DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Reading Aloud on the Reading Attitude and the Self-Esteem of Elementary School Students

책 읽어주기가 초등학생들의 독서태도와 자아존중감에 미치는 영향

  • 박주현 (광주 건국초등학교) ;
  • 박경희 (어린이도서연구회 동화동무씨동무 운영지원팀) ;
  • 이명규 (전남대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2015.02.20
  • Accepted : 2015.06.15
  • Published : 2015.06.30

Abstract

The purpose of this study is to show the reading aloud has good influence on students from $3^{rd}$ to $5^{th}$ grade to improve their reading attitude and self-esteem. For performing the study, the experiment group consists of children of 10 groups in 10 elementary schools from 7 regions, while the control group is made up the class of certain grade in participation school. Students in experimental groups are respectively read 5 books assigned from each group on total 13 times-for 60 minutes once a week. For measuring the reading attitude and self-esteem of students, we use modified questionnaires. The result in here statistically presents reading aloud activity have a meaningful effect to improve the overall reading attitude which includes subordinate areas such as awareness, behavior, emotional area of elementary students. Also, this activity gives elementary students the positive effect to develop their self-esteem, but it does not mean statistically except self-esteem of social-peers. As a result, the reading aloud activity provides the schoolchild with enjoyable reading experience.

이 연구는 책 읽어주기 활동이 초등학교 3~5학년 학생의 독서태도와 자아존중감에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 연구를 수행하기 위하여 7개의 시 도, 10개의 초등학교에서 10개의 모둠을 실험집단으로 구성하고, 참여 학교의 특정 학년의 학급을 통제집단으로 구성하였다. 실험집단의 학생에게 주1회, 60분씩, 총13회에 걸쳐 모둠별로 선정한 5권의 책을 읽어주었고 그 효과를 독서태도와 자아존중감 검사 도구로 측정하였다. 연구 결과, 책 읽어주기 활동은 초등학생들의 독서태도와 독서태도의 하위 영역인 인지, 행동, 정서 영역 모두에서 유의미한 효과를 나타냈다. 또한 책 읽어주기 활동은 초등학생들의 자아존중감을 향상시키는데도 긍정적인 효과를 나타냈으나 사회적 자아존중감에서만 통계적으로 유의미한 효과가 있었다. 결론적으로 책 읽어주기 활동은 초등학생의 독서태도와 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미치기 때문에 초등학생들에게 책 읽어주기와 같은 즐거운 독서 경험을 제공하는 독서서비스를 강화할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 곽길여. 2011. 지역아동센터에서 교사의 책읽어주기가 아동의 자아존중감과 독서태도에 미치는 영향. 석사학위논문, 순천대학교 사회문화예술대학원. (Kwak, Kil-Ye. 2011. The Effect of Teacher's Reading Activity on Children's Self-esteem and Reading Attitude in the Regional Child-center. M. A. thesis. Sunchon University.)
  2. 공정자. 2014. 공공도서관에서의 책 읽어주기 활성화 방안. 디지틀 도서관, 73: 15-28.(Kong, Jeong-Ja. 2014. A Study on the Approach to Activate Reading-aloud in Public Libraries. Digital library, 73: 15-28.)
  3. 김경숙. 2008. 그림책 읽어주기 활동을 통한 독서지도 효과 연구. 석사학위논문, 진주교육대학교 교육대학원. (Kim, Kyeong-Suk. 2008. A Study of Effect of Reading Education through Reading Picture Books to Children. M. A. thesis. Chinju National University of Education.)
  4. 김동숙. 2003. 교사의 동화 읽어주기가 초등학교 3학년 아동의 읽기 태도와 이해력에 미치는 영향. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원. (Kim, Dong-Suk. 2003. The Effects of the Reading Aloud Program on the Reading Attitude and Comprehension of Third Graders. M. A. thesis. Catholic University.)
