초록
철강 산업에서의 원재료는 생산성, 품질, 가격경쟁력에 결정적인 역할을 하고 있다. 철강제품의 원재료를 함철부산물로 활용한다면, 함철부산물을 처리하기 위한 비용 및 환경오염문제를 해결할 뿐만 아니라 가격경쟁력을 높일 수 있다. 함철부산물들은 대부분 작읍입도를 가지고 있어서, 제강공정 내에 직접 투입하게 되면 열 유동 및 원료 비산 등의 문제가 발생하게 된다. 이러한 문제점을 해결하고 추가적인 환원을 유도하기 위해 철원에 탄재를 혼합한 뒤 단괴를 성형하여 제강공정 내에 투입하는 방법이 연구되고 있다. 본 연구에서는 함철부산물에 탄재를 혼합하여 단괴를 성형하는 방법에 대해 연구하였다. 함철부산물, 탄재, 융제, 바인더에 따른 CCBI (carbon composite briquette iron)의 성형성 및 압축강도를 확인하였다.
Raw materials in steel industry decide on the productivity, quality and price competitiveness. Utilizing iron-containing by-products as raw materials for steel products can save the cost of cleaning up iron-containing by-products and solve environmental issues. Iron-containing by-products have a small particle size. If they are directly inserted in a steel making process, it cause a problem such as poor heat flow and scattering. To solve these problems and induce the additional reduction, study concern with iron ore-coal mixed briquette technique are conducted by many researchers. In this paper, method of making carbon composite briquette iron(CCBI) using iron-containing by-products was studied. The effect of composition of Fe-containing process wastes, reducing agent, flux and binder on formability of CCBI (carbon composite briquette iron) was measured.