DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Writing Future Autobiography Using Information Activities on High School Student's Ego-identity

정보활동을 통한 미래자서전 쓰기가 고등학생의 자아정체감에 미치는 영향

  • 서행민 (천안 북일여자고등학교) ;
  • 이병기 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2015.12.07
  • Accepted : 2015.12.16
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The purpose of this study was to examine effects of writing future autobiography program using information activities in school library on improving high school students' ego-identity. This study was conducted 198 high school students in grade 2. Writing an autobiography using information activities in library was conducted 15 times in total, once a week for 50 minutes, and students had done information activities to get to know about themselves and their own lives and they wrote their future autobiography based on those activities. Then they made their own books. As a result of analyzing the change of students' ego-identity before and after writing the future autobiography through t-test, it turned out that there were some meaningful differences.

본 연구는 학교도서관에서 정보활동을 통한 미래자서전 쓰기 프로그램을 전개한 후 고등학생의 자아정체감에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는데 목적이 있다. 이 연구는 고등학교 2학년 198명을 대상으로 진행하였다. 정보활동을 통한 미래자서전 쓰기는 주 1회 50분씩 총 15차시에 걸쳐 학교도서관에서 이루어졌으며, 학생들은 자신과 자신의 삶에 대해 알아볼 수 있는 정보활동을 전개한 후, 이를 바탕으로 미래자서전을 쓰고 한 권의 책으로 만들어냈다. 사전-사후 대응표본 t-검증을 통해 미래자서전 쓰기 프로그램 적용 전후의 자아정체감 변화를 분석한 결과 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 고미숙. 2003. 정체성 교육의 새로운 접근: 서사적 정체성 교육. 한국교육, 30: 4-32.(Ko, Mi Suk. 2003. "New Perspective of Education for Identity: Narrative Identity." The Journal of Korean Education, 30:4-32.)
  2. 교육인적자원부. 2007. 국어과 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사.(Minister of Education Republic of Korea. 2007. Korean Language Curriculum. Seoul, Korea: Daehan Textbook Corporation.)
  3. 기민진, 송기호. 2013. 사서교사와 국어교사의 협동수업이 중학생의 학습흥미와 학업성취도에 미치는 영향에 대한 연구. 한국문헌정보학회지, 47(2): 123-142.(Ki, Min-Jin and Gi Ho Song. 2013. "A Study on the Efect of Collaborative Instruction Between a teacher Librarian and Korean Language Teacher on a Middle School Student's Learning Interest and Academic Achievement." Journal of Korean Library and Information Science Society, 47(2): 123-142.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.123
  4. 네이버 지식백과. . [인용 2015. 8. 1].
  5. 노주영. 2009. 고등학교 2학년 미술수업에서 UCC 스토리텔링을 통한 자기표현이 자아정체감 형성에 미치는 영향. 열린교육연구, 17: 73-104.(Noh, Joo Young. 2009. "Effects of Self-expression Using UCC Storytelling on Formation of Ego-identity."The Journal of Yeolin Education, 17:73-104.)
  6. 류동규. 2010. 자아정체성 확립을 위한 성장서사 읽기-쓰기 통합 교육. 비평문학, 37: 205-227.(Ryu, Dong Gyu. 2010. "Integrated Teaching of Reading and Writing Growth-Narrative for Establishing Self-identity." Literary Criticism, 37:205-227.)
  7. 박소연, 김한별. 2012. 대학생의 저널쓰기를 통한 자아성찰 과정에서의 자아정체감 형성 경험 분석. 교양교육연구, 6: 153-178.(Park, So Youn and Han Byul Kim. 2012. "A Study on the Reflective Practice for Identity Development Through Journal Writings." Korean Journal of General Education, 6:153-178.)