  5. 김선영. 2006. 책 읽어주기 활동이 독서능력과 태도에 미치는 영향 : 초등학교 2학년을 대상으로. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원.
  6. 김순영, 곽재원. 2014. 방과 후 초등학생의 체육활동 참여 동기에 따른 자아존중감과 자기표현력이 학교생활적응에 미치는 영향. 한국체육학회지, 53(1): 105-116. (Kim, Soon-Young and Jae-Won Kwak. 2014. "The Effects of Sports Participation Motive on Self-esteem, Self-expression and School Life Satisfaction in Elementary Students." The Korean Journal of Physical Education, 53(1): 105-116.)
  7. 김연경. 2007. 책 읽어주기 활동이 초등학생의 읽기 태도에 미치는 효과. 석사학위논문, 광주교육대학교 교육대학원. (Kim, 2007. Effect of Read-aloud Activities on the Reading Attitude of Elementary School Students. M. A. thesis. Gwang-ju National University of Education.)
  8. 김영애. 2009. 책 읽어주기 활동이 아동의 정서지능에 미치는 영향. 석사학위논문, 서울교육대학교 교육대학원. (Kim, Young-Ae. 2009. The Effects of Reading-Aloud Activity on Children's Emotional Intelligence. M . A. thesis. Seoul National University of Education.)
  9. 대한출판문화협회. 2014. 2013년 출판통계. 대한출판문화협회 홈페이지 [인용 2015. 1. 13]. (Korean Publishers Association Home page. [cited 2015. 1. 13].)
  10. 박경묵, 서순영. 2007. 독서지도 프로그램이 아동의 자아존중감과 대인문제해결력에 미치는 영향. 초등교육학연구, 14(2): 39-57.(Park, Kyoung-Mook and Sun-Yeoung Seo. 2007. "Effects of Reading-Guidance Program on Self-Esteem and Interpersonal Cognitive Problem Solving of children." Journal of Elementary Education Studies, 14(2): 39-57.)
  11. 변우열. 2012. 독서태도 모형 분석을 통한 독서태도 조사 설문 내용 개발. 한국도서관.정보학회지, 43(4): 139-159.(Byun, Woo-Yeoul. 2012. "A Development of the Contents for the Reading Attitude Survey Questionnaire through the Analysis of Reading Attitude Models." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(4): 139-159.)
  12. 보건복지부. 2014. 초보 아빠를 위한 육아 가이드. 세종: 보건복지부. (Ministry of Health and Welfare. 2014. Parenting Guide for First Time Pather. Sejong: Ministry of Health and Welfare.)
  13. 신헌재 등. 1993. 독서교육의 이론과 방법. 서울: 박이정. (Shin, Heon-Jae. et al. 1993. Theory and methods of reading education. Seoul: Pagijong.)
  14. 안인자. 2009. 국내 어린이 권장도서목록 개발 경향에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 20(40): 31-49. (Ahn, In-Ja. 2009. "A Study on the Trends of Developing Children' Suggested Reading Lists in Korea." Journal of the Korean Biblia society for library and information science, 20(40): 31-49.)
  15. 윤준채. 2007. 독자의 정의적 영역 발달. 독서연구, 17: 229-259. (Yoon, Jun-Chae. "Readers' Development in Affective Domain." Journal of Reading Research, 17: 229-259.)
  16. 이금정. 2010. 책 읽어주기를 활용한 반응 중심 토의 프로그램이 아동의 문학 감상 능력과 독서 태도에 미치는 효과. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원. (Lee, Kum-Jeong. The Effect of Response-Centered Literature Discussion Program with Reading Aloud on the Children's Literature Appreciation Abilities and Reading Attitude. M. A. thesis. Catholic University.)
  17. 이성영. 2009. 읽기 교육에서 태도의 문제 : 읽기 태도의 교육 가능성을 중심으로. 독서연구, 21: 285-318. (Lee, Seong-Young. 2009. "On Attitude in Reading Education-The Probability of Teaching Reading Attitude." Journal of Reading Research, 21: 285-318.)
