소비의 관계적 지리와 윤리적 지리교육

A Relational Geography of Consumption and Ethical Geography Education

  • 투고 : 2015.02.06
  • 심사 : 2015.04.18
  • 발행 : 2015.04.30

초록

본 연구의 목적은 학생들의 일상적 소비의 맥락 속에서 인간-비인간, 장소에 대한 이해의 관계적 전환에 기반하여 윤리적 지리교육의 가능성을 모색해보는 데에 있다. 이를 위해 먼저 학생들이 소비하는 상품 네트워크가 탈 국지화되면서 타자에 대한 책임과 배려의 윤리가 축소되는 상황에 대하여 살펴보았다. 이어서 학생들이 소비와 윤리의 문제를 책임과 배려의 관계적 윤리라는 관점을 통하여 바라볼 수 있는 안목의 토대로서 장소와 인간-비인간의 관계적 이해라는 관점을 제시한다. 마지막으로 휴대폰 커넥션을 사례로 소비, 관계적 지리, 책임과 배려의 윤리의 관계를 살펴보았다. 윤리적 지리교육의 역할은 학생들이 자신들의 삶 속에서 부재하는 현존으로서 다양한 인간 및 비인간들과 연계감을 가지고 이들에 대하여 더 많은 책임과 배려를 제공할 수 있는 인식적, 실천적 능력을 가지도록 하는데 있다는 점을 주장한다.

The purpose of this study is to explore the possibility of ethical geography education, based on the 'relational turn' of understanding of human/non-humans and place in the context of the student's daily consumption. To do this, first and foremost, due to the de-localization of product networks that students consume, it has been discussed the situation that the ethics of responsibility and care is reduced. Then, this paper suggests an understanding of place and human/non-humans in a relational view, as a basis for the student's ability to look at matters of consumption and ethics through the viewpoint of relational ethics of responsibility and care. Finally, this research examined relation of commodity consumption, relational geographies and ethics of responsibility and care through 'mobile phone connection'. It is argued in the paper that the role of ethical geography education lies also in allowing students to feel connected to various humans/non-humans as a absent presence in his own life and to acquire cognitive and practical skills to provide more responsibility and care for their socio-ecological environment, thus making a better world.

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