studies in Science Education, 12, 25-57. https://doi.org/10.1080/03057268508559922
  13. Lederman, N. G. & Zeidler, D. L. (1987). Science Teachers' Conceptions of the Nature of Science: Do They Really Influence Teaching Behavior?. Science Education, 71(5), 721-734. https://doi.org/10.1002/sce.3730710509
  14. Matthews, M. R. (1990). 'History, Philosophy and Science Teaching; A Rapprochemnet'. Studied in science Education, 18, 25-51. https://doi.org/10.1080/03057269008559980
  15. Millar, R., Driver, R. (1987). Beyond Processes. Studies in Science Education. 14, 33-62. https://doi.org/10.1080/03057268708559938
  16. Solomon J., Duveen, J, Scot, L., & McCarthy, S. (1992). Teaching about the nature of science through history : Action Research in the Classroom. Journal of Research in Science Teaching, 29(5), 409-421. https://doi.org/10.1002/tea.3660290408