DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Influence of Medium Richness and Learner's Experience with Various Mediums on the Usefulness of Mediums and Learning Commitment in Integrated Media Korean Classical Education

매체통합 고전문학수업에서 매체풍부성과 매체경험이 매체유용성과 학습몰입에 미치는 영향 연구

  • 현영란 (이화여자대학교 정책과학대학원) ;
  • 정소연 (이화여자대학교 국어교육과)
  • Received : 2015.11.22
  • Accepted : 2015.12.08
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The purpose of this paper is to examine the structural relationship between the use of a web medium and learning commitment to develop creative talent for higher media integrated Korean classical literature education. For this we used DBs of The 'Encyclopedia of Korean Local Culture(a local culture DB)' built by the Academy of Korean Studies, and a survey was conducted on 418 high school students, attending a classical literature class which used a local culture DB. The result of this study demonstrates media usefulness of local culture DBs' positive effect on learning commitment. Specifically, media richness and media experience affects the learning commitment through the medium usefulness. These results indicate that in order to encourage learner's medium experience and increase medium richness it is necessary to increase the utilization of mediums, such as local culture DBs.

본 연구는 창의인재교육 관점에서 고전문학수업에서 매체통합교육에 있어 매체풍부성과 매체경험이 매체유용성과 학습몰입과 어떤 상관성이 있는지 살펴본 것이다. 이를 위해 전국 234개 시군구의 향토문화 자료를 집대성하고 이를 디지털화하여 서비스하는 웹매체인 한국향토문화전자대전(www.grandculture.net)(향토DB)를 활용한 수업을 받은 418명의 고등학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 가설 설정, 타당도 검증, 인과모형을 도출하여 구조방정식을 분석한 결과, 향토DB의 매체풍부성과 학습자의 매체경험은 학습몰입에 주요한 영향임을 확인할 수 있었다. 또한 매체풍부성과 학습자의 매체유용성을 매개한 간접효과도 통계적으로 유의하였다. 따라서 향토DB와 같은 전국의 시군구 자료를 집대성한 웹매체의 적극적 발굴과 고전문학수업에서의 활용이 창의인재교육을 위한 매체통합교육에 유용함을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 고정희. 2007. 고전문학의 시공간적 거리감과 문학사적 교육. 고전문학과 교육, 14: 89-119.(KO, Jeong-hee. 2007. "Sense of Distance about the Classics and Historical Perspective of Literature in Classical Education." Korean Classic Education Academy, 14: 89-119)
  2. 고정희. 2013. 고전시가교육의 탐구. 서울 : 소명출판.(KO, Jeong-hee. 2013. Exploration of Classical Poetry Education. Seoul: Somyong Publishing.)
  3. 권양현. 2014. 영상매체를 활용한 고전 독서법 방안 연구, 우리문학연구, 41: 301-329.(Kwon, Yang-hyun. 2014. "A Study on Classic-reading Methodology Using Image Media." The Studies of Korea Literature, 41: 301-329.)
  4. 김미량. 2005. e-learning 대학원 과정에서의 학습자 학습몰입 및 강의 만족도 영향요인에 관한 연구. 한국교육, 32(1): 165-201.(Kim, Mi Rang. 2005. "A Study on Learner Engagement and Satisfaction Influence Factors of Teaching Graduate Courses in e-Learning." Korean Education. 32(1):165-201.)
  5. 김석중. 2013. 미래사회 준비를 위한 중학교의 STEAM 교육, 물리학과 첨단기술: 1-6.(Kim, Seokjung. 2013. "STEAM Junior High School Preparatory Education for the Future Society." Physics and High-tec, 1-6.)
  6. 김수영. 2012. 모바일 웹 서비스에 기반한 문화 콘텐츠의 활용: 한국향토문화전자대전의 사례를 중심으로, 정보관리학회지, 29(3): 31-59.(Kim, Su-Young. 2012. "The Application of the Culture Contents Based on Mobile Web Services: Focusing on the Case of The Encyclopedia of Korean Local Culture." Korea Society for Information Management, 29(3):31-59) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.3.031
  7. 김영주. 2010. 통합형 문화예술교육을 위한 국악교육, 국악교육연구, 4(2): 301-321.(Kim, YoungJu. 2010. "The Society of Study for Korean Music Education." The Journal of Korean Music Education Research, 4(2): 301-321.)
  8. 김은영, 김정현, 최예솔. 2011. 협동학습에서 소셜네트워크서비스를 활용한 성찰활동이 학습몰입, 학업적 자기효능감, 학업성취에 미치는 효과, 교육방법연구, 23(4): 665-666.(Kim, Eun-Young, Kim, Jung-Hyun and Choi, Yea-Sol. "Effects of Reflective Activity on Learning Flow, Academic Self-efficacy, and Academic Achievement Toward the Use of Social Network Services(SNS) on Cooperative Learning Korean." Journal of Eductional Methodology Studies, 23(4): 665-666.)
