Abstract
The Emirate of Abu Dhabi is swiftly rising into a newly industrialized country by achieving economic prosperity among the Islamic cultural regions of Middle East and North Africa(MENA). Abu Dhabi Emirate is performing the conversion from oil economy to non-oil economy and the sustainable urban development policy. However, there are various social and environmental problems in Abu Dhabi. In order to solve the urban problems caused by the rapid economic growth and the changes in society and environment, Abu Dhabi is recognizing the importance of spatial information and triggering the establishment of spatial information. Spatial information is regarded as a basic infrastructure for urban construction and enlarged as a blue ocean market in Abu Dhabi. However, the base of spatial data infrastructure in Abu Dhabi is not well managed in comparison to that of Korea. Especially, Abu Dhabi has some characteristics that it depends on foreign multinational companies and it does not have its own systemic organization and law system. To advance into Abu Dhabi spatial data market under-controlled by global vendors, it is necessary to identify the advantage and disadvantage on spatial data infrastructure of Abu Dhabi and required to establish the advance methods into niche markets by considering priority order of spatial information. Thus, this study aims to analyze the gap of spatial information between Abu Dhabi and Korea and suggest the short and long term development methods for spatial data infrastructure of Abu Dhabi. The results of gap analyses will be the milestone for Korean companies' advance into MENA.
아부다비 에미리트는 중동 및 북아프리카의 이슬람 문화권 중에서 급속한 경제적 번영을 이룩하여 신흥선진국으로 급부상하고 있다. 아부다비는 석유경제에서 비석유경제로의 전환과 지속가능한 도시개발정책을 시행하고 있다. 이에 따라 다양한 사회 환경문제도 발생하고 있다. 급속한 경제성장과 사회 환경변화로 인해 도출되는 도시문제 해결을 위해 아부다비는 공간정보의 중요성을 인식하고 공간정보의 구축을 촉진하고 있다. 이처럼 공간정보는 아부다비에서 블루오션 시장으로 그 영역을 넓혀 가고 있으며, 도시건설의 기본인프라로 인식되고 있다. 하지만 아부다비는 공간정보인프라의 기반이 한국에 비해 체계적으로 정비되어 있지 못한 상황이다. 특히, 공간정보인프라의 주요 요소인 조직체계와 법률 제정이 미흡하고 공간정보 산업의 해외 의존도가 지나치게 높은 특징을 가진다. 세계의 다국적 기업이 장악한 아부다비의 공간정보 시장을 개척하기 위해서는 아부다비 공간정보인프라의 현황에 대한 장단점을 파악하고 우선순위를 고려한 틈새시장 진출방안 마련이 필요하다. 따라서, 이 연구에서는 아부다비 공간정보인프라의 구성요소에 대한 현황분석을 한국의 경험에 기반하여 고찰한다. 공간정보인프라 구성요소별로 한국과 아부다비 간의 공간정보 격차를 분석하고 아부다비의 단기 장기 공간정보인프라 발전 방안을 제시한다. 중동의 신흥선진국인 아부다비 에미리트와 한국 간 공간정보인프라에 대한 격차분석은 우리 공간정보 기업의 중동진출에 큰 디딤돌이 될 것이다.