Abstract
When the new highway is opened, the new highway has alternative or linkage relationship with current highway networks. This change will lead to the different traffic patterns which can also lead to the change of toll revenue in other surrounding highways. This study investigates the change of revenue on the current highway networks caused by the new highway opening under the unified revenue system. Moreover, this study calculates the effectiveness of the revenue fluctuation when the highway system is under controlled by the public or private institution and proposes the meaning of the revenue fluctuation to those institutions. This study also proposes an index of revenue change that could be used to reflect the individual project evaluation and set the priority between multiple projects. Some limitations and future research agenda have also been discussed.
신규 고속도로가 개통될 때는 통상 신규 노선은 기존의 노선과 연계 또는 경합의 관계를 가지게 된다. 이러한 네트워크의 변화는 신규노선 주변의 다른 노선에서도 통행량 변화를 가져올 수 있으며, 이로인한 통행료 수입의 변화도 아울러 발생하게 된다. 본 연구에서는 통합채산제하에서의 신규 고속도로로 인해 발생하는 통행료 수입 변동에 대하여 고찰하고, 신규 사업이 재정 또는 민자사업으로 추진되었을 때 통행료 수입 변동이 공공기관이나 고속도로 민간사업자에게 의미하는 바를 제시하였다. 또한 통행료 수입 변동의 크기를 개별 사업 평가 및 다수 사업 간 평가에 반영할 수 있도록 지표화 하고자 하였다. 논문의 한계와 향후 연구과제에 대해서도 언급하였다.