A Study of Self-Perception on Designing in Mathematical Assessment Items of on Pre-Service and In-Service Teachers' in Secondary School

중등 예비교사와 현직교사의 수학과 평가문항 개발에 대한 자기인식 연구

  • Received : 2015.05.10
  • Accepted : 2015.06.05
  • Published : 2015.06.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate expertise of mathematic teachers in development of designing assessment items, derived from development of assessing tools, which is a part of assessing competence of mathematic teachers. Analysis was made upon the difference between Pre-service and In-service teachers in terms of self-perception on assessment items. The assessing references of self-perception on developing in designing assessment items consist of followings: one's Beliefs and Self-Rating in designing assessment items. This investigation on self-perception was carried out by both pre-service teachers who are currently enrolled students in college and in-service teachers who are currently incumbent in secondary schools. This analysis based on 310 teachers' answers on self-perception of designing assessment items, both in- and preservice.

본 연구의 목적은 수학교사의 평가 전문성 기준에서 평가도구의 개발과 관련된 세부 내용 중 평가문항 개발에 대한 역량을 탐색하는 것으로 중등학교 예비교사와 현직교사의 평가문항에 대한 자기인식의 차이는 어떠한지를 분석하였다. 평가문항 개발에 대한 자기인식 검사 도구는 수학 평가문항 개발에 대한 교사의 신념과 수학 평가문항 개발에 대한 교사의 자기평가로 구성되었다. 예비교사는 사범대학 재학생들을 대상으로, 현직교사는 중 고등학교에 재직교사를 대상으로 수학과 평가문항 개발에 대한 자기인식 검사를 실시하였다. 수학교사의 평가문항 개발에 대한 자기인식 검사를 위해 총 310명의 중등 예비교사와 현직교사의 응답결과를 분석하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2010). 제3차 교육개혁 대책회의. http://www.mest.go.kr.
  2. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8].
  3. 김선희(2012). 실습과 반성을 통한 수학 예비교사의 평가 전문성 신장. 수학교육학연구, 22(2), 277-292.
  4. 김수동, 김경희, 이의갑, 김선희, 박은아, 신명선, 서수현, 박가나(2005). 교사의 학생평가 전문성 신장 연구(II). 한국교육과정평가원 연구 보고 RRE 2005-3.
  5. 김신영(2002). 현장교사의 평가전문성 연구. 교육평가연구, 15(1), 67-85.
  6. 김신영(2007). 교사의 학생평가전문성과 중등교사 양성과정. 교육평가연구, 20(1), 1-16.
  7. 김정호, 남명호, 이양락, 조용기, 이재봉, 이창훈, 노은희, 남진영, 이혜원, 권영락, 신일용, 박영수, 손민정, 신택수, 송미영(2009). 교사의 평가 전문성 향상을 위한 연수 프로그램 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRT 2009-15-1.
  8. 김정호, 신일용, 조지민, 박영수, 박기범, 박종훈, 남진영, 김용명, 박진동, 동효관, 김진구(2010). 중학교 교사의 문항 출제 전문성 향상을 위한 연수 프로그램의 실행 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRI 2010-6.
  9. 김창환, 조지일, 김병주, 김영철, 박종호, 이영, 장명림, 주창범, 홍후조, 윤형한, 차성현(2011). 국가교육의 장기비전: 향후 10년의 교육비전과 전략. 한국교육개발원 CR2011-106.
  10. 박도순, 원효헌, 이원석(2011). 교육평가. 서울: 문음사.
  11. 박만구(2005). 수학 평가 문항의 출제 및 채점과정에서 나타나는 초등학교 교사들의 수학지식과 관점. 한국학교수학회논문집, 8(1), 1-17.
  12. 성태제(2004). 문항제작 및 분석의 이론과 실제. 서울: 학지사.
  13. 성태제(2010). 현대교육평가. 서울: 학지사.
  14. 신현용, 고상숙, 김인수, 신인선, 이강섭, 김병수, 이중권, 최영기, 한인기(2004). 수학과 교사의 학생 평가 전문성 신장 모형과 기준. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-5-6.
  15. 양길석(2005). 좋은 문항 제작자가 되려면. 한국교육과정평가원 웹진, 통권 12호.
  16. 전영주(2012). 수학과 평가 문항제작의 실제. 한국학교수학회논문집, 15(2), 281-297.
  17. 정미경, 김경자(2006). 교사의 교육과정 변화능력 함양을 위한 적응적 전문성 신장 방안. 교육과학연구, 37(3), 25-45.
  18. 최지선(2013). 선택형 평가 문항 제작 전문성 향상 연수 프로그램 효과 제고에 대한 사례연구. 수학교육학연구, 23(2), 193-212.
  19. Abu-Elwan, R. (2007). The Use of Webquest to Enhance the Mathematical Problem-Posing Skills of Pre-Service Teachers. The International Journal for Technology in Mathematics Education, 14(1), 31-40.
  20. American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education and National Education Association. (1990). Standards for Teacher Competence in Educational Assessment of Students. Washington, DC: American Federation of Teachers.
  21. Chamberlin, M. T., Powers, R., & Novak, J. (2008). Teachers' perceptions of mathematics content knowledge assessments in professional development courses. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(3), 155-178.
  22. Clarke, D. J., & Hollingsworth, H. (2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, 18(8), 947-967. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00053-7
  23. Crespo, S. (2003). Learning to pose mathematical problems: Exploring changes in preservice teachers' practices. Educational Studies in Mathematics, 52, 243-270. https://doi.org/10.1023/A:1024364304664
  24. Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (Eds). (2005). Preparing teachers for a changing world. San Francisco: Wiley & Sons, Inc.
