DOI QR코드

DOI QR Code

Korean Education Contents Improvement Directions through K-drama

드라마 활용을 통한 한국어교육콘텐츠 개선방향

  • 이일수 (상명대학교 문화기술대학원 창의콘텐츠학과) ;
  • 주진오 (상명대학교 역사콘텐츠학과)
  • Received : 2014.08.25
  • Accepted : 2014.10.16
  • Published : 2015.04.28

Abstract

The Korean wave contents such as Korean TV dramas and K-pop are sweeping over foreign countries. This Korean wave has improved positive national brand image and also brought up interest across Korean culture. Due to expansion of Korean wave, some Korean education contents started to be made by using Korean wave contents. These kinds of Korean educational online contents induce interest in studying Korean by using Korean wave contents. Furthermore, people can indirectly experience Korean culture. so we need to come up with more effective application plan. However, contents which has produced currently still have insufficient part. Based on that, current state of Korean education online contents by using Korean wave contents will analyze into especially a series of 'Pit-A-Pat Korean' from Nuri-Sejong school need to be proposed a review of the limitations and improvement conclusion in this paper. The K-drama produced by effectively utilizing the planning and the Korean educational content. This will reveal to the culture and traditions of Korea, as well as a simple information transfer. So we expect to be a valuable activity that is responsible for a stem to improve the country's image as one item K-culture itself.

한국의 K-drama, K-pop과 같은 한류콘텐츠가 국외에서도 큰 열풍을 일으키면서 한국에 대한 긍정적인 인식과 더불어 한국어에 대한 관심으로 이어졌다. 이러한 시대의 흐름을 따라 한류콘텐츠를 활용한 한국어 교육 콘텐츠가 몇 가지 제작 및 개발 되었다. 한국어교육 콘텐츠는 대중들에게 익숙한 한류콘텐츠를 주로 활용하기 때문에 외국어로서의 한국어를 공부하는 대상이 흥미를 가지고 한국어를 공부하게 만들고, 한국의 문화를 간접적으로 경험할 수 있게 한다. 그렇기 때문에 기초적인 정보전달의 역할을 하는 것에서 끝나는 것이 아니라 보다 치밀한 기획의도를 가지고 교육적인 콘텐츠로서의 방향성을 가질 필요가 있다. 그러나 현재 개발된 콘텐츠들은 아직 충분한 상태라고 하기는 어려운 실정이다. 이 글은 그 가운데 한국 드라마(K-drama)를 활용하고 있는 누리-세종학당의 '두근두근 한국어' 시리즈를 본격적인 분석대상으로 삼아, 한계점을 검토하고 결론적으로 개선방향을 제시하였다. 향후 효과적으로 K-drama를 활용한 한국어 교육 콘텐츠의 기획 및 제작이 이루어진다면, 단순히 정보 전달에 그치는 것이 아니라 한국의 문화와 전통까지 드러낼 수 있을 것이다. 그렇다면 K-culture 자체가 또 하나의 상품으로서 국가 이미지 개선에 한 줄기를 담당하는 가치 있는 활동이 될 것이다.

Keywords

References

  1. 김주연, 양경모, "중국에서의 한류콘텐츠 선호가 한국상품 구매, 한국방문 및 한글학습의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제12호, p.451, p.456, 2012.
  2. 유상철, 안혜리, 정현목, 김준술, 정강현, 한류의 비밀, 생각의 나무, p.164, 2011.
  3. 유경수, 홍웅기, "드라마를 활용한 한국어 교수법의 실제-<시크릿 가든을 중심으로>", 국어교육연구, 제49권, pp.293-294, 2011.
  4. 김성필, 김송죽, 이민순, "한류 이미지가 한국교육 상품의 구매의도에 미치는 영향-중국 대학생들의 몰입도의 조절효과를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제2호, p.461, 2012.
  5. http://kbsworld.kbs.co.kr/programs/programs_intro_kr.html?no=689&lang=e
  6. http://www.korean.go.kr/09_new/edu/kteacher_dguen.jsp
  7. http://www.sejonghakdang.org/nuri/sjl/online/SJL_OnAirCourseL?crcClassIdx=166
  8. http://www.ebs.co.kr/durian/kr/course?language=korean
  9. http://www.youtube.com/user/PlayKorean
  10. http://study.korean.net/servlet/action.cut.DrmAction?p_process=drama_view11&p_menuCd=m20201
  11. https://www.youtube.com/playlist?list=PLInPGbDZkjSSpvXBH5HWkSNMOJfn34g1y
  12. https://www.youtube.com/playlist?list=PLInPGbDZkjSSSKqg9859Wg-GgIQznVbmh
  13. http://www.arirang.co.kr/Tv2/Tv_Video_On.asp?PROG_CODE=TVCR0102&code=Po12&sys_lang=Eng