DOI QR코드

DOI QR Code

A Qualitative Study on the Professional Competencies of Collection Development Librarians in Academic Libraries

대학도서관 장서개발담당 사서의 전문성 역량에 관한 질적 연구

  • Received : 2015.11.20
  • Accepted : 2015.12.07
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The study aims at identifying professional competencies of collection development librarians in academic libraries. For this, the study collected data through qualitative interviews with 8 librarians who are in charge of collection development programs in four-year university libraries. As a result, the professional competency components emerging from interviews were divided into three parts; knowledge in library and information science, knowledge in subject field, and professionalism. Detailed components of three parts of professional competency were divided into 13 sub-categories, with 37 meanings. It is expected that the study as an exploratory research may provide further research to design educational and training programs for collection development librarians with basic data.

이 연구에서는 대학도서관에서 장서개발 업무를 담당하고 있는 사서들의 인식을 토대로 장서개발 사서가 전문가로서 지녀야 할 전문성의 요건들을 도출하고자 하였다. 이를 위해 국내 4년제 대학도서관에서 장서개발을 담당하고 있는 8명의 사서들을 대상으로 질적 면담을 실시하였으며, 그 결과 문헌정보학 지식, 주제분야 배경지식, 그리고 사서로서의 정체성이 상위 범주로 제시되었고 그 아래 총 13개의 하위범주와 37개의 의미단위가 제시되었다. 이를 통하여 이 연구에서는 장서개발 담당 사서의 전문성에 대한 이론적인 요건과 실제 현장에서 제기하고 있는 요소들을 종합함으로써 향후 장서개발 담당 사서의 전문성 제고를 위한 교육 훈련 프로그램 구축에 기초적인 자료를 제공하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 김성준. 2010. 사서교사 양성제도의 개선방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 44(2): 97-116.(Kim, S. J. 2010. "A Study on Improvement of the System of Teachers' Training to Strengthen Teacher Librarians' Expertise in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(2): 97-116.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.097
  2. 김성준. 2013. 미국의 사서교사 전문성 평가기준과 도구에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 47(2): 103-121.(Kim, S. J. 2013. "A Study on the Evaluation Standards and Tools of the Performance of School Librarians in the United States." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 47(2): 103-121.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.103
  3. 박옥남. 2011. 정리사서 전문성 재고에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 22(1): 95-116.(Park, Ok Nam. 2011. "Rethinking Catalogers' Professionalism." Journal of the Korean Biblia Society for Library And Information Science, 22(1): 95-116.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2011.22.1.095
  4. 이연옥. 2005. 어린이사서의 역할과 전문성 개발 방안에 대한 연구. 한국도서관.정보학회지, 36(3): 233-256.(Lee, Y. O. 2005. "Study on the Roles and Development of Professionalism of Children's Librarians." Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(3): 233-256.)
  5. 이연옥, 장덕현. 2014. 다문화서비스 담당사서에게 요구되는 문화적 역량의 내용체계에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 45(4): 253-276.(Lee, Y. O. and Chang, D. H. "Components of Cultural Competency for Multicultural Services Librarians." Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(4): 253-276.)
  6. 한국문헌정보학회 편. 2013. 최신 문헌정보학의 이해. 서울: 한국도서관협회.(Korean Society for Library and Information Science. 2013. An Introduction to Library and Information Science. Seoul. Korean Library Association.)
  7. Abbott, Andrew . 1988. The System of Professions. Chicago: The University of Chicago Press.
  8. American Library Association. 1996. Guide for Training Collection Development Librarians. Chicago, ALA.
  9. Mason, Richard. 1990. What is an Information Professional?. Journal of Education for Library and Information Science, 31: 122-138. https://doi.org/10.2307/40323396