DOI QR코드

DOI QR Code

User Behaviors Involved Infographic and the Analysis of Their Specific Types Appearing in the Middle School English Textbook : Focusing on the Types According to the Teaching-learning Standards

영어교과서에 활용된 사용자 행위 반영형 인포그래픽 유형 분석: 교수·학습기준에 따른 유형을 중심으로

  • 전은경 (조선대학교 창의공학디자인융합학과) ;
  • 한지애 (조선대학교 창의공학디자인융합학과) ;
  • 류시천 (조선대학교 창의공학디자인융합학과)
  • Received : 2015.03.31
  • Accepted : 2015.05.18
  • Published : 2015.05.28

Abstract

This study was conducted to consider application methods of infographic that corresponds to the educational goals of English subject, which is applied with different teaching and learning standards than other subjects. The aim of this study is to analyze the types and the characteristics of 'infographic completed by know-how learning', in other words, 'User behaviors involved infographic', which is frequently used in English textbook. Based on an analysis according to the teaching and learning standards, infographic used in English textbook were suggested in three types, which are 'General Concept', 'Significance' and 'Signification' centered infographic. In addition, according to the level of diagram composition, the main visualization attributes were derived as 'Overview', 'Structure', 'Relationships', 'Sequence', 'Transition between states' and 'Messages'. The major findings of this study are as follows: First, it is necessary to conduct a study on diverse display methods for 'Signification-centered infographic' that need to be displayed on the basis of two or more visual attributes. Second, as the purpose of application for applying infographic in English textbook collides with that in information design fields, it is found that verification is required on the educational effects in relation to this aspect.

본 연구는 교수 학습 기준이 타 과목과 상이한 영어교과목에서 교육목표에 부합한 인포그래픽의 활용방법을 고찰하기 위해 진행되었다. 연구목표는 영어교과서에서 활용도가 높은 '학습을 통해 완성해 가는 인포그래픽', 즉, "사용자 행위 반영형 인포그래픽(User behaviors involved infographic)"의 활용 유형과 특성을 분석하는 것이다. 교수 학습 기준에 따른 분석을 바탕으로, 영어교과서에 사용된 인포그래픽을 '총체적개념중심', '의미중심', '의미작용중심' 인포그래픽 3가지 유형으로 제안하였으며, 다이어그램의 구성 수준에 따라 주요 시각화 속성을 '개요', '구조', '관계', '순서', '상태변화', '메세지'로 도출하였다. 연구를 통한 주요 발견점은 다음과 같다. 첫째, 2개 이상의 시각화 속성을 바탕으로 표현되어야 하는 "의미작용중심 인포그래픽"의 다양한 시각적 표현방법에 대한 연구가 필요함을 발견하였다. 둘째, 영어교과서에서 활용되고 있는 인포그래픽이 정보디자인 분야에서의 활용 목적과 상충되어, 이에 따른 교육 효과에 대한 검증이 필요함을 발견하였다.

Keywords

References

  1. 김현민, "인터넷 신문에서의 인포그래픽의 정보 표현방법과 전달효과" 2012
  2. 김혜진, 고등학교 생물I 교과서에 포함된 시각 자료의 유형과 효과성, 단국대학교, 석사학위논문, p.2, 2009.
  3. 김민정, 시각언어와 텍스트 구조화가 읽기 능력에 미치는 효과, 신라대학교, 석사학위논문, p.34, 2002.
  4. 강옥이, 그래픽조직자를 적용한 학습활동이 자기주도적 학습에 미치는 효과, 대구교육대학교, 석사학위논문, p.14, 2008.
  5. 김희경, 시각 자료를 활용한 영어 지도 방안, 제주대학교, 석사학위논문, p.19, 2011.
  6. 류시천, "다이어그램 구성수준과 시각화 속성에 관한 연구", 기초조형학연구, Vol.5, No.2, p.198, 2003.
  7. Robert L. Harris, Information Graphics : A Comprehensive Illustrated Reference, the types of infographic, Oxford University Press, 1999.
  8. E. K. Jeon, "Analysis of Infographic Types Appearing in School Textbooks : Focusing on textbooks for first-year students of middle school," Korean Institute of Smart Media, pp.134-136, 2014.
  9. 조선미, 생명과학I 교과서의 시각자료 비교분석, 연세대학교, 석사학위논문, p.16, 2014.
  10. http://ncic.go.kr/mobile.kri.org4.inventoryList.do;jsessionid=42D233D377A588BB326C5EFA18793DDE?sortBy=subject&subjectCode=2700
  11. 전성수, 정진규, 박종호, "인포그래픽 관점을 이용한 과학 잡지 분석", 한국과학교육학회지, 제34권 제6호, pp.601-611, 2014. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.6.0601
  12. 남경돈, 모바일 미디어 인포그래픽의 가독성에 관한 연구, 가천대학교, 석사학위논문, pp.33-40, 2011.
  13. 고성주, 소셜 네트워크 서비스 상에서의 인간관계를 표현한 인포그래픽 사례 고찰, 홍익대학교, 석사학위논문, pp.67-79, 2013.
  14. 류시천, "다이어그램 구성수준과 시각화 속성에 관한 연구", 기초조형학연구, Vol.5, No.2, p.200, 2003.
  15. 허진, "시각기호의 의미작용에 대한 이해와 해석 범주에 대한 고찰", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권 제7호, pp.94-101, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.07.094
  16. 양현권 외 9인, Middle School English1, (주)지학사 p.91, p.223, p.119, 2015.
  17. 박준언 외 9인, Middle School English1, (주)와이비엠 p.153, p.105, p.93, p.173, 2015.
  18. 김하경, 박치홍, "고등학교 영어 I 교과서 삽화 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제9호, pp.622-633, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.622
  19. 김미혜, "디지털교과서 내용 구성에 관한 사용자 선호도 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제12호, pp.900-911, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.12.900