DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on Story Form of Early Shunjung Manhwa and Shojo Manga

초기 순정만화와 소녀만화의 스토리 형식에 대한 비교연구

  • 김소원 (청강문화산업대학교 만화창작과)
  • Received : 2015.06.02
  • Accepted : 2015.08.17
  • Published : 2015.08.28

Abstract

Korean Shunjung Manhwa and Shojo Manga have a unique characteristics. These genres have a close relationship each other. This study is story form of Shunjung Manhwa and Shojo Manga. In this article, a subject of study for Shunjung Manhwa is the works between 1950s and 1960s. I set limits to the works from "Shojo Club" the case of Shojo Manga. "Shojo Club" is the only girl's magazine without suspend publication. Furthermore, that magazine is the one that Japan's first Shojo Manga, Tezuka Osamu's 'Princess Knight' was published serially. The results of my research work is that Shunjung Manwha has a remarkable difference on a spatio-temporal background, a genre of story, a length of story as compared with Shojo Manga. In addition, this difference is based on the social background, history of comics, authors, media published serially at that time.

한국의 순정만화와 일본의 소녀만화는 독특한 특징을 가지고 있으며 서로 밀접한 연관성을 가지고 있다는 것은 여러 선행연구에서 강조되어 왔다. 본 연구는 순정만화와 소녀만화의 스토리 형식에 대한 연구이다. 순정만화는 1950~1960년대의 작품을, 소녀만화의 경우 잡지 "소녀 클럽"에 연재된 작품으로 그 연구 대상을 한정했다. "소녀 클럽"의 경우 창간호부터 폐간될 때까지 휴간 없이 발행된 거의 유일한 소녀잡지이며 일본 최초의 장편 소녀만화인 테즈카 오사무의 '리본의 기사'가 연재된 잡지이기도 하기 때문이다. 연구 결과 순정만화와 소녀만화는 시공간적 배경, 이야기의 장르, 이야기의 길이 등에서 뚜렷한 차이점을 찾을 수 있었다. 그리고 이러한 차이점은 당시의 사회적 배경과 만화의 역사, 작가들, 연재 매체의 특징에서 기인함을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 박인하, 박인하의 순정만화 맛있게 읽기 - 누가 캔디를 모함 했나 -, 살림, pp.27-33, 2000.
  2. 노수인, 한국 순정만화와 일본 소녀만화의 관계 연구: 순정만화가들과의 심층인터뷰를 중심으로, 이화여자대학교 석사논문, 2000.
  3. 今田絵里香, 少女 の社会史, 頸草書房, p.14, 2007.
  4. 今田絵里香, 少女 の社会史, 頸草書房, p.15, 2007.
  5. 押山美知子, "リボンの騎士 における"少女マ ンガ"の型-松下井知夫作品との比較-", マンガ硏究, 日本マンガ學會, Vol.14, pp.45-49, 2008.
  6. 박인하, 박인하의 순정만화 맛있게 읽기 - 누가 캔 디를 모함 했나 -, 살림, p.38, 2000.
  7. 손상익, 한국만화 통사 하, 시공사, pp.292-293, 1998.
  8. 백정숙, "소녀 세계의 창을 연 엄희자", 한국만화의 선구자들, 열화당, p.175, 1995.
  9. 山中夕起子, "蕗谷虹兒, さまざまな 抒情畵 の かたち-パリ時代, アニメーション映畵 夢見童子 について-", Core Ehtics, Vol.5, pp.371-372, 2009.
  10. 米澤嘉博, 戰後少女マンガ史, ちくま文庫, pp.24- 27, 2007.
  11. 浜崎廣, 女性誌の源流-女の雑誌, かく生まれ, かく 競い, かく死せり-, 出版ニュース社, pp.71-72, 2004.
  12. 米沢嘉博, 戰後少女マンガ史, ちくま文庫, p.52, 2007.
  13. 押山美知子, 少女マンガジェンダー表象論 -<男装 の少女>の造形とアイデンティティ, 彩流社, pp.11- 12, 2007.
  14. 米澤嘉博, マンガで読む 涙 の構図, NHK出版, p.74, 2004.
  15. http://www5f.biglobe.ne.jp/-hideko/profile.html
  16. 米澤嘉博, 戰後少女マンガ史, ちくま文庫, p.98, 2007.
  17. 米澤嘉博, マンガで読む 涙 の構図, NHK出版, p.37, 2004.