  9. 박성익, 김연경. 2006. 온라인 학습에서의 학습몰입요인, 학습몰입수준, 학업성취 간의 관련성 탐구. 열린교육연구, 14(1): 93-115.(Park, Seong-Ik and Kim, Yeon-Kyoung. 2006. "An Inquiry on the Relationships among Learning-Flow Factors, Flow Level, Achievement under On-line Learning Environment." The Journal of Yeolin Education, 14(1): 93-115.)
  10. 심재석. 2013. 디지털한국학 아카이브의 활용방안에 관한 연구-한국향토문화전자대전을 중심으로, 세계한국학대회 제4회.(Sim, Jae Suk. 2013. "A Study on a Practical Use of Digital Archive for Korean Studies "Grand culture Project" of the AKS." Proceedings of the 4th Annual Meeting of International Korean Academy, 4.)
  11. 안혜리, 조정래. 2007. 온라인 예술통합교육에서 유희적 측면의 활용 가능성. 한국조형교육, 30: 163-186.(Ahn, Hyeri and Cho, Jong Rae. 2007. "A Study on the Playfulness in Online Integrated Arts Education in Korea -A Case of Integrated Comics and Animation Education Program -." Art Education Review, 30: 163-186.)
  12. 양재호, 이현규, 서길수. 1999. 텍스트매체 사용에 있어서 매체 경험이 매체 인지와 의사소통과정에 미치는 영향. 경영정보학연구, 9(3): 1-23.(Yang, Jae-Ho, Lee, Hyun-Kyu and Suh, Kil-Soo. 1999. "Effects of Medium Experience on Medium Perception and Communication Process." The Journal of MIS research, 9(3): 1-23.)
  13. 유윤영. 2012. 유아교육에서의 교수매체의 역사와 활용에 대한 논의. 어린이미디어연구, 11(2): 111-132.(Yu, Youn Young. 2012. "A Study on the History and Use of Instrumental Medium in Early Childhood Education." The Journal of Children's Media, 11(2): 111-132)
  14. 유일, 신선진. 2006. 교수자 요인과 매체풍부성이 원격교육 학습자의 이용의도와 학습성과에 미치는 영향. 정보시스템, 15(3): 35-53.(Ryu, IL and Shin, Seon-Jin. 2006. "Instructor Factors and Media Richness Affecting Distance Learning Student's Intention to Use and Performance." The Journal of information systems, 15(3): 35-53.)
  15. 윤유석 2008. 지역정체성 형성을 위한 향토문화전자대전(www. granduculture.net)의 활용. 한국HCI학회 2008년도 학술대회 : 546-551.(Yun, Yuseok. 2008. "Usability of Digital Encyclopedia of Korean Local Culture(www.grandculture.net) for Local Identity." Korean HCI Academy, 2008: 546-551.)
  16. 조동일. 2004. 문학지리학을 위한 출발선상의 토론. 한국문학연구, 27: 157-182.(Cho, Dong-Il. 2004. "Primary Discussions for Literary Geography." The Studies in Korean Literature, 27 : 157-182)
  17. 조희정. 2006. 고전 리터러시의 시공간적 거리감 연구, 국어교육, 119: 61-93.(Cho, Hee Jon 2006. "A Study on the Sense of Distance about Space-time in the Classical." Literacy Korean Language Education, 119 : 61-93)
  18. 주영주, 김지영, 최혜리. 2009. 기업 사이버교육생의 자기조절학습능력, 학습몰입, 만족도, 학습지속의향 간의 구조적 관계 분석. 교육공학연구, 25(4): 101-124.(Joo, Young-Ju, Kim, Ji Yeon and Choi, Hye Ri. 2009. "Investigating the Structural Relationship among Self-regulated Learning, Learning Flow, Satisfaction and Learning Persistence in Corporate e-Learning." Journal of Education Technology, 25(4):101-124.)
  19. 최수정, 강경준, 고일상. 2007. 이러닝시스템의 매체풍부성, 매체유용성, 매체경험이 학습자만족에 미치는 영향. Journal of Information Technology Applications & Management, 14(2): 27-47.(Choi, Sujeong, Kyungjun Kang and Ilsang Ko. 2007. "The Impacts of Media, Richness Media Usefulness, and Media Experience on the Learner's Satisfaction with e-Learning Systems." Journal of Information Technology Applications & Management, 14(2): 27-47.)
