The Effects of Verbal Violence Experience on Turnover Intention and the Mediating Effect of Customer-member Exchange(CMX) and Job Satisfaction - Multi-group and Latent Means Analysis across Job Position -

언어폭력경험이 이직의도에 미치는 영향과 이용자-제공자 교환관계(CMX)와 직무만족의 매개효과검증 - 건강가정지원센터 일반직과 아이돌봄직의 다집단분석과 잠재평균차이 검증 -

  • Received : 2015.03.05
  • Accepted : 2015.05.20
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The purpose of this study is to identify the effect of verbal violence experience by employees on turnover intention and the mediating effect of customer-member exchange(CMX) and job satisfaction in local healthy family support center(HFSC). Additionally, the multi-group analysis and latent mean analysis showed varying results across working for general service and child-care service. For the purpose, study conducted a survey among all the employees at 56 local HFSC in Seoul and Gyeonggi-do Province. Of a total of questionnaires distributed, 319 were returned and analysed. The result of this study were as follows First, verbal violence experience by employees effected on CMX, CMX effected on job satisfaction, job satisfaction effected on turnover intention. Second, CMX and job satisfaction acceptance have statistically significant mediating effects between verbal violence experience and turnover intention. Third, as result of multi-group analysis, the structural relationship were no significant differences found in job position. In the latent means analysis, working for child-care service showed significantly higher latent mean values in verbal violence experience and CMX than general service. Based on the results, policy and practice implications of this study were discussed intervention with considerations given to the difference of the job position.

본 연구는 사회복지서비스 제공자들이 이용자로부터 당하는 언어폭력경험이 이직의도에 미치는 영향을 확인하고, 두 변수의 관계에서 이용자-제공자 교환관계(CMX)와 직무만족의 매개효과를 검증하였다. 더불어 해당 변수들의 관계에서 직종 간에 차이가 있는지를 알아보고자 건강가정지원센터 직원들을 일반직과 아이돌봄직으로 구분하여 다집단분석과 잠재평균차이 분석을 시도하였다. 연구목적을 위해 서울 및 경기지역 건강가정지원센터 56곳에서 근무하는 직원들을 대상으로 전수조사하여 319개의 응답을 최종분석에 활용하였고, 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지서비스 제공자들의 언어폭력경험과 이용자-제공자 교환관계, CMX와 직무만족 그리고 직무만족과 이직의도 간의 관계는 통계적으로 유의미한 것으로 검증되었다. 둘째, 언어폭력경험과 이직의도 사이에서 CMX와 직무만족이 완전매개역할을 하는 것으로 나타났다. 셋째, CMX와 직무만족을 매개로 하여 언어폭력경험이 이직의도에 미치는 구조적 관계에서 직종 간 차이는 없었으나, 언어폭력경험과 CMX의 잠재평균은 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 이러한 연구결과에 따라 사회복지서비스 제공자들에 대한 언어폭력경험의 부정적 영향을 최소화하고 CMX 질을 높이기 위한 실천적 정책적 방안들을 제언하였다.

Keywords