  18. 이연옥. 2011. 초등학교 학생들의 독서태도에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 42(3): 293-307. (Lee, Yeon-Ok. 2011. "Elementary Students' Attitudes Toward Reading." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(3): 293-307.)
  19. 임미성. 2012. 아동독자의 읽기 전략과 태도 발달에 관한 연구. 박사학위논문, 전북대학교 대학원. (Lim, Mi-Seong. 2012. A Study on Reading Strategy and Attitude Development of Child-readers'. Ph. D. diss., Chonbuk National University.)
  20. 장령령, 홍현진. 2014. 학술지 중요도와 키워드 순서를 고려한 단어동시출현 분석을 이용한 독서분야의 지적구조 분석. "한국비블리아학회지", 25(1): 295-318. (Zhang, Ling-Ling and Hong, Hyun-Jin. 2014. "Examining the Intellectual Structure of Reading Studies with Co-Word Analysis Based on the Importance of Journals and Sequence of Keywords." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 25(1): 295-318.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2014.25.1.295
  21. 장지숙. 2004. 어린이도서 서평매체에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 38(2): 213-238. (Jang, Ji-Sug. 2004. "An Analytical Study of Children's Book Review Media. Journal of Korean Society for Library and Information Science." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 38(2): 213-238.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2004.38.2.213
  22. 정미라. 2014. 교사의 책 읽어주기를 통한 독서프로그램이 초등학교 아동의 자아 존중감과 학교생활 적응에 미치는 영향. 석사학위논문, 광주교육대학교 교육대학원. (Jung, Mi-Ra. 2014. Influence of Teacher's Reading on Students' Self-esteem and on their Adaptation to School Life. M. A. thesis. Gwangju National University of Education.)
  23. 정옥년. 2007. 독서의 정의적 영역과 독자 발달. 독서연구, 17: 139-178. (Jung, Ok-ryun. 2007. "The Affective Domain of Reading and the Development of Readers." Journal of Reading Research, 17: 139-178.)
  24. 정혜승. 2006a. 읽기 태도의 개념과 성격. 독서연구, 16: 383-405. (Chung. Hye-Seung. 2006a. "The Concept and Character of an Attitude toward Reading." Journal of Reading Research, 16: 383-405.)
  25. 정혜승. 2006b. 읽기 태도 구인과 검사 도구의 요건. 국어교육연구, 27: 467-492. (Chung, Hye-Seung. 2006b. "Development of Assessment Instrument to Measure Reading Attitudes." Journal of Korean Language Education Research, 16: 467-492.)
  26. 정혜승. 2007. 읽기 태도 평가를 위한 점검표(checklists) 개발 연구: 학생과 교사의 읽기 태도에 대한 인식 조사를 중심으로. 한국초등국어교육, 33: 271-291. (Chung, Hye-Seung. 2007. "Development of Checklists to Assess Reading Attitudes: based on awareness of reading among students and teachers." Journal of Elementary Korean Education, 33: 271-291.)
  27. 정혜승, 서수현. 2011. 초등학생의 읽기 태도에 대한 연구. 국어교육, 134: 353-382. (Chung, Hye-Seung and Soo-Hyun Seo. 2011. "The Trends of Elementary Students' Reading Attitude." Journal of Korean Language Education, 134: 353-382.)
  28. 지윤정. 2012. 책 읽어주기 활동의 효과에 대한 메타분석. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원. (Ji, Yunjeong. 2012. A Meta-analysis on the Effectiveness of the Reading-aloud Activity. M. A. thesis. Catholic University)
  29. 최보가, 전귀연. 1993. 자아존중감 척도 개발에 관한 연구(I). 대한가정학회지, 31(2): 41-54. (Choi, Bo-Ga and Gwee-YeonJeon. 1993. "Research : A Study on the Development of the Self-Esteem Inventory (1)." Journal of the Korean Home Economics Association, 31(2): 41-54.)
