Analysis of the Influence of Shipping Policies on the Expansion of Korea's Merchant Fleet Using System Dynamics

시스템 다이내믹스를 이용한 해운정책이 우리나라 외항선대 증가에 미친 영향에 관한 연구

  • 김성범 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 전준우 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 여기태 (인천대학교 동북아물류대학원)
  • Received : 2015.04.30
  • Accepted : 2015.06.28
  • Published : 2015.06.30

Abstract

This study measures how Korean shipping policies influence the expansion of the country's merchant fleet using system dynamics. It uses various indexes as factors influencing the gross tonnage of the Korean merchant fleet, such as the Baltic Dry Index, Howe Robinson Container Index, China Containerized Freight Index, and Worldscale Index, as well as the US dollar-Korean won exchange rate, world merchant fleet statistics, and the debt ratio of Korean shipping companies. After establishing the simulation model, the mean absolute percentage error is found to be less than 10%, confirming the accuracy of the model. Therefore, a sensitivity analysis is conducted to measure the influence of the selected shipping policies, including the gross tonnage of vessels registered under the Korean second registry system, loans of publicly owned financial institutions to shipping companies, ship investment fund, and the number of shipping companies participating in the tonnage tax scheme. The sensitivity analysis reveals that the influence of vessel tonnage and loans to shipping companies is the most significant, while that of the number of companies participating in the tonnage tax scheme is minimal.

