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Creative Project and Reward Based Crowdfunding:Determinants of Success

창의적 프로젝트와 후원형 크라우드펀딩: 성공요인

  • Received : 2015.04.01
  • Accepted : 2015.04.27
  • Published : 2015.05.28

Abstract

Crowd funding is the method of raising money for a project, companies from a large group of people via the Internet, in return for future products or equity. Kickstarter is the largest and most successful crowdfunding site where creative projects raise reward based funding. Drawing on dataset of 80,267 projects with combined funding over $1.3b from 8.1m people, this paper suggest that backer select project based on their preference on the project, instead profitability of the project. It suggests that well-established platform and big size of network increases the chance of success of the project due to a ripple effect and blockbuster effects. Clear communication about the project's idea and goal is highly correlated with success. Regular communication on the project site, such as by constant progress updates, helps the success of the project. Equity-based crowdfunding is emerging as an innovative means of raising capital for businesses, so it has been receiving a lot of attention and expectation from the government and the market. The findings of this paper and others will help to get some understanding and insight into equity-based crowdfunding. However, Kickstarter differs from equity-based crowdfunding in the goals of the backers. Kickstarter's backers are not investors, they are contributors. To understand equity-based crowdfunding, the subject will need further study.

크라우드펀딩은 창의적인 프로젝트나, 창업 또는 소규모 기업의 영업 확장 등을 위해 인터넷과 같은 온라인 플랫폼을 통해 많은 사람들로부터 자금을 조달하는 방법으로서 후원형과 지분형이 있다. 특히 후원형 크라우드펀딩은 문화, 예술, 기술 분야의 창의적인 프로젝트를 위한 펀딩에 많이 사용되어 왔으며 후원형 펀딩 사이트로 가장 잘 알려진 킥스타터에서 지난 6년 동안 펀딩에 성공한 8만 건의 프로젝트와 후원자들의 자료를 분석함으로써 후원형 크라우드펀딩 후원자들의 특성과 펀딩의 성공 요인을 살펴보았다. 펀딩 참여자들이 프로젝트 후원을 약정할 때 개별 프로젝트의 상업적인 수익성이나 이윤에 대한 고려보다는 프로젝트에 대한 본인의 선호도에 의하여 선택하며, 후원자들은 게임, 영상, 디자인, 기술, 음악 분야에 가장 많은 후원을 하였고 최근에는 기술 분야로 크게 이동하고 있음을 보여주고 있다. 펀딩 프로젝트의 후원자 수는 소셜네트워크의 리플효과와 블록버스터효과에 의하여 급속히 증가되므로 프로젝트 시행자의 소셜네트워크 크기와 포탈의 인지도가 펀딩 성공률과 관련이 있다. 다른 성공 요인으로는 포탈 참여자들에게 프로젝트의 비전을 얼마나 잘 이해시키고 또 지속적으로 참여자들과 소통하느냐에 크게 영향을 받는 것으로 나타나고 있다. 우리나라는 크라우드펀딩을 도입하기 위한 제도적인 노력이 진행 중이며 소셜네트워크의 환경은 이미 성숙되어 있다고 볼 수 있어서 크라우드펀딩 산업이 쉽게 성장하리라 기대한다. 하지만, 지분형 크라우드펀딩은 후원형 펀딩과는 참여자 특성이 다르므로 지분형 크라우드펀딩에 대해서 더 많은 연구가 필요할 것이다.

Keywords

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