  8. 박아청. 2003. 한국형 자아정체감검사의 타당화 연구. 교육심리연구, 17: 373-392.(Park, Ah chung. 2003. "Validation of Korean Adolescent Ego-identity Scale." The Korean Journal of Educational Psychology, 17:373-392.)
  9. 박언하 외. 2009. 아동복지론. 파주: 광문각.(Park, Eon Ha. et al. 2009. Child welfare. Paju, Korea: Kwangmoonkag.)
  10. 박태진. 2010. 청소년기 자아의 치료와 정체성을 찾는 저널 쓰기 연구: 저널 도구 '대화' 쓰기의 사례를 중심으로. 작문연구, 11: 9-44.(Park, Tae Jin. 2010. "Study of Journal Writing Relating to Self-therapy and Resuming Self-identity for Teenagers: Focusing on Case Study Through 'Dialogue' Writing, a Journalistic Therapy Tool." Writing Research, 11:9-44.)
  11. 박현이. 2006. 자아 정체성 구성으로서의 글쓰기교육 연구: 대학에서의 글쓰기 프로그램 적용 사례를 중심으로. 한국문학이론과비평, 32: 107-139.(Park, Hyun Lee. 2006. "A Study on Composition Education as a Formation of Self-identity: Focusing on the Writing Program's Application in College." Korean Literary Theory and Criticism, 32:107-139.)
  12. 유강하. 2010. 인문학, 인간다운 삶을 빚다: '미래자서전 쓰기'의 인문치료적 접근. 중국어문학논집, 65: 601-623.(Yu, Kang-ha. 2010. "A Study on Humanistic Writing for Self-Reflection and Practice: 'Writing an Future Autobiography' from the Viewpoint of Humanities Therapy." Journal of Chinese Language and Literature, 65:601-623.)
  13. 이덕주, 조미아. 2012. 고등학교 도서관의 협력수업 사례에 관한 연구: 중국어과 프로젝트 학습을 중심으로. 한국비블리아학회지, 23(3): 231-251.(Lee, Deogju and Miah Cho. 2012. "A Case Study on the High School Library-Assisted Instruction: Focused on the Chinese Project Learning." Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 23(3): 231-251.) https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.3.231
  14. 이병기. 2006. 정보활동 중심의 도서관활용수업모형에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 37(2): 25-46.(Lee, Byeong-Ki. 2006. "A Study on the Model of Library Assited Instruction Based on Information Activities." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(2): 25-46.)
  15. 이정현. 2010. 심리학, 열일곱 살을 부탁해. 서울: 걷는나무.(Lee, Jeong Hyun. 2010. Psychology, Take Care of the Seventeen. Seoul, Korea: Walking Tree.)
  16. 이효순, 유태명. 2009. 학교도서관 활용수업이 중학생의 가정과 학업성취에 미치는 효과. 한국가정과교육학회지, 21(1): 71-88.(Lee, Hyo-Soon and Tae-Myung Yoo. 2009. "The Effect of School Library-Assisted Instruction on Academic Achievement in Home Economics Education." Journal of Korean Home Economics Education Association, 21(1): 71-88.)
  17. 임지연. 2013. 자서전적 자기서사 글쓰기의 통합적 효과를 위한 방법 연구. 국어교과교육연구, 22: 313-345.(Im, Ji Yeon. 2013. "A Study on the Method for Integrated Effects of Autobiographic Self-narrative Writing: Focusing on Cases of Long-text Self-narrative Writing." The Journal of Korean Arts Education Research, 22: 313-345.)
  18. Gardner, Howard. 2007. 다중지능. 유경재, 문용린 역. 파주 : 웅진지식하우스.
  19. Begg, Andy. 2011. "Reflecting on Writing Autobiography." Policy Futures in Education, 9(2) : 145-150. https://doi.org/10.2304/pfie.2011.9.2.145
  20. Eisenberg, Michael B and Robert Berkowitz. 1990. Information Problem-solving : The Big Six Skills Approach to Library and Information Skills Instruction. Norwood, NJ : Ablex.
  21. Harada, Violet H. and Joan M. Yoshina. 2004. Inquiry Learning Through Librarian-Teacher Partnerships. Worthington, Ohio: Linworth.