본 연구는 시스템 다이내믹스 기법을 활용하여 주요 해운정책이 우리나라 외항선대 증가에 미치는 영향에 대하여 분석하는 것을 목적으로 하였다. 시뮬레이션을 위해 사용된 변수는 2005년부터 2013년까지 우리나라 해운기업이 보유한 선박척수와 총톤수, BDI, HRCI, CCFI, WS, 달러 대비 환율, 세계 선대규모, 우리나라 해운업계 부채비율 등이고, 해운정책이 외항선대 증가에 어떤 영향을 주는지를 검증하기 위하여 국제선박등록 톤수, 정책금융기관의 해운기업에 대한 대출액수, 톤세제 적용기업의 수, 선박펀드 규모 등 4가지 정책변수에 대해 민감도 분석을 실시하였다. 예측값의 정확도를 파악하기 위해 절대평균 오차비율(MAPE) 검증을 실시하였는데, MAPE 값이 3.46%로서 10%이내에 해당하여 매우 높은 정확도를 가지는 시뮬레이션 모델로 평가되었다. 민감도 분석결과, 국제선박등록 톤수, 정책금융기관의 대출액수, 선박펀드 규모, 톤세제 적용기업의 수의 순으로 영향도가 큰 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 고병욱(2009), "우리나라 톤세 제도 도입의 타당성 분석: 2005-2007년간 자료를 중심으로", "해운물류연구", 제62권, 565-596.
  2. 김경수.박은식.우수한(2014), "해운기업의 선박투자 의사결정 방식에 관한 연구", "물류학회지", 제24권 제2호, 167-194.
  3. 김성범.정현재.이호영.여기태(2013), "우리나라 해운기업의 선박확보 투자 의사결정요인에 관한 연구", "한국항만경제학회", 제29집 제2호, 137-157.
  4. 김세영.신동식.최명식(2013), "톤세제 정책과 해운기업의 자산투자", "관세학회지", 제14집 제2호, 187-210.
  5. 김영국.전준우.여기태(2014), "시스템 다이내믹스를 이용한 인천항 배후단지가 인천항 컨테이너물동량에 미치는 영향 분석", "한국항해항만학회지", 제38권 제6호, 701-708. https://doi.org/10.5394/KINPR.2014.38.6.701
  6. 김원재(1993), "선박투자 의사결정 요인분석에 관한 사례연구", "해운물류연구", 제17집, 71-87.
  7. 김원재(1996), "해운 투자의사결정에 관한 이론 및 실증연구", "해운물류연구", 제22집, 89-104.
  8. 김원재(2011), "해운산업 수익성제고 투자의사결정 모델구축에 관한 연구: 부정기선 영업을 중심으로", "한국항만경제학회지", 제27집 제2호, 297-311.
  9. 김진수(2011), "국내 해운산업 구조변화와 발전방향", 산업경제연구소, 90-124.
  10. 김태일(2010), "외항해운기업의 경영성과에 대한 비교 분석 -금융위기 전후 변화와 전산업, 운수업과 비교를 중심으로", "해운물류연구", 제81집, 197-218.
  11. 김태일(2013), "금융위기 이후 선박투자행태 평가 - 컨테이너선과 벌크선을 중심으로", "해양수산", 제2집 제3호, 10-25.
  12. 김형태(2009), "톤세제 도입의 경제효과 분석(2005-2007)", "해운물류연구", 제61집, 217-236.
  13. 김형태 외(2014), "해운산업 경쟁력 유지 위한 톤세제 개선방안 연구", 한국해양수산개발원 연구용역 보고서.
  14. 박수완.김봉재.전환돈.김인철(2006), "활성슬러지 하수처리시설 운영 및 유지관리를 위한 시스템다이내믹스 모델의 모의에 관한 연구", "수질보전 한국물환경학회지", 제22권 제5호.
  15. 배동진(2011), "불확실성하에서 한국해운산업 의사결정 구조연구: 선박투자를 중심으로", 서강대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 손원익.최정욱(2014), "해운산업 경쟁력 유지를 위한 해운세제 개선방안 연구", 한국조세재정연구원 연구용역보고서.
  17. 송대길․신한원․최영로(2009), "정기선사의 서비스지향성, 종업원의 만족 및 고객지향성, 기업성과의 관계에 관한 연구", "한국항만경제학회지", 제25집 제2호, 25-56.
  18. 송유정(2009), "우리나라 제2선적제도의 과제와 발전에 관한 연구", 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 신동식(2012), "톤세제 도입이 해운기업의 선박투자에 미치는 효과 분석", 단국대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 이기환.두유진(2008), "A Study of the Development Policies of the Korean SIC", "해운물류연구", 제59집, 123-153.
  21. 이기환.황두건.김강혁(2009), "선박투자회사제도의 현황과 자금조달 성과의 국제비교에 관한 연구", "해운물류연구", 제60집, 15-40.
  22. 이성윤.김현덕.안기명(2013), "우리나라 해운물류기업의 부채특성과 기업투자활동과의 관계에 관한 연구", "한국항만경제학회지", 제29권 제2호, 19-38.
  23. 이은정.박명섭(2010), "선박금융의 리스크 요인과 시장리스크 평가에 관한 연구 - 선박투자회사를 중심으로", "해양비즈니스", 제17호, 213-242.
  24. 이정화(2011), "선박펀드 활성화를 위한 선박금융제도 개선에 관한 연구", 성균관대학교 대학원 석사학위논문, 2011.
  25. 이충배.노진호(201), "한국 해운산업의 경쟁력강화 정책방안에 관한 실증연구", "한국항만경제학회지", 제26집 제3호, 259-278.
  26. 이학헌(1996), "우리나라 해운기업의 경쟁력 결정요인에 관한 실증연구", "해운물류연구", 제22집, 15-61.
  27. 오영민.정경호(2009), "인과지도를 통한 고준위방사성폐기물처분장과 지역주민의 수용성의 관계 고찰", "한국시스템다이내믹스연구", 제10권 제2호, 29-82.
  28. 임채현(2007), "The Practice of States in Granting their Nationality to Ships and Safer Ships and Cleaner Seas", "한국해사법학회", 제19권 제1호, 203-230.
  29. 전준우.이진규.여기태(2015), "System Dynamics 방법을 이용한 국내선박사고 분석에 관한 연구", "한국해운물류학회", 제31권 제1호, 29-53.
  30. 정봉민(2006), "해운기업의 순환구조와 의사결정", "해운물류연구", 제51집, 25-45.
  31. 정봉민(2008), "벌크선 시황변화와 선사의 대응방향", KMI 해양수산 현안분석.
  32. 정봉민(2010), "2010년, 해운시황 변동성 대비 강화 필요", "해운과 경영", 제15호.
