DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Ego State Types of Public Librarians by Ego-gram in Korea

이고그램을 이용한 공공도서관 사서의 자아 상태 유형 분석

  • 송기호 (공주대학교 문헌정보교육과)
  • Received : 2015.04.23
  • Accepted : 2015.06.09
  • Published : 2015.06.30

Abstract

The aim of this study is to analyze the functional ego state of public librarians who should take a role of an information intermediary for children and young adults through the ego-gram which is suggested in transactional analysis theory and review their limit and feasibility as instructors. As a result of analysis, the whole ego state type of public librarians is founded to be N-type(Nightingale type) like NP-AC-A-CP-FC. The characteristics of this type can be interpreted as 'to show the tendency of self-denial in spite of their dedication.' So, the public librarians have to do their best to develop A(Adult), CP(Critical Parent) and FC(Free Child) ego state to take the requirements and behaviors of children and young adults in nurturing attitudes and enhance their autonomy and creativity through active mutual interaction. Improving A and FC is also very helpful to decrease their stress and raise their job satisfaction.

본 연구의 목적은 아동과 청소년을 위해서 정보 중재자로서의 역할을 수행해야 하는 공공도서관 사서의 기능적 자아 상태 유형을 교류 분석에서 제시한 이고그램을 통해서 분석하고 교수자로서 사서가 안고 있는 한계와 가능성을 살펴보는 것이다. 공공도서관 사서의 자아 상태 유형 분석 결과 전체적으로 NP-AC-A-CP-FC와 같이 N형(나이팅게일형)으로 나타났다. 이러한 자아 상태의 특징은 '헌신적이지만, 자기 부정적인 성향을 보인다.'고 해석할 수 있다. 따라서 공공도서관 사서는 어린이와 청소년의 요구와 태도를 양육적인 자세로 수용하고, 적극적인 상호작용을 통해서 자율성과 창의성을 신장할 수 있도록 A(성인), CP(비판적 어버이) 그리고 FC(자유로운 어린이) 자아 상태를 개발하는데 노력을 기울여야 할 것으로 보인다. A와 FC의 신장은 사서 자신의 스트레스를 줄이고, 직무 만족도를 높이는데도 매우 유용하다.

Keywords

References

  1. 김규수, 이병래. 1995. 유치원교사의 자아 상태 유형에 관한 연구. 원대논문집, 30(1): 319-340.(Kim, Kyu-Soo and Byung Nae Lee. 1995. "A Study of Kindergarten Teacher's Egogram." THESES(Wonkwang University), 30(1): 319-340.)
  2. 김미선. 2012. 부모의 그림책 읽어주기 방법과 에니어그램 성격유형과의 관계 연구. 한국가족복지학, 17(1): 173-196.(Kim, Mi-Sun. 2012. "A Study on the Relation of Parents'Ways of Reading Picture Books and Their Enneagram Personality Types." The Korean Association of Family Welfare, 17(1): 173-196.)
  3. 김종호. 2008. 교류 분석(TA)의 자아 상태 측정을 위한 한국형 Egogram 척도 개발. 상담학연구, 9(3): 877-903.(Kim, Jong-Ho. 2008. "Development of Criterion of Korean Egogram for Measuring Ego-state in Transactional Analysis." Korea Journal of Counselling, 9(3): 877-903.)
  4. 박명희. 2004. 에고그램에 나타난 성격유형과 애착이 심리적 안녕감 및 직무만족에 미치는 영향. 석사학위논문. 한양대학교 교육대학원.(Park, Myeong-Hee. 2004. The Effect of Ego-states of Egogram and Attachment on Psychological Well-Being and Work Satisfaction. M.A thesis. Han Yang University. Graduate School of Education.)
  5. 송기호. 2014. 사서교사의 자아 상태 유형에 대한 연구. 한국비블리아학회지, 25(2): 77-95. (Song, Gi-Ho. 2014. "A Study on the Ego State Types of Teacher Librarians." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 25(2): 77-95.) https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.2.077
  6. 송희자. 2010. 교류 분석개론. 서울: 시그마프레스.(Song, Hi-Ja. 2010. Introduction to Transactional Analysis. Seoul : Sigmapress.)
  7. 우재현. 2008. 교류 분석(TA) 입문. 제2판. 서울: 정암서원.(Woo, Jae-Hyoun. 2008. Induction of Transactional Analysis. 2nd ed. Seoul: Jeongamsewon.)
  8. 우재현. 2013. 이고그램 243패턴: 성격의 진단과 개선. 제8판. 서울: 정암서원.(Woo, Jae-Hyoun. 2013. Egogram Pattern 243: Assessment and Improvement of Personality. 8th ed. Seoul: Jeongamsewon.)
  9. 유영현, 박경숙, 최웅용. 2011. 이고그램과 애니어그램의 관계 연구. 교육분석 연구. 2(2): 1-17.(Yu, Yeong-Hyeon, Kyung-Sook Park, Woong-Yong Choi. 2011. "Relation among the Subscales of the Egogram and Enneagrm." The Journal of Korea Transactional Analysis Research. 2(2): 1-17.)
  10. 이병래. 1996. 자아 상태 검사척도 개발 연구. 열린유아교육학회지, 1(1): 141-164.(Lee, Byung-Nae. 1996. "A Study on the Validation of the Egogram Checklist." The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 1(1): 141-164.)
  11. 이은주. 2007. 교사의 대인의사소통 유형에 관한 고찰. 커뮤니케이션학연구, 15(2): 109-138.(Lee, Eun-Joo. 2007. "A Study on The Patterns of Interpersonal Communication of Teachers." Korean Journal of Communication Studies. 15(2): 109-138.)
  12. 조성연, 정정옥. 2004. 보육시설장의 지도성과 이고그램에 의한 성격 유형과의 관계. 한국영유아보육원, 38: 67-83.(Cho, Song-Yon, and Chung-Ock Chung. 2014. "Leadership of Day Care Center Directors with Personality Types by Egogram." Korea Journal of Child Care and Education, 38: 67-83.)
  13. 한국교류 분석협회. 2012. [인용 2015. 03. 15].(Korean Transactional Analysis Association. 2015. [cited 2015. 3. 15].)
  14. 한윤옥 외. 2012. 성격유형을 적용한 청소년 독서지도 프로그램 운영 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 46(1): 77-97.(Han, Yoon-Ok et al. 2012. "A Study on the Operation of the Reading Guidance Program for the Youth According to Personality Type." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 46(1): 77-97.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.1.077
  15. 한윤옥, 조미아. 2013. 어린이.청소년의 성격유형별 대출도서 선호도 차이 분석. 한국문헌정보학회지, 47(4): 255-274.(Han, Yoon-Ok, and Mi-Ah Cho. 2013. "Analysis of Difference of Preferred Loan Books According to Personality Types of Children and Adolescents." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 47(4): 255-274.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.255
  16. IFLA/UNESCO. 1994. Public Library Manifesto. [cited 2015. 4. 12].
  17. Koontz, Christie, and Barbara Gubbin. 2010. LFLA Public Library Service Guidelines. 2nd. ed. New York : IFLA Publications.
  18. Prentice, Ann E. 2011. Public Libraries in the 21st Century. Santa Barbara : Libraries Unlimited.
  19. Shera, J. H. 1984. 도서관학의 사회학적 기반. 윤영 옮김. 서울: 구미무역(주)출판부.(Shera, J. H. 1984. Sociological Foundation of the Library Science. translated by Yun, Young. Seoul : Gumimooyeok press.)