DOI QR코드

DOI QR Code

Gender Identity Revealed in the Movie Laurence Anyways -Focusing on the Expression of Laurence's Fashion Images-

영화 <로렌스 애니웨이> 에 나타난 젠더 정체성 -로렌스의 패션 이미지를 중심으로-

  • 권하진 (서울여자대학교 의류학과)
  • Received : 2015.04.17
  • Accepted : 2015.05.22
  • Published : 2015.06.28

Abstract

This research aims to analyse gender identity and its internal meanings through the main character, Laurence, of the movie (2012) directed by French-Canadian film maker Xavier Dolan. Study examines performative gender identity revealed through the fashion images of Laurence who was born biologically as a man; depending on a theory of Judith Butler who represented a parody, repeatability action, and incorporation as an effect of gender identity. Also 'Internalization of others' and 'Dis-identification' are presented as an internal meanings of Laurence's gender identity which appeared on his(her) fashion images. Laurence parodies woman's fashion styles in repetition to obtain feminity as his(her) appearance. His(her) repetitive actions are construing an internalizing others(women) and visualizing a new-self to become a stylized doer. Dis-identification signifies that gender can be reconstructed regarding the differences of the place and the time and reconstructed outside can be analyzed as externalization of internalization. 'Becoming a woman' means more than what it sounds like to Laurence. It means a new signification of being a woman or redefining gender identity. That is something can be called a genuine transformation and a grant leap for Laurence.

본 연구는 프랑스계 캐나다인 영화감독 자비에 돌란의 영화 <로렌스 애니웨이>(2012)의 주인공 로렌스의 젠더 정체성을 살펴보고 내적 의미를 분석하고자 하였다. 생물학적으로 남성으로 태어났지만 여성으로 살고자 하는 로렌스의 외적 변화를 패션 이미지로 살펴보았고 이를 주디스 버틀러의 젠더 정체성 이론인 모방, 행위의 반복, 그리고 합체의 개념으로 살펴볼 수 있었으며, 그에 따른 내적 의미로 '타자의 내면화'와 '탈정체화'를 파악하였다. 로렌스는 여성성의 획득을 위해 여성의 모습을 모방하고 반복적인 행위로 그(녀)의 외적 구성을 완성해간다. 그(녀)의 반복되는 모방적 행위는 타자를 내면화하는 과정으로 해석되고 새로이 구성되어지는 주체를 시각화하는 것으로 해석할 수 있다. 탈정체화는 젠더가 시공간의 차이에 따라 다르게 구성되고 형성된 외형은 곧 내면의 외면화의 개념으로 해석되며 정체하지 않는 젠더의 유동적인 가변성을 의미화 한다. 로렌스의 '여성으로 가꾸기'는 외모를 흉내 내는 것 이상으로 재의미화 된 여성 또는 젠더를 만들고 있으며, 그것이 진정한 자기 변화이자 새로운 세상에 대한 도약으로 해석된다.

Keywords

References

  1. "퀴어 시네마", http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=935689&cid=43667&categoryId=43667
  2. 조현순, 주디스 버틀러의 환상적 젠더 정체성과 안젤라 카터의 서커스의 밤 연구, 경희대학교 박사학위논문, p.15, 2001.
  3. Kenneth Hoover(Ed.), The Future of Identity-Centennial Reflections on the Legacy of Erik Erikson-, Lexington Books, p.2, 2004.
  4. "정체성", http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=655991&cid=48639&categoryId=48639
  5. "정체성", http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1530848&cid=41799&categoryId=41800
  6. "성 정체성, Gender Identity", http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=655864&cid=48639&categoryId=48639
  7. 미셸 푸코, 이규현 옮김, 성(性)의 역사 1: 지식의 의지-3판, 나남, 2011.
  8. 주디스 버틀러, 조현준 옮김, 젠더 트러블, 문학동네, 2014.
  9. 남 웅, 젠더 재현에 관한 비판적 연구: 버틀러의 수행성이론을 중심으로, 홍익대학교 대학원 석사논문, p.36, 2012.
  10. 박주희, 김민자, "글래머 스타일의 물신주의적 특성과 미적 가치", 복식, 제57권, 제4호, p.182, 2007.
  11. 조현준, "퀴어의 눈으로 바라본 젠더와 타자 이야기젠더의 조롱과 우울의 철학-주디스 버틀러 읽기", 아시아여성연구, 제45권, 제2호, pp.315-322, 2006.
  12. 조현준, "젠더 계보학과 여성 없는 페미니즘-주디스 버틀러의 젠더 트러블", 안과 밖, 제26권, pp.180-206, 2009.
  13. 주디스 버틀러, 조현준 옮김, 젠더 트러블, 문학동네, p.344, 2014.
  14. 주디스 버틀러, 조현준 옮김, 젠더 트러블, 문학동네, pp.28-31, 2014.
  15. 사라 살리, 김정경 옮김, 주디스 버틀러의 철학과 우울, 도서출판 앨피, pp.112-117, 2007.
  16. Malcolm Barnard, Fashion Theory-Introduction, Routledge, pp.189-191, 2014.
  17. 김종국, 영화 색채 美學, 커뮤니케이션스북스, pp.118-121, 2006.
  18. 조현준, "젠더 계보학과 여성 없는 페미니즘-주디스 버틀러의 젠더 트러블", 안과 밖, 제26권, p.191, 2009.
  19. "보라색", http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=269931&cid=42641&categoryId=42641
  20. Adam Geczy and Vicki Karaminas, Queer Style, Bloomsbury, p.7, 2013.
  21. 주디스 버틀러, 조현준 옮김, 젠더 트러블, 문학동네, p.349, 2014.
  22. 주디스 버틀러, 조현준 옮김, 젠더 트러블, 문학동네, p.359, 2014.
  23. Malcolm Barnard, Fashion Theory-Introduction, Routledge, p.189, 2014.
  24. 이현주, "퀴어시네마 속에 나타난 성소수자들의 인식변화에 대한 연구-들뢰즈의 이론과 노마드적 특성을 중심으로-", 한국엔터테인먼트산업학회 추계학술대회 논문집, pp.237-259, 2008.