  25. De Lange, J. (1995). Assessment: No change without problems. In T. A. Romberg (Ed.), Reform in school mathematics and authentic assessment (pp. 87-173). Albany, NY: SUNY Press.
  26. Hatano, G., & Oura, Y. (2003). Commentary: Reconceptualizing school learning using insight from expertise research. Educational Researcher, 32(8), 26-29. https://doi.org/10.3102/0013189X032008026
  27. Idris, N. (2007). Classroom assessment in mathematics education. Selangor, Malaysia: McGraw-Hill.
  28. Lesh, R., & Lamon, S. J. (Eds.). (1992). Assessment of authentic performance in school mathematics. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
  29. Leung, S. K. (1996). Problem posing as assessment: Reflections and Re-constructions. The Mathematics Educator, 1(2), 159-171. Singapore.
  30. Leung, S. K., & Silver, E. A. (1997). The role of task format, mathematics knowledge, and creative thinking on the arithmetic problem posing of prospective elementary school teachers. Mathematics Education Research Journal, 9, 5-24. https://doi.org/10.1007/BF03217299
  31. Lin, P. J. (2006). Conceptualizing teachers' understanding of students' mathematical learning by using assessment tasks. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(3), 545-580. https://doi.org/10.1007/s10763-006-9030-2
  32. McMillan, J. H. (2001). Secondary teachers' classroom assessment and grading practices. Educational Measurement: Issues and Practice, 20(1), 20-32. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.2001.tb00055.x
  33. McMillan, J. H. (2002). Elementary school teachers' classroom assessment and grading practices. Journal of Educational Research, 95(4), 203-214. https://doi.org/10.1080/00220670209596593
  34. National Council of Teachers of Mathematics. (1995). Assessment standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  35. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  36. Parke, C. S., Lane, S., Silver, E. A., & Magone, M. E. (2003). Using Assessment to Improve Middle-Grades Mathematics Teaching and Learning. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  37. Schafer, W. D. (1993). Assessment literacy for teachers. Theory Into Practice, 32(2), 118-126. https://doi.org/10.1080/00405849309543585
  38. Shepard, L., Hammerness, K., Darling-Hammond, L., & Rust, F. (2005). Assessment. In Darling-Hammond, L. & Bransford, J. (Eds)., Preparing teachers for a changing world what teachers should learn and be able to do (pp. 323-379).
  39. 강현석, 소경희, 조덕주, 김경자, 서경혜, 최진영, 이원희, 장사형, 박창언 공역(2009). 21세기를 위한 최신 교사교육론. 서울: 학이당.
  40. Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
  41. Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  42. Silver, E. A. (1994). On Mathematical Problem Posing. For the Learning of Mathematics, 14, 19-28.
  43. Silver, E. A., Mamona-Downs, J., Leung, S. S., & Kenney, P. A. (1996). Posing mathematical problems: An exploratory study. Journal for Research in Mathematics Education, 27(3), 293-309. https://doi.org/10.2307/749366
  44. Stenmark. J. K. (1991). Mathematics assessment: Myths, models, good questions, and practical suggestions. Reston, VA: NCTM.
  45. Stickles, P. R. (2006). An analysis of secondary and middle school teachers' mathematical problem posing. Unpublished doctoral dissertation, University of Indiana.
  46. Susan, L. H. (2010). Designing professional development for teachers of science and mathematics : 3rd. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  47. Thompson, P. W., Carlson, M. P., & Silverman, J. (2007). The design of tasks in support of teachers' development of coherent mathematical meanings. Journal of Mathematics Teacher Education, 10, 415-432. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9054-8
  48. Webb, D. C. (2010). Discourse Based Assessment in the Mathematics Classroom: A study of teachers' instructionally embedded assessment practices. Saarbrucken, Germany: Lambert Academic Publishing.
  49. Webb, D. C., Romberg, T. A., Dekker, T., De Lange, J. & Abels, M. (2004). Classroom assessment as a basis for teacher change. In Romberg, T. A. (Ed.), Standards-Based Mathematics Assessment in Middle School: Rethinking Classroom Practice. New York, NY: Teachers College Press.