A Study of the Innovation Resistance of Users and Intention to Use toward Smart Learning for Education Business Ventures

교육벤처창업을 위한 스마트러닝 사용자의 혁신저항과 이용의도에 관한 연구

  • 조상훈 (아이오와 주립 대학교 대학원) ;
  • 양홍석 (서울대학교 경영대학원)
  • Received : 2014.12.26
  • Accepted : 2015.02.02
  • Published : 2015.02.28

Abstract

This study examines innovation resistance to smart learning, an emerging innovative technology for startups and corporate ventures in the education market. The study explores whether the relative advantage, compatibility and complexity of an innovation, attitudes toward existing learning method(s), and perceived self-efficacy significantly affect innovation resistance. Additionally, the effects of such innovation resistance on future use and the moderating effect according to demographic characteristics are examined. The results of the analysis using a structural equation model showed that all the factors considered (except relative advantage) affects innovation resistance, innovation resistance significantly affects intention to use.

본 연구는 최근 교육시장의 벤처기업이나 사내 벤처를 위한 혁신기술로 부상하고 있는 스마트러닝(Smart Learning)의 혁신저항에 대하여 연구하였다. 스마트러닝 학습 방법에 대한 지각된 혁신 특성의 상대적 이점, 복잡성 및 적합성이 혁신저항에 유의한 영향을 미치는지 알아보았다. 이어서 기존 학습법에 대한 태도와 지각된 자기효능이 혁신저항에 유의한 영향을 미치는지 알아보았다. 그리고 이용자의 이러한 혁신저항이 향후 이용에 영향을 미치는지 알아보았고, 인구통계에 따라 조절효과가 나타나는지 살펴보았다. 구조방정식 모형을 사용하여 분석한 결과, 상대적 이점만을 제외한 모든 요인이 혁신저항에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이를 통해 혁신저항 역시 향후 이용의도에 유의한 영향을 미친다는 결과를 얻을 수 있었다.

Keywords