The Antecedents of eWOM Credibility and Its Impact on Secondary eWOM Intentions -Focused on the Moderating Effects of eWOM Involvement-

온라인 구전 신뢰성의 선행요인과 2차 구전의도에 미치는 영향 -온라인 구전 관여도의 조절효과를 중심으로-

  • Zhang, Hai (Department of Business Administration, University of Ulsan) ;
  • Park, Ju-Sik (Department of Business Administration, University of Ulsan)
  • 장해 (울산대학교 대학원 경영학과) ;
  • 박주식 (울산대학교 경영학부)
  • Received : 2015.02.03
  • Accepted : 2015.03.12
  • Published : 2015.03.31

Abstract

This study considered eWOM communication not as persuasion process but as diffusion process and identified factors affecting eWOM spread. eWOM diffusion process can be divided into initial transmitting process and retransmission process. The current study analyzed the effects of informational traits(level of agreement, vividness, neutrality) of eWOM on the intention to retranmit eWOM and moderating effect of eWOM involvement. Research sample was gathered from young people because they are familiar with online communication process. Statistical analysis showed informational traits of eWOM all had a significant effects on the credibility of eWOM, credibility of eWOM influenced on the intention to retransmit eWOM significantly, and eWOM involvement moderated the relation between information traits of eWOM and the intention to retransmit eWOM. And then academic and managerial implication was discussed based on these findings.

본 논문은 온라인 구전의 성격을 설득 커뮤니케이션이 아닌 확산 커뮤니케이션 측면에 초점을 두고 온라인 구전 확산에 영향을 미치는 요인 및 영향관계를 검증하였다. 온라인 구전 확산과정은 크게 1차 구전(최초 구전전달)과 2차 구전(기존 구전정보의 재전달)으로 나눌 수 있으며 본 연구는 2차 구전의도에 미치는 온라인 구전의 정보적 특성의 영향을 밝히고자 하였다. 연구대상은 인터넷 환경에 익숙한 20대, 30대 젊은 층을 주로 하였으며, 소셜 미디어 사이트에 실제로 게시된 온라인 구전정보를 읽게 한 후 본 연구의 설문에 응답하도록 하였다. 연구결과, 온라인 구전의 동의성, 생생함, 중립성 모두 온라인 구전 신뢰성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 온라인 구전 신뢰성은 2차 구전의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 온라인 구전에 대한 관여도는 온라인 구전 신뢰성과 2차 구전의도간의 관계에서 조절변수 역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 기반으로 시사점 및 연구의 의의를 제시하였다.

Keywords