The Effect of Company Characteristics and Individual Characteristics Perceived by Employees of Small Businesses on Job Satisfaction : Focusing on Intermediary Role of Company Innovation

중소기업 종업원의 지각된 기업특성과 개인특성이 직무만족에 미치는 영향 : 기업 혁신성의 매개 역할을 중심으로

  • Yoo, Eun Hee (Department of Venture Management Administration, Specialized Graduate School of Venture, Hoseo University) ;
  • Ha, Kyu Soo (Department of Venture Management Administration, Specialized Graduate School of Venture, Hoseo University)
  • 유은희 (호서대학교 벤처전문대학원) ;
  • 하규수 (호서대학교 벤처전문대학원)
  • Received : 2014.07.19
  • Accepted : 2015.02.23
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of company characteristics and individual characteristics perceived by employees of small businesses on job satisfaction and especially to seek activation of the organization by extending from previous studies to examine the intermediary role of company innovation and applying management measures focusing on the environment of changing global society where CEOs of small businesses cause job satisfaction of organizational members and present the direction for the improvement of management and institutional development. This study was carried out for about 2 months targeting employees of small businesses and the results of empirical analysis are as follows: First, company characteristics and individual characteristics perceived by employees of small businesses turned out to have a positive (+)effect on job satisfaction but the hypothesis that job stress affects job satisfaction was not significant. Second, of the effects of company characteristics and individual characteristics perceived by employees of small businesses on company innovation, organization flexibility and CEO's leadership, company communication and degree of cooperation between departments, individuals, challenge of individuals perceived individual characteristics were found to affect company innovation but the hypothesis that job stress affects it was not significant. Third, company innovation was found to have a positive (+)effect on job satisfaction and fourth, in the intermediary effect verification of company innovation between company characteristics and individual characteristics perceived by employees and job satisfaction, organization flexibility and communication, collaboration turned out to perform partial intermediation and CEO's leadership to perform full intermediation and individual challenge performance to perform full intermediation and the intermediary effect of job stress was not proven. These results are company characteristics and individual characteristics that is the perception of the independent variables in SME employees is not only a direct relationship with job satisfaction, suggesting that also has an indirect effect is mediated depending on the innovation of the company. Therefore, it can be seen that even for the innovation performance of enterprises is important to increase the job satisfaction of employees of SMEs. In particular, the conductivity of the leadership and individual parameters so completely over the innovativeness of the company is the result of job satisfaction itgetda can be said that the innovation efforts of the organization is effective at the same time be pursued.

본 연구에서는 중소기업 종업원의 지각된 기업특성과 개인특성이 직무만족에 미치는 영향을 살펴보고 특히, 기존의 연구에서 확장하여 기업혁신성이라는 기업관련 변수를 추가하여 살펴보았다. 이러한 연구는 중소기업의 CEO들이 조직구성원의 직무만족을 유발시키고 변화하는 글로벌 사회의 환경에 초점을 맞추어 관리방안들을 모색할 수 있도록 하여 조직의 활성화를 도모하고, 경영의 개선이나 제도적 발전을 위한 제언이 될 것이다. 본 연구는 중소기업 종업원들을 대상으로 약 2개월간 실시하였으며, 실증적 분석의 결과 첫째, 중소기업 종업원의 지각된 기업특성과 개인특성이 직무만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 이중 직무스트레스가 직무만족에 영향을 미친다는 가설은 유의하지 않았다. 둘째, 중소기업 종업원의 지각된 기업특성과 개인특성이 기업혁신성에 미치는 영향관계 중 조직유연성과 CEO의 리더십, 회사의 의사소통과 부서간, 개인간 협력정도, 지각된 개인의 특성에서의 개인의 도전성은 기업혁신성에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 직무스트레스는 영향을 미친다는 가설은 유의하지 않았다. 셋째, 기업혁신성은 직무만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 네째, 기업혁신성이 종업원의 지각된 기업특성 및 개인특성과 직무만족 사이에서의 매개효과 검증에서는 조직유연성과 소통과 협력은 부분매개를, CEO의 리더십은 완전매개 하는 것으로 나타났고, 개인의 도전성과는 완전매개를, 직무스트레스는 매개효과가 검증되지 않았다. 이러한 결과는 독립변수인 중소기업 종업원의 지각된 기업특성과 개인특성은 직무만족과의 직접적인 관계일 뿐아니라, 기업의 혁신성에 따라 매개되는 간접효과도 가진다는 것을 시사한다. 그러므로 중소기업 종업원들의 직무만족을 높이기 위해서는 기업의 혁신활동의 성과도 중요하다는 것을 알 수 있었다. 특히, 리더십과 개인의 도전성은 기업의 혁신성을 통해 완전 매개되므로 중소기업 종업원의 직무만족을 높이기 위해서는 조직의 혁신성 노력이 동시에 추진되어야 효과가 있다고 할 수 있겠다.

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