Impacts of Capabilities on International Performance in Korean Small Venture Firms : Moderating Effects of Market and Technology Turbulence

한국 중소벤처기업의 역량이 해외진출성과에 미치는 영향: 시장동태성과 기술동태성의 조절효과

  • Jeong, So Won (Department of Clothing and Textiles, Sangmyung University) ;
  • Won, Jong-Hyeon (Department of Consumer and Family Sciences, Sungkyunkwan University)
  • 정소원 (상명대학교 의류학과) ;
  • 원종현 (성균관대학교 소비자가족학과)
  • Received : 2015.03.12
  • Accepted : 2015.04.24
  • Published : 2015.04.30

Abstract

This study aims to investigate the impacts of small venture firms' capabilities on their international performance and the role of environmental dynamics in these relationships. Specifically, the study examines how international marketing, technology, and network capabilities of small venture firms influence their international performance and how market and technology turbulences moderates these relationships. Employing 162 small venture firms in Korea, the result of multiple regression analysis found that marketing capability did not affect international performance while technology and network capabilities had positive, significant impacts on international performance. Market turbulence was found to have a negative moderation effect on the relationship of network capability and international performance. Technology turbulence had a negative moderation effect on the relationship of technology capability and international performance and a positive moderation effect on the relationship of network capability and international performance. The findings confirm the importance of capabilities in improving the international performance of small venture firms and generate strategic implications for their international success by emphasizing the effect of environmental dynamics.

본 연구에서는 해외에 진출한 한국 중소벤처기업의 역량이 해외진출성과에 미치는 영향과 환경동태성이 이 관계에 어떠한 역할을 하는지 살펴보고자 한다. 구체적으로 중소벤처기업의 해외 마케팅역량, 기술역량 및 해외 네트워크역량이 해외진출성과에 미치는 영향에 대해 분석하고, 환경동태성의 두 가지 차원인 시장동태성과 기술동태성이 이 관계에서 조절변수로서 어떠한 역할을 하는지에 대해 실증적으로 검증하고자 한다. 162개의 중소벤처기업을 대상으로 한 다중회귀분석 결과, 해외 마케팅역량은 해외진출성과에 유의한 영향력을 미치지 않는 것으로 나타났으나, 기술역량과 네트워크역량은 각각 해외진출성과에 긍정적이고 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 시장동태성은 네트워크역량과 해외진출성과 간의 관계에 부(-)의 조절효과를 갖는 것으로 나타났으며, 기술동태성은 기술역량과 해외진출성과 간의 관계에 부(-)의 조절효과를, 네트워크역량과 해외진출성과 간의 관계에는 정(+)의 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 중소벤처기업의 국제화성과에 있어 마케팅, 기술, 네트워크 역량의 중요성을 확인하고, 이에 대한 환경동태성의 영향력을 확인함으로써 중소벤처기업이 해외진출 시 성공적인 성과를 올릴 수 있는 전략적 활용을 도울 것이다.

Keywords