DOI QR코드

DOI QR Code

A study on Consumer's Reaction to User Context Characteristics in AR Advertisement

모바일 증강현실 광고의 맥락특성에 따른 수용자 반응

  • 조용재 (백석대학교 디자인영상학부)
  • Received : 2015.03.25
  • Accepted : 2015.05.26
  • Published : 2015.07.28

Abstract

Advertisement market using the augmented reality has been rapidly increasing recently due to integration with LBS(location based services). This study was conducted to examine the effect and acceptance intention of mobile augmented reality advertisement through TAM(Technology Acceptance Model). 'Contextual feature,' which is a characteristic of augmented reality advertisement, was selected as an outside effective variable, and perceived usefulness and perceived ease of use, which are the core variables of TAM, and attitude of advertisement and advertisement acceptance intention were selected as important evidences of Technology Acceptance Process. Also, the relationship between each evidences were investigated. As a result of the investigation of the outside influence on the acceptance model of augmented reality advertisement, it was shown that the contextual feature of augmented reality advertisement had meaningful influence on perceived usefulness and perceived ease of use, and it was also shown that it has positive influence on the attitude of advertisement and acceptance intention of advertisement.

증강현실을 이용한 광고 시장은 최근 LBS(location based services, 위치기반 서비스)와 결합함에 따라 급성장하고 있다. 본 연구는 기술수용 모델(TAM: Technology Acceptance Model)을 통해 모바일 증강현실 광고의 효과 및 수용의도를 알아보기 위한 연구이다. 외부 영향변인으로 증강현실 광고의 특성인 '맥락 특성'을 선정하고 기술수용모델의 핵심적인 변인이 되는 인지된 유용성과 인지된 용이성 그리고 광고태도와 광고수용의도를 기술수용과정의 중요단서로 채택하였다. 또한 각 단서들 사이의 관계도 검증하였다. 증강현실 광고의 수용 모델에 대한 외부 영향을 검증한 결과, 증강현실 광고의 맥락특성이 인지된 유용성과 인지된 용이성에 각각 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며 또한 광고태도 및 광고 수용의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김종덕, 증강현실 인터페이스 디자인의 국제적 맥락연구, 2010년도 서울시 산학연 협력 디자인기술 개발 지원사업 1차년도 중간보고서, p.72, 2011.
  2. R. T. Azuma, "A Survey of Augmented Reality," Presence, Vol.6, No.4, p.24, 1997.
  3. 정동영, "증강현실이 가져올 미래 변화", SERI경영노트, 제46호, p.1, 2010.
  4. 김희영, 신창옥, "증강현실 콘텐츠 산업기술의 스마트폰 환경 모바일 아트 활용 가능성", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제5호, p.50, 2013.
  5. KT경제경영연구소, "증강현실, 모바일광고와 결 합해 시장규모 급성장", 2010년 9월 3주차 주간동향, KT경제경영연구소, 2010.
  6. 한수정, 모바일 서비스와 컨텍스트의 관계에 관한 연구, KAIST 석사학위논문, p.6, 2009.
  7. A. Dey, Providing Architectural Support for Building Context - Aware Application, Ph. D. Thesis, Department of Computer Science, Georgia Institute of Technology, p.4, 2000.
  8. 오동열, 오해석, "유비쿼터스 환경에서의 컨텍스트 - 인식을 위한 자생적 컨텍스트 모델과 서비스의 설계", 한국통신학회 논문지, Vol.30, No.4B, p.229, 2005.
  9. 이주현, 최영철, "유비쿼터스 주택의 양택론 적용에 관한 연구", 한국실내디자인학회논문집, Vol.14, No.6, pp.57-65, 2005.
  10. 김성진, "대학도서관 모바일 서비스 이용 의도에 미치는 영향 요인 분석", 한국비블리아, 제25권, 제1호, p.101, 2014.
  11. 이성호, 김동태, "모바일 콘텐츠의 유비쿼터스 속성이 소비자 수용에 미치는 영향에 관한 연구", 대한경영학회지, Vol.19, No.2, p.21, 2006.
  12. 계보경, 증강현실 기반 학습에서 매체특성, 현존감, 학습몰입, 학습효과의 관계 규명, 이화여자대학교 대학원, p.121, 2007.
  13. 조용재, "증강현실 광고의 어포던스 특성이사용자의 몰입과 광고태도에 미치는 영향", 브랜드디자인학연구, Vol.12, No.1, p.131, 2014.
  14. 허옥, 정동훈, "증강현실 광고의 프레즌스 매개 효과가 광고 태도, 브랜드 태도에 미치는 영향", 광고연구, No.90, p.63, 2011.
  15. 성윤회, "조창환, 인터넷광고가 사이트에 대한 신뢰도 및 태도에 미치는 영향", 한국광고협회, 제13권, 제3호, pp.448-481, 2011.
  16. A. A. Mitchell and J. C. Olson, "Are Product Attribute Beliefs the only Mediator of Advertising Effects on Brand Attitude?," Journal of Marketing Research, pp.318-332, 1981
  17. 장대련, 한민희, 광고론(제2판), 학현사, 2006.
  18. 신혜봉, 임숙자, "광고평가와 광고관여에 따른 광고효과 연구", 한국의류학회지, 제28권, 제1호, p.71, 2004.
  19. 윤승욱, "IPTV의 수용결정요인에 대한 연구", 언론과학연구, 제9호, pp.162-197, 2009.
  20. 진창현, "IPTV 수용자의 이용 동기가 광고 이용 의도 및 브랜드 태도에 미치는 영향 연구", 언론과학연구, Vol.10, No.3, p.108, 2010.
  21. 박철우, 김은진, 안중호, 장정주, "정보가치 관점에서 바라본 모바일 광고 가치의 설명요인에 관한 실증적 연구", Information System Review, Vol.8, No.2, pp.29-47, 2006.
  22. 심성욱, "인터렉티브 TV광고 수용에 관한 연구", 광고연구, 제83(Summer)권, pp.63-96, 2009.
  23. 양병화, "모바일 광고의 태도효과 모델 연구", 광고연구, 제69권, pp.139-163, 2005.