DOI QR코드

DOI QR Code

일본 도서관의 러닝코먼스화에 따른 독서지도사 활용에 관한 연구 - 독서지도사 양성 사례분석을 중심으로 -

A Study on the Reading Instruction Qualification System for Learning Commons of Library in Japan - Focusing on Reading Instructor Training Case Analysis -

  • 임형연 (경일대학교 문헌정보학과)
  • 투고 : 2015.08.10
  • 심사 : 2015.09.14
  • 발행 : 2015.09.30

초록

러닝코먼스는 정보코먼스의 기반에서 도서관의 사명 달성을 위한 실천을 전제하고 있다이. 이는 도서관의 미래에 대한 비전을 확장시킬 수 있는 개념이다. 러닝코먼스의 핵심 콘텐츠의 하나가 독서교육 서비스이다. 이를 위해서는 도서관 현장에서 독서지도를 지원하는 독서지도사 양성이 중요하다. 이러한 배경에서 본 연구는 일본의 도서관에 있어서 독서교육 서비스 진작의 사례로서 독서관련 지도사 양성과정 사례를 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 일본의 도서관은 독서교육 여건을 개선시키기 위해 독서교육을 위한 독서지도사를 양성함으로서 독서교육 서비스의 질을 개선하고 프로그램 이용도를 높여가고 있다. 둘째, 일본 도서관은 독서지도라는 사회적 필요를 도서관, 지방자치단체, 주민들이 협력하여 독서지도사 양성을 통해 해결해가고 있다. 이러한 사례는 한국에서도 도서관내 독서교육 서비스의 중요성을 인식하고, 프로그램을 적극적으로 담당하고 독서를 지도할 수 있는 인력 양성제도가 활성화 될 필요가 있음을 시사한다.

It had been said that reading education in Japan has a goal to 'Lead children's character to a desirable direction'. Since the 2000s, Japan's reading activity was directly linked with an education program to improve children's education ability. These movements for reading in Japan is made more concrete by the 'Promotion Act on Children's Reading Activities'. For improving the reading skills of the younger generation in Japan, cooperation among homes, regions, and schools is needed. As a result, Japan has an opportunity to build an educational infrastructure for reading support services. The library has also been given an enhanced role as a learning commons. In this background, this study tried to analyze the current state of Japan's reading instruction qualification system, and show their efforts to foster reading specialists for improving the reading skills of the younger generation. This will generate the momentum needed to have the library evolve into learning commons.

키워드

참고문헌

  1. 임형연. 2004. 아동교육을 위한 공공도서관의 역할: 미국 보스턴주변 공공도서관 프로그램 관찰조사를 중심으로. 한국도서관.정보학회지, 35(2): 393-414.(Lim, Hyung-yeon. 2004. "Educational Roles for Children on the Public Library: Observation Survey on the Public Libraries in Boston and its Vicinity." Journal of Korean Library and Information Science Society, 35(2): 393-414.)
  2. 임형연. 2013. 러닝코먼스로서 일본 공공도서관 독서 프로그램. 2013년도 한국도서관.정보학회 동계학술발표대회, 51-64.(Lim, Hyung-yeon. 2013. "Reading Program as Learning Commons in Japan Public Library." Proceedings Jouranl of Korean Library and Information Science Society, 51-64.)
  3. 임형연. 2014. 도서관 정보코먼스에서 러닝코먼스로의 진화: 일본 공공도서관의 러닝코먼스화 사례를 중심으로. 한국도서관.정보학회지, 45(3): 441-462.(Lim, Hyung-yeon. 2014. "Evolution of Public Library from Information Commons to Learning Commons : The Cases of J apan Public Library. " Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(3): 441-462.)
  4. 정재영. 2008. 정보공유공간(Information Commons)의 도입을 통한 학교도서관 공간 활용 방안에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 39(2): 267-289.(Chung, Jea-Young. 2008. "A Study on the Utilization of School Library Space by the Introduction of Information Commons." Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(2), 267-289.)
  5. Beagle, Donald, D., Bailey, Donald Russell and Tierney, Barbara. 2006. The Information Commons Handbook. New York: Neal-Schuman Publishers.
  6. Bennett, Scott. 2008. "The Information or the Learning Commons: Which Will We Have?" Journal of Academic Librarianship, 34(3): 183-185. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2008.03.001
  7. Byrne, Alex. 2005. "The Library and the City : Evolving Concepts(Lifelong and Continuing Education in Libraries)." Lifelong Education and Libraries, 5: 1-9.
  8. Heitsch, Elizabeth, R. Holley. 2011. "The Information and Learning Commons: some Reflections." School of Library and Information Science Faculty Research Publications, Paper76.
  9. Wikipedia, the Free Encyclopedia Home Page [cited 2015. 8. 5].
  10. 足立 幸子. 2008. 地域と連携した讀書指導の展開 : 見附市立見附小學校 讀書活動の記錄. 新大國語, 32: 1-32.
  11. 加藤信哉.小山憲司共編譯. 2012. ラ一ニング.コモンズ : 大學圖書館の新しいかたち. 勁草書房.
  12. 國本千裕, 宮田洋輔, 小泉公乃. 2009. 讀書行爲の次元 : 成人を對象としたフォ一カス.グル一プ.インタビュ一. 日本圖書館情報學會誌, 55(4): 199-212.
  13. 小西 和夫. 2011. 市立圖書館の改革 : 知識創造型圖書館へ (發表1,シンポジウム 次代を切りひらく圖書館の挑戰, <特集>第52回(2010年度)硏究大會). 圖書館界, 63(2): 74-80.
  14. 小圷 守. 2009. 情報リテラシ一とラ一ニング.コモンズ : 日米大學圖書館における學習支援. 情報の科學と技術, 59(7): 328-333.
  15. 中沢 正江 et al. 2013. 主体的に周圍から學び, 學び續ける活力を得られる學習場 : ラ一ニングコモンズの構築に向けたヒアリング調査報告. 高等敎育フォ一ラム, 3: 65-80.
  16. 中村 百合子. 2008. 滑川道夫の讀書指導論の形成 : 戰前から戰後へ. 日本圖書館情報學會誌, 54(3): 204-221.
  17. 森 美紀子. 2006. 圖書館と 讀書指導. 國際文化硏究紀要, 13: 1-25.
  18. 山內 祐平 et al. 2010. 學びの空間が大學を變える. ボイックス.
  19. 米澤 誠. 2008. ラ一ニング.コモンズの本質--ICT時代における情報リテラシ一/オ一プン敎育を實現する基盤施設としての圖書館. 屋大學附屬圖書館硏究年報, (7): 35-45.
  20. 子どもの讀書活動の推進に關する基本的な計畫關連資料 [cited 2015. 8.5].
  21. 靜岡県公式ホ一ムペ一ジ [cited 2015. 8. 5].
  22. 靜岡県子ども讀書アドバイザ一養成講座公式ホ一ムペ一ジ [cited 2015. 8. 5].
  23. 日本圖書館協會ホ一ムペ一ジ [cited 2015. 8. 5].
  24. 公益社團法人全國學校圖書館協議會公式ホ一ムペ一ジ  [cited 2015. 8. 5].
  25. 日本文部科學省公式ホ一ムペ一ジ [cited 2015. 8. 5].