DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Social Media on Information Sharing

소셜미디어가 이용자의 정보공유에 미치는 영향에 관한 연구

  • 이승민 (숙명여자대학교 문과대학 문헌정보학과)
  • Received : 2015.01.26
  • Accepted : 2015.02.12
  • Published : 2015.02.28

Abstract

Although social media is recognized as a Web service that allows people to share and utilize their own opinion, experience and information, it is also faced with some problems such as indiscreet information creation and sharing, which resulted in the decline of reliability of information. This research statistically analyzed the effect of social media on information sharing. As a result, social media is an efficient information tool that can support information sharing and allow people to get feedback from other people. It also brought a positive effect on the entire information behavior. In contrast, it still has weaknesses in the utilization of information, including the decline of information reliability and excessive creation of inaccurate information. Eventually, social media is an information tool that can support the diversification of information and also incurs the decline of reliability of information.

소셜미디어는 사람들이 자신의 경험이나 의견, 정보 등을 다른 사람들과 공유 활용할 수 있도록 해주는 웹 서비스로 자리 잡고 있는 반면, 무분별한 정보의 생성 및 전달로 인해 오히려 정보 환경의 신뢰성을 저하시키고 있다는 주장 또한 제기되고 있다. 이에 본 연구에서는 소셜미디어가 사람들의 정보공유에 실제적으로 어떤 영향을 미치고 있는지를 통계적으로 분석하였다. 분석 결과, 소셜미디어는 다른 사람들과 정보를 공유하거나 이에 대한 의견이나 피드백을 입수하는 등 전반적인 정보활동에 있어서 긍정적인 효과를 가져오는 것으로 나타났다. 반면, 정보의 신뢰도 저하, 불필요한 정보의 과다한 생성 등으로 인해서 정보의 효과적 활용을 위한 도구로써의 기능에 대해서는 상대적으로 낮은 인식도를 보이고 있다. 결국, 소셜미디어는 정보의 다양화와 양적 증대라는 장점과 함께 입수 가능한 정보의 신뢰도 저하라는 문제를 동시에 지니고 있다고 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 금혜성. 2013. 소셜 시대의 참여 민주주의. 정보문화이슈, 12(3): 1-68.(Keum, H. 2013. "Participatory Democracy in Social Era." Information Culture Issue, 12(3): 1-68.)
  2. 금희조. 2011. 소셜미디어 시대, 우리는 행복한가?: 소셜미디어 이용이 사회 자본과 정서적 웰빙에 미치는 영향. 한국방송학보, 25(5): 7-48.(Keum, H. 2011. "The Influences of Social Media Use on Social Capital and Psychological Wellbeing." Korean Journal of Broadcasting, 25(5): 7-48.)
  3. 김미경 외. 2012. 소셜미디어 연구. 서울: 커뮤니케이션북스.(Kim, M. et al. 2012. Social Media Research. Seoul: Communication Books.)
  4. 김병선. 2013. 소셜미디어의 계보와 소통의 현상학. 사회과학연구, 24(3): 187-209.(Kim, B. 2013. "Genealogy of Social Media and Phenomenology of Communication with It." Journal of Social Science, 24(3): 187-209.)
  5. 김현수. 2014. 소셜미디어 문화의 형성과 표현의 자유. 경북대학교 법학연구원 법학논고, 46: 147-164.(Kim, H. 2014. "Building the Social Media Culture and the Freedom of Expression." KNU The Law Research Institute Law Journal, 46: 147-164.)
  6. 설진아. 2012. 소셜미디어와 사회변동. 서울: 커뮤니케이션북스.(Seol, J. 2012. Social Media and Social Change. Seoul: Communication Books.)
  7. 성선제. 2002. 인터넷 상의 명예훼손. 인터넷법률, 1: 117-135.(Sung, S. 2002. "Defamation on the Internet." Internet Law, 1: 117-135.)
  8. 윤영철. 2000. 온라인 게시판 토론과 수의 민주주의: 총선연대 사이트의 게시판 연구. 한국방송학보, 14(2): 109-150.(Yoon, Y. 2000. "Online Political Discussion and Deliberative Democracy." Journal of Korean Journal of Broadcasting, 14(2): 109-150.)
  9. 윤영철. 2001. 온라인 저널리즘과 뉴스 패러다임의 변화. 사이버커뮤니케이션학보, 7: 182-213.(Yoon, Y. 2001. "Online Journalism and the Shift of News Paradigm." Journal of Cyber communication, 7: 182-213.)
  10. 이재현. 2012. 디지털 문화. 서울: 커뮤니케이션북스.(Lee, J. 2012. Digital Culture. Seoul: Communication Books.)
  11. 최민재, 양승찬. 2009. 인터넷 소셜미디어와 저널리즘. 서울: 한국언론재단.(Choi, M. and Yang, S. 2009. Internet Social Media and Journalism. Seoul: Korea Press Foundation.)
  12. 한혜경. 2002. 온라인 저널리즘의 현재: 가상공간이 아닌 저널리즘 매체로 기능. 저널리즘 비평, 33: 80-83.(Han, H. 2002. "Current Online Journalism: Functions of Journalism Media, Not Virtual Space." The Korean Journalism Review, 33: 80-83.)
  13. 한혜주, 이경미. 2014. 소비자의 소셜미디어를 통한 정보공유 활동에 대한 연구. 소비자학연구, 25(2): 21-44.(Han, H. and Lee, K. 2014. "Consumer Information Sharing in Social Media." Journal of Consumer Studies, 25(2): 21-44.)
  14. FKII 조사연구팀. 2008. 소셜미디어(Social Media)란 무엇인가? IT Issue Report, 30: 52-55. [online] [cited 2015. 1. 5.] (FKII Research Team. 2008. "What is Social Media?" IT Issue Report, 30: 52-55. [online] [cited 2015. 1. 5.] )
  15. Hsieh, J. K. et al. 2012. "Post-Adoption Switching Behavior for Online Service Substitutes: A Perspective of the Push-Pull-Mooring Frame work." Computers in Human Behavior, 28(5): 912-920.
  16. Kietzmann, H. J. and Hermkens, K. 2011. "Social Media? Get Serious! Understanding the Functional Building Blocks of Social Media." Business Horizons, 54: 241-251. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2011.01.005
  17. Newson, A., Houghton, D. and Patten, J. 2008. Blogging and Other Social Media: Exploiting the Technology and Protecting the Enterprise. Burlington, VT: Gower.
  18. Safko, L. and Brake, D. K. 2009. The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  19. Safko, L. 2012. Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success. 3rd ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  20. Shenk, D. 1998. Data Smog: Surviving the Information Glut. San Francisco, CA: HarperEdge.