DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Usage and Space Planning in Subject Specialization of University Library for Major

전공특성에 따른 대학도서관 주제자료실의 이용태도 및 공간 계획에 관한 연구

  • 장아리 (동아대학교 건축학과 실내건축전공) ;
  • 황연숙 (한양대학교 실내건축디자인학과)
  • Received : 2015.05.28
  • Accepted : 2015.08.07
  • Published : 2015.08.31

Abstract

This study was conducted under the premise that the university library's subject specialization room is in need of major modifications in order to accommodate the needs of various majors. The subject specialization room will be able to support university library users who are inclined to use the general reading room. Therefore, the study presents spatial planning for the average university library's subject specialization room by taking into account student majors. This could be a guideline for the construction and renovation of university libraries in the future. The summary of results for this study and the conclusions are as follows: 1)Natural sciences subject specialization room should be, partially connected with the humanities/social science subject specialization room in order to provide an open-concept reference room. In the shared area connecting the two subject specialization rooms needs to be installed a staff counter and subject specialist librarian service booth for users of both subject specialization rooms. 2)For humanities/social sciences subject specialization room, partially connect with the natural sciences subject specialization room. In the connecting area between the two rooms, plan an open-concept lounge for resting and reading. 3)It is best to plan subject specialization room for art/music/physical education majors separate from the subject specification room of other majors. Structurally separate art/music/physical education major subject specialization rooms from the building or plan a separate room in an art/music/physical education building. Users of art/music/physical education majors showed a high preference for a spatially separated and specialized library structure, which proves that an art/music/physical education library need to be planed based on the specialized library structure found in law school libraries or medical school libraries. Plan the center of the room with open-concept based reading room. Use wall-sides, partitions, or shelves to create reading space separate from the shelving area.

Keywords

References

  1. 강미혜, 주제전문사서직에 관한 문헌연구-대학도서관을 중심으로, 사회과학연구학회지, 제5권, 1998
  2. 김은자, 공공도서관 이용자 행태에 따른 공간구성에 관한 연구, 경기대 박사논문, 2008
  3. 남태우 외, 대학도서관의 주제별 운영을 위한 새로운 패러다임, 한국도서관정보학회지, 제34권2호, 2003
  4. 문소영, 대학도서관 참고자료실의 환경 심리적 요소에 관한 연구, 경북대 석사논문, 1988
  5. 이소정, 국내 대학도서관의 주제별 운영방안에 관한 연구, 이화여대 석사논문, 2001
  6. 이재경, 전공 계열에 따른 학습자의 비판적 사고 경향에 관한 연구, 숙명여대 석사논문, 2008
  7. 임호균, 공공도서관 공간체계의 변화와 특성에 관한 연구: 프랑스 미디어테크를 중심으로, 홍익대 박사논문, 2008
  8. 문헌정보학용어사전, 한국도서관협회, 1996
  9. 신동일, 주제화를 통한 공공도서관 발전방안 연구: 건축도서관 계획안을 중심으로, 홍익대 석사논문, 2004
  10. 윤희윤, 대학도서관 경영론, 태일사, 2013
  11. 이용재, 우리나라 대학도서관 주제서비스의 현 단계, 한국도서관정보학회지, 제30권 3호, 1999
  12. 장아리, 대학도서관 주제자료실의 가구계획 및 배치유형 분석, 한국실내디자인학회, 제24권 2호, 2015
  13. 장아리, 대학도서관 주제자료실의 공간계획에 관한 연구, 한양대 박사논문, 2014
  14. 정재영, 대학도서관의 효율적인 정보서비스를 위한 주제화모형 개발에 관한 연구, 중앙대 박사논문, 2005
  15. 한윤옥, 대학도서관과 학교도서관 관련 법령정비를 위한 기초 연구, 한국교육학술정보원 연구보고서, 2005
  16. 홍순영, 주제전문서비스의 현황과 과제-서울대 학과전담서비스를 중심으로, 도서관보 제132호, 2010
  17. Bennett, Scott. the choice for learning, Journal of Academic Librarianship, vol.32 no.1, 2006
  18. Foote, Steven M., changes in Library design: An architect's perception, Potal: Libraries and the Academy, vol.4 no.1, 2004
  19. Willcoxson, L., & Prosser, M., Review and future study of validity and reliability, Univerity Melbourne, 1985