  33. 최기영.박용안(2009), "한국 해운산업 구조조정 및 경쟁력 제고정책에 대한 분석", "해운물류연구", 제62호, 487-507.
  34. 하영석(2012), "한국해운산업의 위기극복사례 비교연구 - 해운산업합리화 조치, IMF 구제금융과 글로벌 금융위기 극복방법을 중심으로", "해운물류연구", 제74집, 143-167.
  35. 한승훈(2008), "한국 부정기선해운산업의 국제경쟁력 강화방안에 관한 연구: 사업다각화와 법제도의 개선을 중심으로", 중앙대학교 대학원 석사학위 논문.
  36. 황경연.구종순(2011), "우리나라 선박투자회사에 대한 투자성과 분석", "해운물류연구", 제27권 제4호, 719-746.
  37. 한국해양수산개발원(2009), "우리나라 해운산업 불황 극복 및 위기반복 예방책 연구".
  38. 홍영교.정석환(2007), "한국 시스템다이내믹스 연구경향 분석: 7년의 성과와 반성, 그리고 제안", "한국시스템다이내믹스 연구", 제8권 제1호, 25-47.
  39. Adland, R. and Cullinane, K.(2006), "The Non-linear Dynamics of Spot Freight Rates in Tanker Markets," Transportation Research Part E, Vol. 42, 211-224. https://doi.org/10.1016/j.tre.2004.12.001
  40. Adland, R., Jia, H. and Lu, J.(2008), "Price Dynamics in the Market for Liquid Petroleum Gas Transport," Energy Economics, Vol.30, 818-828. https://doi.org/10.1016/j.eneco.2007.02.008
  41. Alizadeh, A. H. and Nomikos, N. K.(2007), "Investment timing and trading strategies in the sale and purchase market for ships," Transportation Research Part B, Vol.41, 126-143. https://doi.org/10.1016/j.trb.2006.04.002
  42. Bendall, H. B. and Stent, A. F.(2005), "Ship Investment under Uncertainty: Valuing a Real Option on the Maximum of Several Strategies," Maritime Economics and Logistics, 19-35.
  43. Christe, C. and Van V, G.(2014), "Investigating the cyclical behaviour of the dry bulk Shipping Market," Maritime Policy and Management, Vol. 41 No.1, 1-19. https://doi.org/10.1080/03088839.2013.780216
  44. Forrester, J. W.(1961), Industrial Dynamics, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  45. Goulielmos, A. M. and Psifia, M.(2006), "Shipping Finance: Time to Follow a New Track?" Maritime Policy and Management, Vol.33 No.3, 301-320. https://doi.org/10.1080/03088830600783301
  46. Jimmy, M. J. N., and Tsz. L. Y.(2010), "Paradigm Shifts in Shipping Industry Policy Led to Revitalization-Hong Kong Case," The Asian Journal of Shipping and Logistics, Vol.26 No.1, 153-180. https://doi.org/10.1016/S2092-5212(10)80016-1
  47. Leggate, H. and McConville, J.(2005), "Tonnage Tax: Is It Working?" Maritime Policy & Management, Vol.32 No.2, 177-189. https://doi.org/10.1080/03088830500083547
  48. Llacer, F.(2003), "Open Registers: Past," Present and Future, Marine Policy, Vol.27 No.6, 513-523.
  49. Lun, Y. H., Lai, K. H, Wong. C. W. and Cheng, T. C. E.(2013), "Demand Chain Management in the Container Shipping Service Industry," International Journal of Production Economics, Vol.141, 485-492. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2011.12.009
  50. Marlow, P. and Mitroussi, K.(2008), "EU Shipping Taxation: The Comparative Position of Greek Shipping," Maritime Economics and Logistics, Vol.10, 185-207. https://doi.org/10.1057/palgrave.mel.9100198
  51. Oxford Economics(2011), The Economic Imapct of the UK Shipping Industry, Oxford, UK.
  52. Selkou, E. and Roe, M.(2002), "UK Tonnage Tax: Subsidy or Special Case?," Maritime Policy and Management, Vol.429, No.4, 393-404.
  53. Sterman, J. D.(2000), Business Dynamics, Boston: Mcgraw-Hill Education.
  54. Xu, J. J., Yip, T. L. and Marlow, P. B.(2011), "The dynamics between freight volatility and fleet size growth in dry bulk shipping markets," Transportation Research Part E, Vol.47, 983-991. https://doi.org/10.1016/j.tre.2011.05.008