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The effects of Corporate Social Responsibility on Organizational Identification and Customer Orientation by Flight Attendants

항공사 승무원이 인식하는 사회적 책임이 조직동일시 및 고객지향성에 미치는 영향

  • Received : 2015.03.23
  • Accepted : 2015.04.29
  • Published : 2015.08.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the effects of corporate social responsibility on organizational identification and customer orientation by flight attendants. In this study, 2 hypotheses based on literature reviews were employed. Questionnaire was also developed based on previous studies. A convenience sample of 217 flight attendants was surveyed and 203 usable questionnaires were analyzed. Corporate social responsibility was divided into economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibility, philanthropic responsibility by the literature review. Confirmatory factor analysis were conducted to validate the measured variables. Then the data and hypotheses were examined using structural equation modeling (SEM) by AMOS. The results are as follows. Firstly, 'economic responsibility' and 'philanthropic responsibility' have positive effect on organizational identification while 'legal responsibility' and 'ethical responsibility' have no effect on 'organizational identification'. As for the degree of influence, 'philanthropic responsibility' has a greater impact than 'economic responsibility'. Airlines should focus on the responsibility to the community as well as social contribution. Secondly, 'organizational identification' has positive effect on customer orientation. The contribution and limitations of this research were discussed and the future possible researches were mentioned.

본 연구에서는 항공사 승무원이 인식하는 사회적 책임이 조직동일시 및 고객지향성에 미치는 영향을 파악해보고자 하였다. 이론적 고찰을 토대로 두 개의 가설을 설정하였으며, 선행연구를 기초로 설문을 구성하였다. 편의표본추출을 통해 217부의 설문지를 항공사 승무원을 대상으로 회수하였으며, 결측치가 있는 자료를 제외하고 203부를 사용하였다. 사회적 책임은 이론적 고찰을 토대로 경제적 책임, 법적 책임, 윤리적 책임, 자선적 책임으로 구분하였으며 확인요인분석을 통해 신뢰성과 타당성을 확보하였다. AMOS를 활용하여 구조방정식 모형을 이용하여 분석하였으며 실증분석 결과는 아래와 같다. 먼저 항공사 승무원이 인식하는 사회적 책임은 조직동일시에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설 1은 부분 채택되었다. 구체적으로 경제적 책임과 자선적 책임은 조직동일시에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1-1과 가설 1-4는 채택되었다. 반면, 법적 책임과 윤리적 책임은 유의한 수준에 미치지 않아 가설 1-2와 가설 1-3은 기각되었다. 영향력의 정도는 자선적 책임이 경제적 책임보다 더 많은 영향을 미치는 것으로 나타나 지역사회에 대한 책임을 중시하고 사회공헌을 위해 적극적으로 노력하는 것이 무엇보다 중요하다고 사료된다. 둘째 조직동일시는 고객지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설 2는 채택되었다. 한계점과 향후 논의방향을 제시하였다.

Keywords

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