DOI QR코드

DOI QR Code

Mentoring activity Effects for Multicultural Students : Using Logic Model

다문화학생을 위한 멘토링 활동 효과 : 논리모델을 중심으로

  • Lee, Mijung (Dept. Multiculture Education(BK21+), Inha Univ.) ;
  • Kim, Jinhee (Dept. of Content Convergence, Graduate School of Creative Industry, Andong National Univ.) ;
  • Park, Misuk (Dept. Multiculture Education(BK21+), Inha Univ.)
  • Received : 2015.06.16
  • Accepted : 2015.07.23
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of mentoring program using logic model in university students. We surveyed 40 mentors who participated mentoring program in 2014. Data collection were open-ended questions. Questions was made of with a steps in logic model and content analysis was carried out. The results are as follows: first, according to the step of the inputs, many students questioned said that public relations, selection process, matching, orientations, activity costs was proper. Secondly, in the activities, it was showed that mentor met firstly mentee with teacher in school and mentoring activities comprised 80% of studying and 20% of counseling and experiencing. third, in the outputs, most of participants expressed satisfaction in mentoring period, time, place. Lastly, in the outcomes, this program affected both mentor and mentee with cognitive, emotional and behavior development. Consequentially, this results have influence on improvement of following mentoring programs.

본 연구의 목적은 논리모델을 통해 다문화학생 멘토링 사업의 효과를 검증하는데 있다. 연구대상은 2014년 다문화 멘토링 사업에 참여한 I 대학교 멘토 40명에게 논리모델의 투입, 활동, 산출, 성과 등 네 단계에 따라 구성된 혼합형 질문지로 조사하여 내용분석 및 분류분석을 활용하여 자료를 분석하였다. 연구결과 첫째, 투입단계에서 멘토링 프로그램 홍보, 선발과정, 매칭 방법, 사전교육, 활동비 등에 대해 대부분 적당하다고 응답하였다. 둘째, 활동단계를 보면 멘토와 멘티의 첫 만남은 교사와 함께 이루어진 것으로 나타났다. 그리고 멘토링 활동은 80%가 학습지도로 진행되었으며, 인성지도와 체험활동이 부족한 것으로 나타났다. 셋째, 산출단계에서는, 대부분의 멘토가 멘토링 활동 시간, 기간, 장소가 적당하다고 응답했다. 마지막으로, 성과단계는 멘토와 멘티의 인지적, 정서적, 행동적 측면에서 향상된 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 멘토링 사업에 대한 체계적인 효과 검증이 가능하고, 향후 진행하게 될 사업을 위한 개선점을 얻을 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords