DOI QR코드

DOI QR Code

A Development of Curriculum Model on Information Ethics and Creation Tools for Elementary School Students

초등학생을 위한 정보윤리 및 창작도구 교육과정 모델 개발

  • Kim, Hyunbae (Dept. of Computer Education, Busan National University of Education)
  • 김현배 (부산교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2015.12.07
  • Accepted : 2015.12.21
  • Published : 2015.12.31

Abstract

2015 Software Education Guidelines aim to foster the capacity to solve the problem by extending the learners ICT literacy. However, this guidance does not include ICT literacy education content. This study develop a model curriculum on information ethics and creation tools for elementary school students. And 7 levels of learning contents and achievements on information ethics and creation tools are proposed in this study.

2015 소프트웨어 교육 운영지침의 기본 방향은 ICT 교육의 관점을 확장하여 학습자들이 문제를 해결하는 역량을 기르는 것으로 한다. 그러나 정작 이 지침에는 ICT 교육 내용이 포함되어있지 않다. 본 연구는 컴퓨터 활용교육을 위한 초등학교 정보윤리와 창작도구의 교육과정 모델을 개발하는 연구이다. 세계 여러 나라의 컴퓨터 교육과정에서 정보윤리와 창작도구 관련 교육과정을 조사하고 우리나라에 적절한 교육과정을 제안한다. 연구 결과로 초등학교 현장에서 바로 적용이 가능한 정보윤리와 창작도구에 대한 내용체계와 성취기준을 수준별 7단계로 제안한다.

Keywords

References

  1. CAS (2013). Computing in the national curriculum: A guide for primary teachers, Computing At School,
  2. KAIE (2014). Contents of Information Curriculum in the Elementary School Korean Association of Information Education.
  3. Kim Hyun-Bae, kim Chul (2015). Learning Elements of Convergence Activities for the Development of Computer Science Education Curriculum in Elementary School. The Korean Association of Information Education Research Journal, 6(3), 2015, 41-47.
  4. MOE (2005). Guidelines of Information and Communication Technology in Education Amendments, Korea Ministry of Education.
  5. MOE (2015). Guidelines of Software Education Management, Korea Ministry of Education.
  6. Sridhar Iyer, Farida Khan, Sahana Murthy, Vijayalakshmi Chitta, Malathy Baru and Usha Vishwanathan (2013). CMC: A Model Computer Science Curriculum for K-12 Schools 3rd Edition, June, 2013.
  7. The CSTA Standards Task Force (2011). CSTA K-12 Computer Science Standards Revised 2011, CSTA.

Cited by

  1. 개념이해와 학습활동을 고려한 네트워크 및 디지털 창작도구 교육과정 모델 개발 vol.20, pp.6, 2015, https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.6.563