  30. 하수진, 정연옥. 2008. 자연체험활동이 초등학생의 친사회적 행동과 자아존중감에 미치는 영향. 한국실과교육학회지, 21(3): 223-240. (Ha, Su-Jin and Yeon-Ok Jeong. "The Effects of Nature Experience Activities on Pro-social Behavior and Self-esteem of Elementary School Students." Journal of Korean Practical Arts Education, 21(3): 223-240.)
  31. 한국교육심리학회. 2000. 교육심리학용어사전. 서울: 학지사. (Korean Society of Educational Psychology. 2000. Glossary of Educational Psychology. Seoul: Hakjjisa.)
  32. 한국출판연구소. 2013. 2013년 국민 독서실태 조사. 세종: 문화체육관광부. (Korean Publishing Research Institute. 2013. 2013 National Reading Survey. Seoul: Ministry of Culture, Sports, and Tourism.)
  33. 한지효. 2006. 교사의 그림책 읽어주기 활동이 초등학교 아동의 독서 태도와 독해력에 미치는 영향. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원. (Han, Ji-Hyo. 2006. Study on the Effects of the Reading Aloud Program for Elementary Students on the Reading Attitude and Comprehension. M. A. thesis. Catholic University.)
  34. 한철우. 2011. 거시적 독서지도. 서울: 역락. (Han, Cheol-Woo. 2011. A Wide Range of Reading Guidance. Seoul: Youkrack.)
  35. Allport, G. W. 1954. "The Historical Background of Modern social Psychology." In Handbook of Social Psychology. edited by G. Lindzey. 1st ed. MA Addison-Wesley, 3-55.
  36. American Academy of Pediatrics. 2014. "Policy Statement: Literacy Promotion: An Essential Component of Primary Care Pediatric Practice." Journal of the American Academy of Pediatrics, 134(2): 1-6.
  37. Bloome, D. 1985. "Reading as Social Process." Journal of Language Arts, 62(2): 134-142.
  38. Cerny. R., P. Markey, and A. Williams. 2006. Outstanding Library Service to Children: Putting the Core Competencies to Work. Chicago: American Library Association.
  39. Cork City Council Home Page. [cited 2015. 1. 5].
  40. Heathington, B. S. 1975. The Development of Scales to Measure Attitudes toward Reading. Ph. D. diss., Tennessee University, U. S.
  41. Iowa Library Service Districts Home Page. [cited 2015. 1. 5].
  42. Maslow, Abraham H. 1943. "A Theory of Human Motivation." Journal of Psychological Review, 50: 370-396. https://doi.org/10.1037/h0054346
  43. Mathewson, G. C. 1994. "Model of Attitude Influence upon Reading and Learning to Read." In Theoretical Models and Process of Reading. edited by R. B. Ruddell, M. R. Ruddell, H. Singer. 4th ed. Delaware: International Reading Association. 1131-1161.
  44. National Institute of Education. 1984. Becoming a Nation of Readers: The Report of the Commission on Reading. Washington: The National Institute of Education.
  45. OECD PISA Home Page. [cited 2015. 11. 2].
  46. Erwin, Phil. 2001. Attitudes and Persuation. New York: Psychology Focus.
  47. Rosenberg, M. 1979. Conceiving the Self. New York: Basics Books.
  48. Scholastic. 2014. Kids & Family Reading Report. 5th ed. New York: Scholastic.
  49. Trelease, Jim. 1982. The Read-Aloud Handbook. New York: Penguin Book.
  50. Tullock-Rhody, R. and Alexander, J. E. 1980. "A Scale for Assessing Attitudes toward Reading in Secondary Schools." Journal of Reading, 23(7): 609-614.
  51. Vygotsky, L. S. and Michael Cole. 1978. Mind in Society the Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press.