내부마케팅 관점에서 본 퇴직예비교육 효과에 관한 연구

A Study on the Effect of Retirement Education from the Perspective of Internal Marketing

  • Park, JuSik (Department of Business Administration, University of Ulsan)
  • 투고 : 2015.11.02
  • 심사 : 2015.12.16
  • 발행 : 2015.12.31

초록

베이비부머 세대의 은퇴시기가 도래함으로써 퇴직(예비) 종업원들에 대한 기업의 관심이 높아지고 있고 실제 많은 기업들이 다양한 교육지원을 제공하고 있다. 퇴직관련 교육프로그램 지원은 은퇴하는 개인적 차원에서도 중요할 뿐 아니라 현직 종업원 관리차원에서도 중요하다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 내부마케팅 관점에서 퇴직예비교육이 현직 종업원들의 직장만족, 퇴직불안, 직무동기부여, 고객지향성에 미치는 구조적 영향관계를 밝혀보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 실제 퇴직예비교육을 제공하고 있는 기업을 대상으로 자료를 수집하여 가설을 검증하였다. 분석결과, 창업교육, 재취업교육, 재테크교육은 종업원의 직장만족에 긍정적인 영향을 미치고, 퇴직불안을 감소시키는 것으로 나타났다. 그러나 여가생활교육은 직장만족과 퇴직불안에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 직장만족은 직무동기부여에 긍정적인 영향을 퇴직불안은 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 직무동기부여는 고객지향성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 이러한 결과에 기반하여 실무적, 이론적 시사점이 제시되었다.

This research is based on internal marketing to explain the effect of retirement education as the strategy for increasing internal customer satisfaction. The analysis was held with employees who work in Ulsan area by using SPSS18K and Smart PLS 2.0. The study verified the structural equation model hypothesizing the relationship among related factors including retirement education factors, job satisfaction, anxiety, motivation and customer orientation. According to the result of this study, retirement education factors have positive effect on the both job satisfaction and anxiety. However, the effect of leisure education is not significant for both job satisfaction and anxiety. Additional IPA was conducted to explain managerial implication of this research. The research has several marketing implication on internal marketing and internal customer satisfaction. For firms, employees' perception of retirement education can generate the tangible and intangible performance in the internal marketing perspectives.

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