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The Effects of Interpersonal Relationships on Job Satisfaction of Home-visiting Care Helpers

방문 요양보호사의 대인관계가 직무만족에 미치는 영향

  • 라미정 (공주대학교 대학원 사회복지학과) ;
  • 모선희 (공주대학교 대학원 사회복지학과)
  • Received : 2014.12.12
  • Accepted : 2015.01.06
  • Published : 2015.04.28

Abstract

This study was to investigate the effects of interpersonal relationships on job satisfaction of home-visiting care helpers and the category of interpersonal relationships was subdivided into elderly clients, guardians, colleagues and directors considering the person-to-person nature of home-visiting care helper's job characteristics. A group of 336 care helpers who engaged in home-visiting care service providing facilities in Daejeon City was selected as a research subject, and the data were analyzed with SPSS 22.0 program using reliability, frequency, correlation and hierarchical multiple regression. The results for the final analysis revealed that the effect of socio-demographic features was not significant while, among characteristics of job performances, work priority, turnover experience, and career choice reasons turned out to have significant impacts on job satisfaction. In particular, interpersonal relationships except the one with guardians were found to be the most influential variables and the effects of those relationships on job satisfaction were significant. The influencing power was stronger in relationships with director, elderly clients, and colleagues in order, and the job satisfaction level was higher as they were in better relationships with director, elderly clients, and colleagues. The results of this research shows that it is necessary to set an atmosphere where harmonious interpersonal relationships can be formed inside and outside of facilities in order to improve job satisfaction of home-visiting care helpers.

본 연구는 방문 요양보호사의 대인관계가 직무만족에 미치는 영향을 알아보기 위한 것으로, 방문 요양보호사들의 대인관계는 대인서비스적 업무 특성을 고려하여 수급자, 보호자, 동료, 기관장과의 관계로 구분하였다. 대전광역시의 방문요양서비스 제공기관에 근무하는 요양보호사 336명을 연구대상으로 하였으며, 수집된 자료는 SPSS 22.0프로그램을 이용하여 신뢰도분석, 빈도분석, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 최종 분석 결과, 인구사회학적 특성의 영향력은 유의미하지 않았으나, 업무수행관련 특성 중 업무비중 우선순위, 이직경험, 직업선택이유는 직무만족에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히 보호자와의 관계를 제외한 대인관계 요인은 영향력이 가장 큰 변수로서 직무만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영향력은 기관장과의 관계, 수급자와의 관계, 동료와의 관계 순으로 컸으며, 관계가 좋을수록 직무만족도가 높았다. 본 연구결과는 방문 요양보호사의 직무만족을 향상시키기 위해, 기관 내외적으로 원만한 대인관계를 형성 할 수 있는 환경을 조성할 필요가 있음을 보여주고 있다.

Keywords

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