Abstract
Evaluation items were deducted by based on literature materials to supplement the evaluation system of rock cut-slope in national road. Delphi survey of experts were conducted to review the final evaluation items. As a result of reviewing the significance through stepwise multiple linear regression, all of deducted items were statistically significant because these had lower P-value than 0.05. And It was confirmed that the items were selected appropriately as they had relatively similar levels of the weight. In consideration of CVR and reliability both suggested items and existing items, the exclusible items was selected and new items can complement existing evaluation system were added. Finally 18 rock cut-slope evaluation items was deducted.
2종 시설물에 해당하는 국도 내 암반비탈면의 평가체계를 보완, 수정하기 위해 문헌자료를 바탕으로 평가항목 후보를 도출하고, 전문가를 대상으로 델파이 설문을 실시하여 암반비탈면의 최종 평가항목을 선정하였다. 단계별 다중회귀분석을 통해 평가 항목의 유의성을 검토한 결과 도출된 항목은 모두 유의확률 0.05이하로 유의미한 것으로 나타났고, 비교적 유사한 수준의 가중치를 나타내어 평가항목이 타당하게 선정되었다는 것을 확인하였다. 제안된 평가항목과 기존 평가항목에 대하여 내용타당도(CVR)와 신뢰도를 검토를 통해 기존 평가체계에서 제외될 수 있는 항목을 선정하고 기존 평가체계를 보완할 수 있는 항목을 추가하여 최종적으로 18개의 암반비탈면 평가항목을 도출하였다.