  20. 최인자. 2008. 디지털 시대, 문학 고전 읽기 방식, 독서연구, 19: 97-129.(Cho, In Ja. 2008. "The Reading Method of Classics in the Digital Age." Journal of Reading Research, 19: 97-129)
  21. 한국향토문화전자대전, www.grandculture.net(The Encyclopedia of Korean Local Culture. www.grandculture.net)
  22. 현영란, 정소연. 2015. 고전문학 수업에서의 매체 풍부성과 교수자의 매체 지원이 학습 몰입에 미치는 영향 연구. 학습자중심교과교육연구, 15(11): 847-867.(Hyun, Youngran and Soyen Chung. 2015. "Impact Study on the Media and Media-rich Learning Support Teacher Engagement in Classical Literature Class." Journal of Learner- Centered Curriculum and Instruction, 15(11): 847-867.)
  23. 황금숙. 2008. 도서관에서의 통합형 문화예술교육. 한국도서관 정보학회지, 39(3): 73-94.(Hoang, Gum-Sook. 2008. "A Study on Developing Patterns for Integrated Culture and Arts Education Program in Libraries." Journal of korean Library and Information Science, 39(3). 73-94.)
  24. 황혜진. 2007. 문학을 통한 인문지리적 사고력 교육의 가능성 탐색 - 평양을 배경으로 한 고전소설을 대상으로, 고전문학교육, 13: 67-99.(Hwang, Hyejin. 2007. "On the Human-geographical Thinking Education by Literature." The Classical Literature and Education, 13: 67-99)
  25. 홍석호. 2003. 체육교과에서의 웹기반 활용수업을 통한 구성주의적 교수학습체제 적용방안 연구. 한국스포츠 교육학회지, 10(2): 1-22.(Hong, Seog Ho. 2003. "A Study on the Application Plan of Constructivist Teaching and Learning in Physical Education by Web-based Instruction." The Journal of Korean Sports Education, 10(2): 1-22.)
  26. 홍석호. 2005. 다매체적 교수.학습 전략을 통한 통합적 체육교육으로의 접근과 적용. 한국스포츠교육학회지, 12(1): 75-94.(Hong, Seog Ho. 2005. "A Study on Approach and Application of Integrative Physical Education by Multimedia Strategy." Korea Sports Education,. 12(1): 75-94.)
  27. Daft, R. L, Lengel, R. H. and Trevino, L. K. 1987. "Message Equivocality, Media Selection, and Manager Performance: Implications for Information Systems." MIS Quarterly, Sep: 355-366.
  28. Daft, R. L. and Lengel, R. H. 1984. "Information Richness: a New Approach to Managerial Behavior and Organizational Design." In: Cummings, L. L. & Staw, B. M. (Eds.), Research in Organizational Behavior, 6:191-233.
  29. Daft, R. L. and Lengel, R. H. 1986. "Organizational Information Requirements, Media Richness and Structural Design." Management Science, May: 554-571.
  30. Fulk, J., Schmitz, J., and Steinfield, C. 1990. "A Social Influence Model of Technology Use." In J. Fulk and C. Steinfield (Eds.), Organizations and Communication Technolog, 117-142.
  31. Harju, B. L. and Eppler, M. A. 1997. "Achievement Motivation, Flow and Irrational Beliefs in Traditional and Nontraditional College Students." Journal of Instructional Psychology, 24: 147-157.
  32. Kulik, J., Kulik, C. and Bangert-Drowns. 1985. "The Important of Outcome Studies." Journal of Computing Research, 1(4): 381-387.
  33. Markus, M. L. 1994. "Electronic Mail as the Medium of Managerial Choice." Organization Science, 5: 502-527. https://doi.org/10.1287/orsc.5.4.502
  34. Perry J. C. 2008. "School Engagement Among Urban Youth of Color: Critia Pattern Effects of Vocational Exploration and Racial Identity." Journal of Career Development, 34: 397-422. https://doi.org/10.1177/0894845308316293
  35. Saunders, A. 2010. "Literary Geography: Reforging the Connections." Progress in Human Geography, 34(4): 436-452. https://doi.org/10.1177/0309132509343612
  36. Soyeon Chung. 2015. "The Possibility on Convergent Education of Classical Literature and Science: Evidence from Korea." Asia Life Sciences, 12(1): 1-9.
  37. Soyeon, Chung & Youngran Hyun. 2015. "A Study on the Sustainable Classical Literature Education Based on the Knowledge Reproducing Process of Learners." International Journal of Applied Engineering Research, 10(18): 39354-39357
  38. Webster, J. and Trevino, L. K.(1995). "Rational and Social Theories as Complementary Explanations of Communication Media Choices: Two Tolicy-capturing Studies." Academy of Management Journal, 38(6): 1544-1572. https://doi.org/10.2307/256843